Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

L’art éphémère eller ögonblickets poesi

L’art éphémère eller ögonblickets poesi Ugglan på Närkesgatan i Stockholm är ett tjusigt lokalval när förlaget och tidskriften OEI bjuder på ljudpoesi. Sammetsröda gardiner i underjorden, en lätt mögeldoft – ...

Av: Ida Westin | 01 februari, 2007
Konstens porträtt

Danska deckare på frammarch

Gretelise Holm, Elsebeth Egholm och Sara Blædel är de främsta inom den nya kvinnliga deckarvågen i Danmark. Inget nytt från Gretelise Holm, min personliga favorit, men Elsebeth Egholm och Sara ...

Av: Bengt Eriksson | 01 augusti, 2009
Kulturreportage

En självplågare

Müritz, juli 1923: Franz sitter i den höga korgstolen och lyssnar på Östersjöns vågbrus. Skuggan från solskyddet räddar honom från att bli alldeles brunbränd. Han har rest hit, till Pension Glückauf ...

Av: Jonas Wessel | 12 augusti, 2012
Övriga porträtt

Litteratur: Jonas Bengt Svensson, Och sedan fogas ihop igen – Halvautomatiska skisser från nattåg



Fogas och fogas, allt faller isär

begränsat men öppetJonas Bengt Svensson
Och sedan fogas ihop igen – Halvautomatiska skisser från nattåg
Magnus Grehn förlag

Det börjar på ett tåg, i Malmö kl 16.18 och slutar i Storlien kl 09.25. Där emellan fragmentariska betraktelser; livet, tågstationer, samhällen – en resa genom Sverige som inte på något sätt börjar eller slutar någonstans förutom rent fysiskt.

Det första som fastnar är en magnesiumvit irritation, Jonas Bengt Svensson skriver: Irritationen är total och magnesiumvit i eftermiddagens mjölke. Det är förvisso tydligt och poetiskt men det blir som att denna inledning skvallrar om en något storvulen och mindre exakt text. Men detta första intryck visar sig vara relativt obefogat. När tåget väl börjar röra på sig blir även betraktelserna betydligt mer livliga. Snart trycker bilderna och stämningen fram – det känns som att den osmakliga damen tuggar sitt äpple alldeles i närheten, mitt i blickfånget, de obehagliga dofterna sprider sig, människorna runt resenären är minst lika påfrestande för läsaren som för författaren, världen tränger sig på detaljerna kommer nära och kväver för en stund.

Av någon outgrundlig anledning är detaljerna helheten men helheten är ouppnåelig, ordens verkningsgrad svårt belastade med den hårt könsfixerade texten, inte konstant, men då och då fläks texten ut i någon slag hysterisk effektsökande felberäkning, vilket det naturligtvis inte är. Däremot vore det intressant om Jonas Bengt Svensson hade formulerat om det som kan uppfattas som effektsökeri och istället hitta de rätta orden som beskriver samma sak. För de passager som endast inrymmer betraktelserna förblir de starkaste, de mest minnesvärda – de har kraft genom själva tonen och ordvalet.

Om de korta texterna är halvautomatiska skisser som har tillkommit i ett halvautomatiskt (spontant?) läge, är de nästan uteslutande automatiska i den omedelbara uppfattningen eller tolkningen av situationen, de hämningslösa associationerna i valfri riktning. Däremot uppstår den känsla av ett tvång att komplettera texten - en efterarbetning där fantasin har lagts åt sidan och texten kompletteras med mer rationella drag, lägg till och dra bort, ord, meningar, syfte – för att skapa en mer och dramatiskt text, det subtila blir för explicit.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det Jonas Bengt Svensson uppfattar, förnimmer, beskriver är både generellt och högst personligt. Betraktelserna som de kommer, linjärt utan riktning, uppfattas troligtvis rätt så olika från person till person – samtidigt som den frustration som tycks ligga och värka under ytan säkerligen och på många sätt är allmängiltig. Men det är kanske till slut en berättelse om en resa genom livet, med alla stopp och tankemässiga omvägar, eller rent utav en endaste tanke som låter sig utvecklas som under en tågresa. Men mest sannolikt är det en idé, ett slags uppdrag, som fullföljdes, att låta en tanke vandra fritt på olika platser under en resa genom Sverige. Texten är kort och kompakt, text som har reducerats under lång tid, där endast det centrala i varje mening är kvar utrymmet för personliga reflektioner är begränsat och öppet.

Till texten tillfogas, som ett diskret komplement, även illustrationer av Tommy Trantino. Svartvita, tunnsträckade vackra och rörelsefyllda teckningar som vagt och diskret samverkar med texten utan att ta över sidorna.

Benjamin Ozolins

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Hugo Ball

   Hugo Ball

Av: Stefan Hammarén | Essäer om litteratur & böcker | 12 oktober, 2006

Melker Garay

Förskjutningen

Melker Garay om livet som är mycket större än våra begrepp.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 24 december, 2015

Veckan från hyllan. Vecka 5, 2012

Nej, det ska inte handla om sossarnas partiledarval. Det händer annat viktigt i världen. Faktiskt viktigare. I fredags var det Förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av sovjetiska ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 28 januari, 2012

Cecilia Nannesson som Paula och Luthando Qave som J.J Rabearivelo. Foto: Maryam Aghabarari

Tre kortoperor på Stockholmsoperan

Short Stories - tre nya svenska operor på Rotundan, Kungliga Operan.

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 25 oktober, 2016

Makt og mot-makt

Artikkelen min er om makt og mot-makt. I hvert eneste menneskesamfunn er makt og mot – makt to grunnleggende fenomen, skjønt hvilke institusjoner, grupper av individ og enkeltindivid som har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 05 oktober, 2013

Omar Mateen

Terrorattackerna kommer inte från ingenstans

Masskjutningen på en gayklubb i Orlando, Florida, är den senaste i en serie jihadistiska terrorattacker som har drabbat USA den senaste tiden. Den 3 maj 2015 gick två jihadister, Nadir ...

Av: Mohamed Omar | Kulturreportage | 22 juni, 2016

Erotisk krönika V – bittra safter rinna i trosorna.

Uppmaning. Fordrande. Dina ögon ser åt annat håll, jag känner blicken sticka. Speglar död i mina pupiller. Vidgade. Utan skydd släpps allt ljus in. Ögonbottnen kastar tillbaka, så bländas du ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 07 juni, 2012

Adonis och den alkemiska förbindelsen mellan öst och väst

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet. Den syrisk-libanesiska ...

Av: Sigrid Kahle | Litteraturens porträtt | 20 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.