EN TEXT OM KONST AV CARL KÖHLER (1919-2006)

Henry Köhler son till den berömda bildkonstnären Carl Köhler har skickat till oss en artikel som hans far skrev för många år sedan. Vi hedrar minnet av Carl med denna ...

Av: Carl Köhler | 08 september, 2011
Essäer om konst

Feministiska serier – en ny typ av uttryck

De senaste åren har kvinnliga tecknare som Liv Strömquist, Sara Granér och Nina Hemmingsson blivit omskrivna och hyllade i kulturvärlden, ofta i litteratursammanhang. Jag vill dock se dessa tecknare ur ...

Av: Sara Broström | 24 oktober, 2011
Essäer om konst

Mats Waltré. Om O

 ”om O” är en diktsvit som handlar om allt, eller kanske snarare om alltet. Eleaten som nämns i ett par dikter är Parmenides, och vem kvinnan på Tepeyacs sluttningar är ...

Av: Mats Waltré. | 09 september, 2013
Utopiska geografier

Ord vi dissar (om engelsk ordimport)

Ord vi dissar (om engelsk ordimport) Den engelska ordimporten till Norden är ett ofrånkomligt faktum, och engelskan ter sig närmast oslagbar med sitt enorma utbud av ord, det vill genomsyra bland ...

Av: Stefan Hammarén | 12 oktober, 2006
Essäer om litteratur & böcker

Berlin 1900



Av en slump snubblade jag nyss på en filmsekvens med knappt fem minuters hopklippta rörliga bilder från Berlin kring förra sekelskiftet, utlagda på You Tube. De är dessutom i färg, meddelas det med ett triumfatoriskt utropstecken. Fast den är nog pålagd efteråt i skicklig digitalisering (den första längre färgfilmen var ”Borta med vinden” från 1939, den första svenska ett lustspel från 1945, förlagt till Gamla Stan). 
Allt är plåtat långt innan kejsaren abdikerade och tillbragte sina återstående dagar med att såga ved i den holländska byn Dorn. Man ser detaljskarpa omnibussar dragna av hästar, nymodiga bilar, en trängsel av välklätt folk, svepande kjolar, lyfta kubbar, uniformerad militär stolta som tuppar, och ståtligt tyska hyreshus med paradvåningar mot boulevarden - tjänstefolkets minimala krypin mot en ljusfattig gård var inget säljbart motiv. Tänk att det fanns långt gångna planer på att riva hela rasket av 1600- och 1700-talshus i Gamla Stan och ersätta med strikt inrättade berlinska hyreskaserner

Annons:

Den uppmärksamme upptäcker att efter vid pass tre minuter ett kort avsnitt från London klippts in. St Martin in the Fields, kyrkan vid Trafalgar Square, skymtar förbi liksom öppna omnibussar med engelsk reklam.

Men filmen återgår snabbt till den tyska ordningen, med livlig trafik på Alexanderplatz. Spårvagnar trängs med bilar och folk skyndar över gatorna. Det är påfallande militaristiskt i denna wilhelminska tid, med kanoner som skjuter salut, militärparader med pickelhuvade soldater i granna uniformer, och lite gråare fotfolk som tågar förbi på exercisfältet. De manliga civilisterna viftar med halmhattar i patriotisk yra, de kvinnliga behåller sina kvarnhjulshattar på. Av ett särskilt skäl känner jag mig hemma i dessa snart hundratjugoåriga färgbilderl. Stadsvyerna liksom färgerna är de samma på en bunt vykort som fanns hos min morfar.

Som en förhoppningsfull tjugoåring (han var född 1879) tog han tåget till Trelleborg, sedan färjan till Sassnitz, och så tåget därifrån till Berlin. Där köpte han upp ett lager vykort som han nog hoppades kunna sälja med avans till alla kurgäster som kom för att inandas ozonrik luft i Tyringe i norra Skåne där han bodde. Men de måtte inte ha fått någon vidare avsättning. Och vem köper vykort från Berlin när det är hälsningar från Tyringe man vill skicka - några franska kort befattade han sig aldrig med. Den osålda högen var försvarlig, och fascinerande: där syns Siegessäule med en förgylld Victoria på toppen, Brandenburger Tor, Unter den Linden…

Allt är plåtat långt innan kejsaren abdikerade och tillbragte sina återstående dagar med att såga ved i den holländska byn Dorn. Man ser detaljskarpa omnibussar dragna av hästar, nymodiga bilar, en trängsel av välklätt folk, svepande kjolar, lyfta kubbar, uniformerad militär stolta som tuppar, och ståtligt tyska hyreshus med paradvåningar mot boulevarden - tjänstefolkets minimala krypin mot en ljusfattig gård var inget säljbart motiv. Tänk att det fanns långt gångna planer på att riva hela rasket av 1600- och 1700-talshus i Gamla Stan och ersätta med strikt inrättade berlinska hyreskaserner

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och allt är i färg, fast nog handkolorerat och pålagt efteråt. Någonstans har jag en ynka rest av de här korten som säkert är värd en del om man hittar den rätte nostalgiske köparen. De hade bättre chans att bevaras oskadda i ett neutralt land än i en stad och ett land som bara några årtionden senare lades i ruiner. På You Tube kan man se hur det gick i fortsättningen, först en film från Berlin olympiaåret 1936, med många monumentalbyggnader som nazisterna hunnit uppföra i det som skulle blivit huvudstad i det tusenåriga storgermanska tredje rike som blev tolv år gammalt, inte mer, och så en film som dokumenterar ödeläggelsen 1945 när Berlin delats upp i fyra ockupationszoner.

Hermann Broch och Robert Musil har skrivit detaljerade romanserier om den tiden, och både där och i andra lika läsvärda böcker fångas miljön mycket åskådligt, bland dem Heinrich Manns satiriska roman ”Undersåten” och Erich Kästners melankoliska barndomsminnen ”När jag var en liten pojke”. Där möter man avigsidan av preusseriet: den hierarkiska officershögfärden som gränsade till och ofta övergick i galenskap, puttrig småborgerlighet, ordning och reda, och en undertryckt arbetarklass som jäste av det uppror som skulle brisera nästan genast efter stilleståndet som inföll för ganska precis nittionio år sedan, den 11 november 1918 klockan elva noll noll.

 

Här är filmsekvensen från You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=B-m9A8mY-U0

Och här vad jag för några år sedan skrev om Första världskriget, det som man hoppades skulle göra slut på alla framtida krig:

http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/essaeer/57-riga-ess/16611-fran-foersta-vaerldskrigets-slagfaelt

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Toleranse og verdi i senmoderniteten

Innledning I dette essayet skriver jeg om hva som mer presist er lagt ned i toleransebegrepet, der ‘toleranse’ likeledes er uttrykk for ‘verdi’. Om det er slik at ‘moderniteten’ satte inn ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 10 juli, 2013

Shaw´s corner Foto Ivo Holmqvist

Engelska mil 1: Shaw´s Corner

Den andra bok som Jan Olof Olsson-Jolo gav ut efter debuten med ”Kungens Köpenhamn” hette ”Engelska mil” och var illustrerad av Birger Lundqvist. Omslaget är vackert, med kåsörens och ...

Av: Ivo Holmqvist | Resereportage | 03 augusti, 2016

Gabriella Olsson. Foto: Anna Langseth

Ragga sadist!

"- Chefsöverläkaren är min, sa jag bestämt, sadister växer inte på träd, jag ska ha honom."

Av: Gabriella Olsson | Gästkrönikör | 21 maj, 2015

Gunnar Lundin Vad dagen vet

VAD DAGEN VET       Måsarna i mars – de sista snöfläckarna har fått vingar!       En våg i havet En flagga fladdrar i vinden       Det händer att den som talar fort har något att dölja På ett långsamt ord kan ...

Av: Gunnar Lundin | Utopiska geografier | 05 augusti, 2013

Veckan från hyllan

Just nu pågår det ett VM i handboll i Sverige. Fotbollslandslaget är på turné i Sydafrika. Alla de stora fotbollsligorna ute i Europa pågår för fullt. Det spelas dessutom andra ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 23 januari, 2011

Litteraturens etik

Vad är autonomi? Finns det en litteraturens etik? Detta är de grundläggande frågorna för Carin Franzéns studie För en litteraturens etik som Mårten Björk granskar för Tidningen Kulturens räkning. Är ...

Av: Mårten Björk | Essäer om samhället | 18 december, 2007

Tills vidare (Essä i fragment)

Vad är redigering? Komposition av aforismer, det avgränsades oavslutade gräns? Formen måste fångas när den finns där – Sudelbuchigheten – och sedan komponera. Och hur leva? Att tillåta detta andra som händer ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer | 23 maj, 2013

Ivar Kreuger. En spännande entreprenör, i affärsvärlden

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Max Lundqvist | Övriga porträtt | 30 december, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.