A. Sprengtbarnen

Åp skenbar förkrymt rymt fliktexstens förlagspropagandagiven som hård hörnstensutställd omkullstjälpt fråga sin spetsfund vid kortsidan låg-(t) ensam utställare placerad där, tänkt vad utspelar sig sitt riktigt frågans på detta intillliggande ...

Av: Stefan Hammarén | 10 juli, 2012
Stefan Hammarén

Några tankar om Montaignes essäer

”Det som anses så säreget för makedonerkungen Perseus, nämligen att hans ande aldrig stannade i ett bestämt tillstånd, utan fladdrade omkring mellan olika livsformer och uppvisade en så flyktig och ...

Av: Björn Gustavsson | 15 april, 2014
Övriga porträtt

Malmö stadsbibliotek med den nyare tillbyggnaden Ljusets kalender. Foto: Anna Nyman

Minnen från en barndoms stad

I en längre text låter Harriet Svensson, ordförande i Proust-sällskapet, minnena från sin barndom i Malmö flöda fritt. Inför läsaren skapar hon en bild av den barndom hon bär med ...

Av: Harriet Svensson | 24 juni, 2015
Essäer om litteratur & böcker

I skuggan av ljuset. Om Gregory Crewdson

Ingenting kan väl vara mer trendriktigt inom konstvärlden just nu än foto. Kulturhuset i Stockholm har dock satsat på denna konstform i ett antal år och har generöst bjudit på ...

Av: Nancy Westman | 26 mars, 2011
Konstens porträtt

Den nya tidens skräck



skrck.jpg
 

Den nya tidens skräck

Dagens skräckscen kan man dela upp i mainstream och underground. Undergroundscenen exploderade egentligen redan år 2001 med Fred Vogels ökända August Underground, en nihilistisk sadism vars mål är att verka som en äkta snuff-film; detta genom att använda sig av handkamera, skippa ljussättning samt leverera mängder av lidande i form utav blod, spyor och exkrementer. Fred Vogel ger oss inga illusioner om en positiv existens, däremot ger han oss en realistisk bild av en verklighet som inte vill veta av några gränser. Det är med en obeskrivlig svärta som en av Vogels förövare lustmördar en ung flicka och avslutar det hela med den krassa kommentaren: ”Nu behöver du inte tänka på att bli vuxen i alla fall.”


Den nya skräcken innefattar även andra extremiteter till regissörer t.ex. Nacho Cerda (Aftermath), Karim Hussain (Subconscious Cruelty) och Lucifer Valentine (Slaughtered Vomit Dolls). Alla strävar de efter att ge skräcken ett nytt ansikte.
– Jag känner verkligen att vi tillsammans är en viktig del av skräckfilmens utveckling, vi ser och tänker skräck på ett helt nytt sätt. Historia skapas just nu. En stor del av denna kreativitet beror självklart på den nya digitala tekniken; det gör mig så glad att veta att jag helt ensam, eller med ett ytterst litet team, kan göra de filmer jag vill utan att någon utomstående lägger sig i och förstör den artistiska friheten, säger Lucifer Valentine.
För ett år sedan släppte han ifrån sig Slaughtered Vomit Dolls, det var i samma veva som han startade upp produktionsbolaget Kingdom of Hell, ingick en pakt med Satan och introducerade undergroundscenen för den nya genren Vomit Gore, en slags erotisk mix av våld och spyor. Om man nu mot all förmodan inte tycker att ovanstående fakta räcker skulle man kunna addera ett incestuöst förhållande med blind syster, en tagline (till Slaughtered Vomit Dolls) som lovar: ”What you are about to see are Satan’s proudest moments” och en förkärlek för Kurt Cobain, skräck och porr.
– De som tycker om mina filmer är väldigt öppensinnade, de är inte rädda för förändringar eller nya idéer och gillar sådant som är skruvat eller vridet, som inte omedelbart går att kategorisera eller förklara; det som faller utanför ramen.
Likväl som det finns de som uppskattar Valentines morbiditet, finns det de som föraktar den. Valentine själv tror att det beror på det okonventionella i materialets natur och att vissa människor har problem med att hantera ämnen de inte förstår sig på.
– Mitt jobb som konstnär går delvis ut på att ”beröra” dessa människor, så att de projicerar sitt självhat på mig. De som upprörs mest är de som tror sig veta hur skräckfilm, eller vilken film som helst för den delen, ska se ut.
Skräckfilmen idag är betydligt mer grafisk än dåtidens och med dåtidens avses genren innan 1999 (undantag reserveras). 1999 släppte kanadensaren Karim Hussain ifrån sig den psykedeliskt mardrömsaktiga Subconscious Cruelty och banade därmed väg för vad som komma skulle. Subconscious Cruelty är en febrig fragmentarisk konstfilm som inte väjer för realistiska vålds- eller sexskildringar. Bebisar slaktas sekunderna efter att de blivit förlösta, sex idkas med naturen och Jesus slits sönder och samman av nakna kvinnor (i en kyrka till råga på allt).
Vad gäller mainstreamskräcken så eftersträvar även den samma chockartade uttryck, inom de ramar som censuren tillåter. Men här kan vi dock ana ett visst underhållningsvärde mellan varven, en svart, förlösande, humor som inte riktigt anammats av underground­pionjärerna.
Vad de båda lägren har gemensamt är en respektlöshet när det kommer till att leva. Det finns inga gränser för vad man får och inte får göra med det mänskliga köttet, allt är tillåtet. Reglerna som Wes Craven förde upp till ytan i och med Scream gäller alltså inte längre. Det spelar ingen roll hur mycket droger eller sex som brukas, ett lustfyllt utagerande innebär inte längre strikt bestraffning; alla kan drabbas. Något Eli Roth definitivt bekräftar med tortyrskräckisen Hostel, här dör de skötsamma först. Eli Roth som debuterade med Cabin Fever 2002 har gjort succé med nästan allt han tagit sig för och är en del av det gäng filmmakare som går i täten för den extrema mainstreamskräckvågen. Här finner vi bl.a. Rob Zombie, Alexandre Aja och Neil Marshall. Alla är de ute efter att skrämma sin publik, men inte nödvändigtvis genom att överdriva det grafiska.
– Balansen mellan att visa våld i bild eller att göra det off-camera och enbart med ljud är delikat, för om man tar i för mycket och enbart satsar på gore riskerar man att förlora skrämselfaktorn i sig, säger Eli Roth.
Anbelangandes den extrema skräckens nya omslagspojke, Lucifer Valentine, så får det subtila vara.
– Jag kan säga såhär: ReGOREgitated Sacrifice är extremt brutal; vad gäller ultravåld och surrealism så har vi överträffat oss själva. Annars så tar den vid där SVD slutade och fortsätter med att Angela Aberdeen strålar samman med Satan. ReGOREgitated Sacrifice utvecklar också Angela och Kurt Cobains synkroniserade självmord. Jag har just slutfört efterbearbetningen av filmen och kommer att släppa den i slutet av sommaren.
Tycka vad man vill om dessa excesser, men de är och förblir en del av vårt filmklimat, en del som påverkar långt utanför dess egentliga gränser och speglar desperationen uti vilken vi lever våra inrutade liv. Våldet öppnar upp betraktaren och verkar på ett förlösande sätt: medvetenhet föds, illusionen bryts och en annan verklighet erbjuds, valet är sedan fritt.

Magnus Blomdahl

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Pere Borrell del Caso pionjärverk

Konst utanför ramen

Konsten som alltid gör vad den kan för att spränga alla olika slags gränser, tycks stå villrådig inför den traditionella rektangulära ramen. Men det finns exempel på utbrytningsförsök ifrån både ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 mars, 2015

Sällhetsrysningar i Stenshuvud

Alldeles i närheten av Simrishamn ligger Stenhuvud vid havet. Här finns mycket av allt det man kan önska sig; bokskog, ramslök, fridlysta Adam och Eva samt fantastiska bad i det ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 09 oktober, 2014

Illustration: Signe Collmo

Det som vi saknar är det som saknar oss

Melker Garay om konsten att vara människa.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 14 oktober, 2015

Fornuft, følelser og liv

Innledning I dag er det svært mange konflikter og kriger rundt om i verden, som betyr at den pasifistiske idé har elendige kår. Tesen jeg forsvarer er denne: At sammen har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 08 september, 2014

Marja Beckman

Vi ville förändra rockvärlden

Under sommaren återupplivar jag några av mina Akashaartiklar på min egen blogg ordinsamling.marjabeckman.se. Kanske kan de gamla texterna inspirera någon cool 20-årig tjej där ute.

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 04 mars, 2017

Gabriella Olsson

GULDGRYTAN KÖTTFÄRS AV 500gr PÅ LIDL.

Gör som följer:

Av: Gabriella Olsson | Gästkrönikör | 29 januari, 2016

Bokmässan 2012 - Vi blickar mot Norden, mot världens historia och dess framtid…

Den nordiska litteraturen influerar detta års bokmässa i Göteborg, med nordiska författare i centrum. Det nordiska författarskapet som i många fall kan anses självklart och bara finns omkring oss, som ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 09 oktober, 2012

Kroppen och den libidinala ekonomin

Genom det progressiva försvinnandet av tron på själens odödlighet och genom nyfödelsen av en sorts "paganism" som inte nödvändigtvis är kritisk mot kristendomen, kan kroppen återuppta sin plats i samhället ...

Av: Geraldine Berneron | Essäer om samhället | 06 juli, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.