Omslag  av boken ” Mikronationer - på besök i hemgjorda länder”

Mikronationer - på besök i hemgjorda länder

"Mikronationer - på besök i hemgjorda länder" (Gidlunds förlag, 2017) är namnet på en ny bok som handlar om mikronationer. Mikronationer det är länder som inte är riktiga länder

Av: Mathias Jansson | 12 oktober, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Konrad Lorenz. Djurvärldens Einstein

Konrad Lorenz ansåg att den tidiga barndomens händelser är de mest avgörande för en människas vetenskapliga och filosofiska utveckling. Lorenz föddes år 1903 och tillbringade barndomen i ett slottsliknande hus ...

Av: Lilian O. Montmar | 06 april, 2014
Övriga porträtt

Fragment från en önation. En resa till Indonesien

Vi var ett delvis nytt och ett delvis gammalt gäng med rötter ifrån möten på Sigtunastiftelsen, som flög via Singapore till Jakarta, huvudstaden på den stora ön Java i världens ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | 29 Maj, 2014
Resereportage

"Kinas terrakottaarmé" på Östasiatiska i Stockholm

"Det var Chi Hoang Ti,kung av Tsin,"Ur "Muren och böckerna" av Evert Taube Det var aldrig meningen att de skulle utföra några krigiska bedrifter, dessa tusentals soldater som skapades på kejsaren ...

Av: Birgitta Milits | 11 september, 2010
Kulturreportage

Ett kärleksmöte genom filmkonsten



rossellinibergmanEtt kärleksmöte genom filmkonsten

Roberto Rossellinis och Ingrid Bergmans möte är mer kärlekshistoria än filmhistoria. Åtminstone deras möte. Filmerna de gjorde tillsammans är i själva verket som ett långt kärleksbrev (eller flera korta) skrivet med kameran. Rossellini var en egoist och en dåre, besatt av en underlig idé om det gudomliga, men till Ingrid Bergman gav han en stor gåva. Hon mötte - som Paulus på väg till Damaskus - en stråle av kärleksvåld som fick henne att falla från filmlivets efemära häst. Men i gengäld gav hon honom någonting ännu större: möjligheten att möta kvinnan bortom illusionernas fabrik. Att se Stromboli är som att bli vittne till en våldtäkt.


En kvinna - okomplicerad och annorlunda, vacker och autonom - möter en man som tvingar henne till isolering, till utanförskap och klaustrofobi. Samtidigt är det tydligt att detta våld var menat som en gåva, ett försök att ge offret Ariadnetråden ut ur labyrinten i vilken hon befann sig, trots glorian som stannat kvar från tiden i Hollywood. Detta gäller också de andra filmerna de gjorde tillsammans. Hur kunde Ingrid Bergman missa storhetsvansinnet hos en regissör i kreativ kris?

Var hon så naiv att hon välvilligt offrade en strålande karriär i USA, ett relativt lyckligt familjeliv för att följa en hyperintellektualiserad man från ett land som varit fascistiskt och bidragit till att skapa 1900-talets näst största folkmord?

Jag vet inte. Men hon såg en man, en ensam och kontroversiell man, som sökte någonting han själv inte visste så mycket om.  En "osäker" man som försökte maskera förtvivlan bakom en konstnärligt romantisk feber.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och hon gav honom det hon kunde: allt.

Rossellini, konstigt nog, utnyttjade henne inte utan målade skisser som bara hon kunde förvandla till freskomålningar.

De filmer som paret Rossellini-Bergman gjorde tillsammans fick alla sin succé postumt. De blev glorifierade när kärlekshistorien redan var över.

Hon skrev: "Älska inte mig så mycket, älska alla de andra istället som finns i din omedelbara närhet!

"Han svarade: "Jag kan inte älska, jag kan bara brinna."

Men utan deras kärlek hade dessa filmer varit omöjliga att göra. Om vi, publik och kritiker, kan - för engångskull, glömma: å ena sidan behovet av att finna nöje och underhållning i det vi ser och å andra sidan vårt behov av en lätthanterlig estetik, då kan vi möta en historia. En historia som inte baseras på ett manuskript, för att ingen skulle kunna skriva det. En historia som inte tillhör en konstart (filmen) som är på väg ut. Utan en enkel men inte desto mindre evig historia mellan en man och en kvinna som kunde -trots sina intentioner - förvandla konst till liv.

Ur arkivet

view_module reorder

Världen är kall och ödslig

Det finns inte längre några drömmar. Det finns inget hopp.Invånarna i Världsstaten framlever sina liv instängda och avskärmade djupt nere i de underjordiska städernas vittförgrenade nätverk av kulvertar. Arbete, sömn ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 17 mars, 2010

Jesaja: vredgad hovnarr. En julbetraktelse

How long shall they kill our prophets,While we stand aside and look? -- Bob Marley "Redemption Song"Profeten Jesaja blev en klassförrädare. Han tillhörde aristokratin i Jerusalem och hade ingångar såväl ...

Av: Mikael Löwegren | Essäer om religionen | 25 december, 2010

Kultur og livsform

Innledning Emnet for artikkelen min er at livet består av mye mer enn jobbing og shopping, instrumentell vitenskap og teknisk politikk. Dette beskriver jeg i termer av ‘progressivt framskritt’, som er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 10 september, 2013

Duccio di Buoninsegna Den sista måltiden

Det nya förbundet

”När de hade sjungit lovsången gick de ut till Olivberget!”

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 02 april, 2015

Filosofi og framskritt. Del 3

De filosofiske tradisjonenes betydning for epistemiske og etiske framskritt Nåtiden er ikke spesielt opptatt av at det gis relativt lange linjer i filosofihistorien; i vår tid driver en med filosofi uavhengig ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 28 augusti, 2013

Om maktmekanismer i det sydkoreanska samhället. Intervju med Cheol-soo Jang

Sydkorea kännetecknas av en vital filmindustri, en filmindustri som ofta kännetecknas av en extrem omsorg för det tekniska så till vida att alla filmtekniska medel musik, foto, skådespeleri ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 28 januari, 2011

Fornuft, følelser og liv

Innledning I dag er det svært mange konflikter og kriger rundt om i verden, som betyr at den pasifistiske idé har elendige kår. Tesen jeg forsvarer er denne: At sammen har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 08 september, 2014

Höstdag i Provence

Jag befann mig, än en gång, på resa: destination Marseille för att därifrån ta mig via flyg till London, dit jag blivit inbjuden för att hålla ett litet anförande och ...

Av: Lars Holger Holm | Kulturreportage | 25 oktober, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.