Postemmakrönika 6 proEmmakrönika, Svenska folkskolans skitvänner

ökan för den goda statistiken mest.) Står här, stod här, visste inte min sanning bestå för, osar mer än sällan polaren dr Schön_ och stiger mer än rastplatsdårarnas ånga, den ...

Av: Stefan Hammarén | 29 april, 2010
Stefan Hammarén

Anna Frank

Vem, för vad, och hur länge, bör darra?

Webbplatsen COLD CASE DIARY, “www.coldcasediary.com” vill komma fram till svaret på den för en del människor obekväma frågan ”What led to the arrest of Anne Frank and the others hiding in ...

Av: Vladimir Oravsky | 05 november, 2017
Reportage om politik & samhälle

Om den sämre formen av kapitalism

Om den sämre formen av kapitalism Fungerar den amerikanska formen av kapitalism bättre än den europeiska? Tidningen Kulturens korrespondent från New York, Pierre Gilly, hävdar att det är tvärt om ...

Av: Pierre Gilly | 12 oktober, 2006
Essäer om politiken

I häxornas krets, om häxtron i Sverige

En insändare på DN-debatt under titeln ”Religionsfriheten missbrukas” lyder:”… det är upprörande att Borås tingsrätt friade föräldrarna som bedrev djävulsutdrivning på sin flicka, som kallades häxa”. På säkerhetsavstånd från skärtorsdagsnatten ...

Av: Lilian O. Montmar | 16 maj, 2012
Kulturreportage

Essäer om musik

Richard Strauss - en tjuvaktig skata?

 

Image
Ariadne (Zerbinetta). Foto: Bettina Stoess/Deutsche oper Berlin

Deutsche Oper i Berlin har under januari och februari frossat i Richard Strauss. Fem av hans operor har snurrat runt på repertoaren - "Salome", "Ariadne på Naxos", "Elektra", "Den Egyptiska Helena" och "Rosenkavaljeren". Samt som en möjlig dissonans i anrättningen, Vittorio Gnecchis "Cassandra", eftersom Strauss ju anklagades för att i "Elektra" mer eller mindre ha plankat "Cassandra" (en "operastöld" som för ganska exakt hundra år sedan fick pennorna att glöda hos ett antal musikskribenter). Nu kunde man själv med egna öron avgöra hur det förhåller sig, då operorna framfördes efter varandra samma kväll. Först "Cassandra" och därefter "Elektra". Jag återkommer till detta.Deutsche Oper är det nyaste av Berlins tre operahus, tidigare på samma plats stod Deutsches Opernhaus som emellertid bombades 1943. Richard Strauss hann dö med ett drygt decenniums marginal innan det nya huset togs i bruk år 1961. Men man vårdar arvet efter den store operakomponisten med varsam hand, vilket inte minst denna storsatsning vittnar om.

Dylan som DJ. En guldgruva för alla Dylan-fans

ImageVår tids kanske mest inflytelserika rockmusiker har fått ett eget radioprogram. I "Bob Dylan's theme time radio hour", som just nu är inne på sin andra säsong, spelar den snart 70 år fyllda kultfiguren en gång i veckan sin favoritmusik samtidigt som han passar på att bjuda på ett och annat köttbullsrecept.

Bob Dylan fascinerar. Det märks inte minst om man gör en sökning på den egensinnige musikern på en av de större nätbokhandlarna. Knappt 70 titlar finns att välja mellan. Det är lexikon, samlade intervjuböcker, kompletta sångböcker (som hela tiden blir inaktuella eftersom Dylan ju som bekant fortfarande skriver nya låtar), klippböcker och böcker om särskilda inspelningar. Lägg där till alla biografier och du har ett mindre bibliotek. Någon har till och med skrivit en tegelstenstjock bok om en enda av Dylans mest berömda låtar: "Like a rolling stone".

Mahler mellan glädje och förtvivlan

Image
Gustav Mahler
Mats Myrstener om Gustav Mahler i den musikaliska Umeå.

En mycket viktig person i mitt musikaliska Umeå där jag växte upp, var discjockeyn i Burmans musikaffär, Stanley. Stanley var en välskräddad, välondulerad, språkligt nyanserad "cool" kille, tyckte vi alla ungdomar som trängdes framför skivdisken i den lilla butiken på gågatan i centrum, granne med EPA och Domus.

Han styrde över de telefonliknande hörlurarna, där vi kunde lyssna till de senaste singlarna av Tages, Hep Stars, Shanes eller Ola och Janglers. Kön kunde bli lång framför disken, men Stanley var omutlig, och tiden vid disken översteg sällan de obligatoriska tre minuterna för en skivsida. Stanleys "Nästa!" avbröt sedan lyckoruset, och så var man sist i kön igen.

Mitt bästa minne av Stanley var när han erbjöd mig köpa en hel box symfonier av den österrikiske kompositören Gustav Mahler, i den klassiska inspelningen från 1972 med Rafael Kubelik och Bayerska radions symfoniorkester, på Deutsche Grammophon. Vi hade talat lite om klassisk musik, som väl inte var så värst gångbart på Burmans, och jag hade just fått recensera några konserter i Västerbottens-Kuriren. Så Stanley kom med ett förslag jag inte kunde stå emot.

Roskildefestivalen 2008

Spridda noteringar om läderbögar, barnafödande, danska politiker och Nick Caves femtioårskris.

Mattias from Örebro!

Where are you?

Remember last year at Rosklide?

I never got your last name.

THIS IS YOUR SON:

(En bild på en söt unge)

Please meet us by gate 7, Sunday 14:00

Camilla

Robert Schumann och musikens villkor

Från mars 1854 till sin död i juli 1856 var Robert Schumann på egen begäran intagen på ett privat mentalsjukhus i Endenich, strax utanför Bonn. Den omedelbara anledningen var att han fyrtiotreårig i sinnesförvirring den 17 februari kastat sig i Rhen men räddats. Familjen, Clara Schumann och sju barn, bodde i Düsseldorf. Han var själv rädd för att kunna skada de anhöriga. Sjukhuset leddes av en dr Franz Richarz som disputerat på en avhandling med den anspråksfulla titeln "Hur man igenkänner och botar vansinne".

Kärleksfulla artister och bråkig publik

Tidningen Kulturens Sunna och Liv Nordgren besökte årets Peace and Love festival i Dalarna. ImageÅrets Peace and Love festival var större än någonsin, både vad det gäller publik och artister. 

Numera är den rankad som Sveriges näst största, något som både har sina för- och nackdelar. Artisterna är inställda på att det faktiskt är en fred- och kärleksfestival de spelar på, medan publiken verkar ha glömt det för länge sedan.

Första dagen på musikfestivalen har alla fullt med adrenalin och hoppar och armbågar sig fram genom folkmassorna framför de stora scenerna. Under exempelvis The Hives konsert bryts både en och annan fot och näsor spräcks, säkerhetspersonalen finns där men har ingen som helst chans att lugna den aggressiva publiken. Men som sagt så har de som uppträder som tur är inte glömt bort festivalens originalbudskap och uppmanar hela tiden sina fans att ta hand om varandra och framåt andra dagen har det lugnat ned sig betydligt. Helt plötsligt är det möjligt att fatiskt höra och uppleva musiken, det finns t.o.m. utrymme för dans för de som vill.

Rösten från andra sidan – i minne av Syd Barrett

Image

För exakt 40 år sedan lämnade musikern Syd Barrett Pink Floyd, den grupp han hade grundat. Magnus Ödmark porträtterar Barrett som var myt redan innan han blev legend.

I konstnärsbiografin är mental ohälsa på ålderns höst närmare regel än undantag: Nietzsche, Artaud, Schumann, Pound, Hemingway, Fröding med stirrande blick sittande på någon säng iförd tvångströja. Trots horder av experimentella avantgardister, solitärer, krigsivrare, absintdrinkare, och knasbollar i största allmänhet som, inte minst 1900-talets första decennium frambragt på konstscenen, är det svårt att hitta ett enda namn där vansinne – i betydelsen over the edge är synonymt med upphovsmannens konstnärliga verk.

I denna tvivelaktiga nisch helt utan egenvärde mer än, som det kan verka för en och annan förvirrad death metalgrupp, finns det egentligen bara en enda aspirant med någorlunda alibi: Syd Barrett.

Aldo Clementi och den slutna cirkeln

trio.jpg
 

Aldo Clementi och den slutna cirkeln

Björn Nilsson och skivbolaget Content producerar inte så många titlar, men en av årets utgivningar kan gott etiketteras som årets bästa skiva. Det rör sig om verket Fragment & Symmetries, en dubbel-cd med musik av den italienske kompositören Aldo Clementi.
Jag känner alltid en form av rädsla när jag närmar mig Clementis musik. En Timor Dei (Guds fruktan) inför en musik som inte låter sig tolkas med ord. Ordet existerar före tank­en och intuitionen hos Aldo Clementi. Ordet innefattar en egen styrka, bortom betydelse och mening. Ordet är en aktör utan regissör. Det som finns är språket, språket med sin egen inre logik, starkare och våldsammare än syllogismen. Detta ord är Clementis musik. En musik som kompenserar det som poeten saknar.

Ur arkivet

view_module reorder
Albert Camus

Albert Camus – en författare och ett främlingskap som fortsätter att fascinera

2013 var det hundra år sedan Albert Camus föddes, vilket uppmärksammades stort i Frankrike. Föredrag och symposier avlöste varandra, nyutgåvor av hans texter och en rad nya publikationer om författaren ...

Av: Elisabeth Tegelberg | Essäer om litteratur & böcker | 17 november, 2015

Bildkonst, scenkonst och film i samspel på Doc Lounge Varberg

Under torsdagskvällen den 11:e april strömmar opera, vald av kvällens DJ Sven Andersson, ur högtalarna innanför Teater Hallands väggar. Det är Doc Lounge Varberg som för tredje gången under året ...

Av: Simone Frankel | Essäer om konst | 16 april, 2013

Kultur, kulturfenomen og vitenskap

Emnet for artikkelen min knytter an til de ulike fagvitenskapenes forsøk på å forklare hva som menes med «'kultur og kulturfenomen'»; ut fra sikten min inn til kultur og kulturfenomen ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 29 mars, 2011

Frank Heller på Casa Collina

Dervischen bleknade

”Berättelserna, vilka förvisso äro bagateller, bära tydliga spår av sättet och tidpunkten för sin tillkomst. Jag bodde i första världskrigets Danmark, där man i lugn och ro lyssnade till stormen ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 07 september, 2016

Mikael Mansén

Nästan kärlek

Det var sommar och väldigt varmt. Jag var sexton år. Hela natten hade jag och en kompis dragit runt på Stockholms gator. Då gryningen kom var vi väldigt hungriga. Vi ...

Av: Mikael Mansén | Gästkrönikör | 18 september, 2017

Tre år i öknen – om David Lynchs Dune

”I like to make films because I like to go into another world. I like to get lost in another world. And film to me is a magical medium that ...

Av: Jonas Wessel | Essäer | 25 oktober, 2013

Aase Berg. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Tidskriften 10TALs poesifestival 2015

Årets upplaga, den 19:e, av Stockholms Internationella Poesifestival hade temat lyrik och musik. Tidningen Kulturen gjorde några nedslag i det stora och varierade programmet. Festivalen inleddes redan den 24 november ...

Av: Thomas Wihlman | Essäer om litteratur & böcker | 07 december, 2015

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med Janina Nilsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | Reportage om scenkonst | 21 juli, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.