Detalj ur omslaget till

Vad kan vi lära av Läsebok för folkskolan?

I ”Läsebok för folkskolan” – huvudlärobok för svenska skolbarn fram till 1960-talet – speglas tydligt hur ett samhälles rådande mentaliteter reproduceras när det gäller att smidigt infoga de unga i ...

Av: Björn Gustavsson | 13 juli, 2017
Björn Gustavsson

Vårt behov av Bukowski

Kalsongerna är skitiga. Han är orakad, otvättad sedan minst en vecka tillbaka. Den slitna och gamla rangliga soffan är nerpinkad. Whiskyn är slut, flaskan ligger tom och naken under bordet ...

Av: Crister Enander | 13 Maj, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Balthazar Gracian, Arthur Schopenhauer och livsviljan

I en tid då många människor praktiserar Schopenhauers åsikt att man kan befria sig ur världens elände genom att förneka livsviljan, är filosofen om inte glömd så dock förgäten. Låt ...

Av: Bo I. Cavefors | 02 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Kampen mot nutiden: Martin Becks Budapest

Maj Sjöwalls och Per Wahlöös romaner om polisen Martin Beck hamnade återigen på tapeten under vintern. Få svenska kriminalromaner har fått samma spridning, i alla fall innan deckarboomen, och få ...

Av: Markus Öbrink | 10 april, 2013
Essäer

Cold Meat Industry (1987-2014). Ett requiem



Det svenska skivbolaget Cold Meat Industry har, enligt grundaren Roger Karmanik (Roger Karlsson) slutat att existera. Denna artikel vill chansa på en historik över ett skivbolag som har varit så viktigt för det som innebär industrimusik och postindustrimusik. Vi kommer att visa hur mycket levande är artisterna som gett ut plattor på CMI, aktiva inom olika musikgenrer som Noise, Industrial, Neofolk, Martial Industrial, Dark Ambient med mera.

Blood Axis Live in Sweden

 “Cold Meat Industry is Dead! I thought you ought to officially announce this…, and I should have told you long before…. But briefly: it has been hard to admit it… and to let it go! I am confident of my decision. I had a lots of fun during the years of creating CMI and I’ve learned it made a massive impact on the music scene. Being in the middle of this creative storm I got personally drained, it emptied my body of strength, and happiness. It caused me deep depression, alcoholism, and misery. I, who thought I was invincible… It was hard to admit to me, and also to all people around me. Now, I am finding the way back to my innerself, and exploring life again – and music! I am proud of what I have done, but will not rest with that! Ashes to ashes, dust to dust, the Familygrave is sealed!”  / Roger Karmanik (7 februari 2014).

Det finns skiv-etiketter som har bidragit att skapa den alternativa musikens historia och det är inte en överdrift att hävda att Cold Meat Industry från Linköping är bland dessa. Om vi tänker på industrimusiken under 1990talet rollen som Cold Meat Industry har spelat är alldeles uppenbar. En label som ger ut dessa artister: Arcana, Brighter Death Now, Coph Nia, Deutsch Nepal, In Slaughter Natives, Folkstorm, Ordo Rosarius Equilibrio, Puissance, Raison d'être, Rome, intar en viktig plats på den internationella marknaden.

Deras musik kallas ”alternativ” ty den är motsatsen till popmusiken och till den kommersiella underhållningen. Genrer som Industrial Noise, Power electronics, Neofolk, Martial Industrial/nyklassisk och Dark Ambient, är ljusår bortom den amerikanska Industrial Metal och den plastificerade Harsh EBM/Aggrotech.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

CMI är estetiskt och politiskt underground motstånd som representerar en hel del av Europa: Norden. Norden utan kompromisser, radikal, högeranarkistisk ständigt på den andra sidan jämfört mainstreammusiken, pop, patinerad rock och indie så populär hos ett visst etablissemang.

Från 1987, när det grundades, till 2014 när det stängdes har CMI givit oss musik och skivor som tillhör historien, CMI har bevisat att den gamla och etablerade industrimusiken (1970-1980 talet), Faust, Throbbing Gristle, SPK, bara för att nämna några, var någonting att förnya helt och i vissa fall, att bedraga.

Folkstorm - For The Love Of Hate ”Ondskan” inte alltid är banal, såsom en viss massmedia vill få oss att tro.

Och även den obscena och den dunkla kan i händerna på vissa duktiga artister och kompositörer visa oss andra världar och möjligheter.

I Mellanmjölkenslandet där allting ska vara ”lagom” har CMI förvandlat varje dag till en Valborg och brasan har blivit bålen.

Den första skivan som bolaget gav ut var en 7tum-vynil Undead av Karmanik (här med en av de många alias: Lille Roger). Den korta skivan meddelar oss att kriget har börjat och ingen fiende kommer att tas som fånge. 

När vi lyssnar till klassiker av bandet Brighter Death Now som trilogin Great Death eller Innerwar från 1996 det som slår oss är de minst sagt radikala teman: diktatur, sadism, psykos till och med pedofili och musiken, en dark ambient utan utvägar, förstår vi varför fick skivbolaget CMI namnet “Death Industrial.”

CMI begränsade inte sina produktioner till mer eller mindre extrema noise och musik utan försökte det förnyas hela tiden och välkomnade andra akustiska försök a la black metal, rituel ambient, harsch sound, satanism. En riktig örfil till de musikaliska etablissemangen i detta land, som till exempel Henrik "Nordvargr" Björkk (tidigare grundare till Pouppée Fabrikk) som med sin Burning The Temple Of God, 1996, påminner oss om den mest kontroversiella tiden hos det norska bandet Burzum av Varg Vikernes.

Däremot vid sidan om det som romarna kallade pars destruens (destruktiva delen) fanns hos CMI ett pars construens (konstruktiva delen) öppnat till Traditionen, nordiska myter med mera. Så som motsats till de sataniska Brighter Death Now, Megaptera, Folkstorm, IRM, etc, har vi band som Arcana av Peter Bjärgö med sina medeltida ballader i Dark Age Of Reason, ett verk som blivit en milstolpe för den så kallade Gotisk musik, och Ordo Rosarius Equilibrio (Tomas Pettersson och Rose-Marie Larsen) en neofolk- och martial industrialgrupp från Stockholm. Ordo Rosarius Equilibrios musik är lätt och ofta kommersiell, fast blandningen av Aleister Crowley och popmusik kan ibland resultera i några lustiga musikaliska stunder.

CMI har inte enbart producerat musik av svenska artister. Neofolk från Luxemburg är gruppen Rome med Jérôme Reuter i spetsen. Mycket intressanta är verk som “Nera” (2006), “Confessions D'Un Voleur D'Ames” (2007) och “Masse Mensch Material” (2008).

Att inte glömma är den danske Thomas Bøjden med sitt projekt “Die Weisse Rose” som 2009 ger ut A Martyrium Of White Roses, neofolk med det andar världskriget som ämne.

Att inte glömma är också Blood Axis, “Blót: Sacrifice In Sweden” (1998), en liveinspelning en till milstolpe i neofolkens historia med Carl Larssons “Midvinterblot” som omslag. Tavlan målades 1915 och föreställer offrandet av den svenska kungen Domalde. Domalde av Ynglingaätten var enligt Ynglingatal och Ynglingasagan son till Visbur och kung av Svitjod. Domalde var kung i Uppsala under en rad år av svår missväxt. Man provade först att blota oxar, och året därefter människor, men detta hjälpte inte. Därför offrades till slut han själv till gudarna. 

Ordo Rosarius EquilibrioCMI är också känt för att ha producerat viktiga verk inom Dark Ambient.

Den mest betydande är utan tvekan Peter Andersson och hans Raison d'être, en musiker mycket intresserad av de orientaliska religionerna och ritualerna. “Enthralled By The Wind Of Loneliness” (1994), är ett talande exempel.

Mortiis, alias Håvard Ellefsen som tidigare spelade bas i den norska gruppen Emperor, publicerar hos CMI två nattliga plattor Ånden Som Gjorde Opprør och Keiser Av En Dimensjon Ukjent. De akustiska landskamparna i Mortiis är typiskt nordiska, isiga, ödelagda tankar och hugar. En huge var i nordisk mytologi en tanke eller själspotens som i drömliknande tillstånd kunde lämna kroppen och övergå i en hamn. I berättelsen där Tor möter jätten Utgårdaloke lät de sina båda tjänare tävla mot varandra i snabbhet. Tors tjänare hette Tjalve och Utgårdalokes kallades för Hug. När starten gick stod Hug kvar, men då Tjalve skulle passera mållinjen rusade Hug plötsligt förbi snabb som en blixt. Hug sades vara jättens tanke, och ingen kan springa snabbare än tanken.

På den ”kalla” fronten i CMIs produktion har en till musikgenre “Martial Industrial.” Bland dessa musiken måste citeras Henry Möller med hans band “Puissance” och Frederik Söderlund med verket “Back in Control” från 1998, sedan Jouni Havukainen med det apokalyptiska verket “In Slaughter Natives” och bandet Coph Nia av Aldenon Sartorial. Namnet Coph Nia kommer från ”Liber AL vel Legis” (Lagens bok) som Aleister Crowley skrev 1904, och dom är den viktigaste delen av Thelema. “The Dark Illuminati: A Celestial Tragedy In Two Acts” från 2007 är med dessa hymner till Lucifer ett bevis på dessa influenser på Coph Nias produktion. 

Ordo Rosarius Equilibrios samarbete med det tyska bandet Triarii, en sorts “liaison” martial-neofolk, i balans mellan kärlek och krig som kulminera i projektet TriOre och den fina plattan “Three Hours” från 2009.

CMIs musik skulle kunna passa bra som soundtrack till “Det sjunde inseglet” där slutscenen med dödsdansen finns på omslaget av In Slaughter Natives, “Resurrection”, en cd av Karmanik.

Till slut låt mig citera projektet Deutsch Nepal av Peter Andersson (som ingenting har med Raison d'être att göra). Här korsas vägarna mellan de mytiska Amon Düül II (Krautrock eller gotiskrock) som 1972 komponerade låten Deutsch Nepal, med lite mer ”industriella” klanger kryddade av en charmerande psykedelisk folkmusik.

Är Cold Meat Industry död? Länge leve Cold Meat Industry! Och de som kommer att följa efter spåren.

 

Marco De Baptistis

 

Ur arkivet

view_module reorder

August Strindberg 2012

Om August Strindbergs liv, leverne, texter och persona tvistar de lärde ständigt. De flesta har en uppfattning om Strindberg och ofta en ganska stark sådan. Det är anmärkningsvärt att en ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 07 januari, 2012

Illustration: Hebriana Alainentalo

Fantasi och mening

Kärleken har behov av verklighet.

Av: Tidningen Kulturen | Melker Garay : Reflektioner | 15 september, 2015

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

I juletid blommar körsbärsträden i Central Park

Efter en tolvtimmars flygresa över Atlanten i ”monkeyclass” kan det kännas skönt att sträcka på benen med en promenad. Vi är på besök hos dottern och ska fira jul på ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 15 januari, 2012

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn   Klipporna på Färöarna är otaligt många och fantastiskt vackra. Har rest på många sätt, och i många länder, men särskilt starkt ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 09 februari, 2007

Det är vackert i sin uppgivenhet och i det vackra finns i sin…

I dessa dagar då samhället tampas med problem som utanförskap och ungdomar på glid, fyller två guldpärlor 30 år. Guldpärlor i form av film om just tonårens utmaningar, utanförskap och ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | Essäer om film | 24 april, 2013

Europas vatten

Att Försvaret bitit sig fast vid Vättern som föreslaget utökat övningsområde för militärt flyg oroar. Dessutom förmår man inte sända representanter till Ödeshög eller Jönköping för samråd om det som ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 15 november, 2011

Orientalism – västs syn på Öst

Foto: Simon Amarcord TEMA ÖST-VÄST Idéhistorikern Mohammad Fazlhashemi beskriver hur den västerländska självbilden vuxit fram i kontrast till ett, mer eller mindre, konstruerat Öst. Resor till fjärran länder i syfte att upptäcka ...

Av: Mohammad Fazlhashemi | Essäer om samhället | 30 april, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.