Hur mår din själ?

"Hur mår du?" säger jag och ler lite låtsascoolt. Men så - helt plötsligt, exakt när jag ska få mitt svar, står allt still: det är som om tiden stannar ...

Av: Sara Shams | 05 mars, 2009
Gästkrönikör

C'est la vie!

Vår granne, vi kan kalla henne Ewa, huvudsakligen för att hon hette så, levde fram till sin 12-årsålder hos en familj som slog och skändade henne från morgon till kväll ...

Av: Vladimir Oravsky | 07 september, 2013
Gästkrönikör

Slå i glasen och låt oss lustiga vara

Jag har haft mina uppgörelser med julen. Jag har barrikaderat mig, dragit ur telefonjacket, hyrt en stuga i ödemarken, sjukskrivit mig efter att frivilligt smittat ner mig med vinterkräksjuka. Jag har ...

Av: Stefan Whilde | 06 december, 2011
Stefan Whilde

Gunnar Lundin

Prosadikter av Gunnar Lundin

Gunnar Lundin är tillbaka med en skönlitterär text

Av: Gunnar Lundin | 17 maj, 2017
Utopiska geografier

Cold Meat Industry (1987-2014). Ett requiem



Det svenska skivbolaget Cold Meat Industry har, enligt grundaren Roger Karmanik (Roger Karlsson) slutat att existera. Denna artikel vill chansa på en historik över ett skivbolag som har varit så viktigt för det som innebär industrimusik och postindustrimusik. Vi kommer att visa hur mycket levande är artisterna som gett ut plattor på CMI, aktiva inom olika musikgenrer som Noise, Industrial, Neofolk, Martial Industrial, Dark Ambient med mera.

Blood Axis Live in Sweden

 “Cold Meat Industry is Dead! I thought you ought to officially announce this…, and I should have told you long before…. But briefly: it has been hard to admit it… and to let it go! I am confident of my decision. I had a lots of fun during the years of creating CMI and I’ve learned it made a massive impact on the music scene. Being in the middle of this creative storm I got personally drained, it emptied my body of strength, and happiness. It caused me deep depression, alcoholism, and misery. I, who thought I was invincible… It was hard to admit to me, and also to all people around me. Now, I am finding the way back to my innerself, and exploring life again – and music! I am proud of what I have done, but will not rest with that! Ashes to ashes, dust to dust, the Familygrave is sealed!”  / Roger Karmanik (7 februari 2014).

Det finns skiv-etiketter som har bidragit att skapa den alternativa musikens historia och det är inte en överdrift att hävda att Cold Meat Industry från Linköping är bland dessa. Om vi tänker på industrimusiken under 1990talet rollen som Cold Meat Industry har spelat är alldeles uppenbar. En label som ger ut dessa artister: Arcana, Brighter Death Now, Coph Nia, Deutsch Nepal, In Slaughter Natives, Folkstorm, Ordo Rosarius Equilibrio, Puissance, Raison d'être, Rome, intar en viktig plats på den internationella marknaden.

Deras musik kallas ”alternativ” ty den är motsatsen till popmusiken och till den kommersiella underhållningen. Genrer som Industrial Noise, Power electronics, Neofolk, Martial Industrial/nyklassisk och Dark Ambient, är ljusår bortom den amerikanska Industrial Metal och den plastificerade Harsh EBM/Aggrotech.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

CMI är estetiskt och politiskt underground motstånd som representerar en hel del av Europa: Norden. Norden utan kompromisser, radikal, högeranarkistisk ständigt på den andra sidan jämfört mainstreammusiken, pop, patinerad rock och indie så populär hos ett visst etablissemang.

Från 1987, när det grundades, till 2014 när det stängdes har CMI givit oss musik och skivor som tillhör historien, CMI har bevisat att den gamla och etablerade industrimusiken (1970-1980 talet), Faust, Throbbing Gristle, SPK, bara för att nämna några, var någonting att förnya helt och i vissa fall, att bedraga.

Folkstorm - For The Love Of Hate ”Ondskan” inte alltid är banal, såsom en viss massmedia vill få oss att tro.

Och även den obscena och den dunkla kan i händerna på vissa duktiga artister och kompositörer visa oss andra världar och möjligheter.

I Mellanmjölkenslandet där allting ska vara ”lagom” har CMI förvandlat varje dag till en Valborg och brasan har blivit bålen.

Den första skivan som bolaget gav ut var en 7tum-vynil Undead av Karmanik (här med en av de många alias: Lille Roger). Den korta skivan meddelar oss att kriget har börjat och ingen fiende kommer att tas som fånge. 

När vi lyssnar till klassiker av bandet Brighter Death Now som trilogin Great Death eller Innerwar från 1996 det som slår oss är de minst sagt radikala teman: diktatur, sadism, psykos till och med pedofili och musiken, en dark ambient utan utvägar, förstår vi varför fick skivbolaget CMI namnet “Death Industrial.”

CMI begränsade inte sina produktioner till mer eller mindre extrema noise och musik utan försökte det förnyas hela tiden och välkomnade andra akustiska försök a la black metal, rituel ambient, harsch sound, satanism. En riktig örfil till de musikaliska etablissemangen i detta land, som till exempel Henrik "Nordvargr" Björkk (tidigare grundare till Pouppée Fabrikk) som med sin Burning The Temple Of God, 1996, påminner oss om den mest kontroversiella tiden hos det norska bandet Burzum av Varg Vikernes.

Däremot vid sidan om det som romarna kallade pars destruens (destruktiva delen) fanns hos CMI ett pars construens (konstruktiva delen) öppnat till Traditionen, nordiska myter med mera. Så som motsats till de sataniska Brighter Death Now, Megaptera, Folkstorm, IRM, etc, har vi band som Arcana av Peter Bjärgö med sina medeltida ballader i Dark Age Of Reason, ett verk som blivit en milstolpe för den så kallade Gotisk musik, och Ordo Rosarius Equilibrio (Tomas Pettersson och Rose-Marie Larsen) en neofolk- och martial industrialgrupp från Stockholm. Ordo Rosarius Equilibrios musik är lätt och ofta kommersiell, fast blandningen av Aleister Crowley och popmusik kan ibland resultera i några lustiga musikaliska stunder.

CMI har inte enbart producerat musik av svenska artister. Neofolk från Luxemburg är gruppen Rome med Jérôme Reuter i spetsen. Mycket intressanta är verk som “Nera” (2006), “Confessions D'Un Voleur D'Ames” (2007) och “Masse Mensch Material” (2008).

Att inte glömma är den danske Thomas Bøjden med sitt projekt “Die Weisse Rose” som 2009 ger ut A Martyrium Of White Roses, neofolk med det andar världskriget som ämne.

Att inte glömma är också Blood Axis, “Blót: Sacrifice In Sweden” (1998), en liveinspelning en till milstolpe i neofolkens historia med Carl Larssons “Midvinterblot” som omslag. Tavlan målades 1915 och föreställer offrandet av den svenska kungen Domalde. Domalde av Ynglingaätten var enligt Ynglingatal och Ynglingasagan son till Visbur och kung av Svitjod. Domalde var kung i Uppsala under en rad år av svår missväxt. Man provade först att blota oxar, och året därefter människor, men detta hjälpte inte. Därför offrades till slut han själv till gudarna. 

Ordo Rosarius EquilibrioCMI är också känt för att ha producerat viktiga verk inom Dark Ambient.

Den mest betydande är utan tvekan Peter Andersson och hans Raison d'être, en musiker mycket intresserad av de orientaliska religionerna och ritualerna. “Enthralled By The Wind Of Loneliness” (1994), är ett talande exempel.

Mortiis, alias Håvard Ellefsen som tidigare spelade bas i den norska gruppen Emperor, publicerar hos CMI två nattliga plattor Ånden Som Gjorde Opprør och Keiser Av En Dimensjon Ukjent. De akustiska landskamparna i Mortiis är typiskt nordiska, isiga, ödelagda tankar och hugar. En huge var i nordisk mytologi en tanke eller själspotens som i drömliknande tillstånd kunde lämna kroppen och övergå i en hamn. I berättelsen där Tor möter jätten Utgårdaloke lät de sina båda tjänare tävla mot varandra i snabbhet. Tors tjänare hette Tjalve och Utgårdalokes kallades för Hug. När starten gick stod Hug kvar, men då Tjalve skulle passera mållinjen rusade Hug plötsligt förbi snabb som en blixt. Hug sades vara jättens tanke, och ingen kan springa snabbare än tanken.

På den ”kalla” fronten i CMIs produktion har en till musikgenre “Martial Industrial.” Bland dessa musiken måste citeras Henry Möller med hans band “Puissance” och Frederik Söderlund med verket “Back in Control” från 1998, sedan Jouni Havukainen med det apokalyptiska verket “In Slaughter Natives” och bandet Coph Nia av Aldenon Sartorial. Namnet Coph Nia kommer från ”Liber AL vel Legis” (Lagens bok) som Aleister Crowley skrev 1904, och dom är den viktigaste delen av Thelema. “The Dark Illuminati: A Celestial Tragedy In Two Acts” från 2007 är med dessa hymner till Lucifer ett bevis på dessa influenser på Coph Nias produktion. 

Ordo Rosarius Equilibrios samarbete med det tyska bandet Triarii, en sorts “liaison” martial-neofolk, i balans mellan kärlek och krig som kulminera i projektet TriOre och den fina plattan “Three Hours” från 2009.

CMIs musik skulle kunna passa bra som soundtrack till “Det sjunde inseglet” där slutscenen med dödsdansen finns på omslaget av In Slaughter Natives, “Resurrection”, en cd av Karmanik.

Till slut låt mig citera projektet Deutsch Nepal av Peter Andersson (som ingenting har med Raison d'être att göra). Här korsas vägarna mellan de mytiska Amon Düül II (Krautrock eller gotiskrock) som 1972 komponerade låten Deutsch Nepal, med lite mer ”industriella” klanger kryddade av en charmerande psykedelisk folkmusik.

Är Cold Meat Industry död? Länge leve Cold Meat Industry! Och de som kommer att följa efter spåren.

 

Marco De Baptistis

 

Ur arkivet

view_module reorder

Vita Frun och andra gengångare

Varje europeisk adelsfamilj med anseende verkar ha sitt eget slottsspöke. Överallt på slotten bultas, knackas och hånskrattas det. De äldsta spökhistorierna härstammar från 1100-talet, men tron på gengångare hade sin ...

Av: Lilian O. Montmar | Allmänna reportage | 21 maj, 2009

Andrzej Wajda 1974

Några ord om Andrzej Wajdas konst med lång hållbarhet

Den 9 oktober 2016 dog Andrzej Wajda nittio år ung och han var aktivt skapande in i det sista. Förutom allt konstnärligt och politiskt och organisatoriskt och utbildningsmässigt annat, regisserade ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 13 oktober, 2016

Porrslinsblomman

Av min okända och förvackra porrslinsblomma. De toaornas fler tvenne antal på det. Vuxit innan i en lavoar vara, ser man brunt envist kvar det lavoariska havets tidvattensbevis. Dessa varit ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 21 oktober, 2010

Varför gnäller männen?

– Det är svårt att tala om män som offer, sade Jens Liljestrand. – Jamen vad beror det på, frågade Belinda Ohlsson. Och längre kom de inte, trots att de drog över ...

Av: Håkan Lindgren | Kulturreportage | 28 september, 2011

Från penselhår till pixelporr – en essä om pornografi i konsten

Hur många unga pojkar slet inte ut sin joystick på 80-talet i dunkla pojkrum framför en flimrande TV-skärm? Det var inte bara plattformsspel och shoot-em-up spel som visades på skärmarna ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 december, 2012

Grattis Sverige

När medicine doktor Naděžda Kavalírová dog 93 år gammal i början av 2017, förlorade Förbundet av politiska fångar i Tjeckien (Konfederace politických vězňů České republiky) och Institutet för studier av totalitära regimer (Ústav pro studium ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 11 februari, 2017

Jubeldårar

Åter ser man hur bra förlag riktigt läser manuskript, de vet inte ens om de läser. Visst kan man ju ana att de inte orkar läsa manuskripten, med minsta motståndets ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 11 december, 2013

Omöjliga intervjuer. Bertil Falk intervjuar Aurora Ljungstedt

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Bertil Falk | Litteraturens porträtt | 11 mars, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.