Pompero Batoni Estasi di santa Caterina

Katarina av Siena och den heliga anorexin (anorexia mirabili )

Katarina föddes i Siena 1347 och dog i Rom den 29 april  1380. En historiker karaktäriserar Katarinas samtid på följande knapphändiga sätt. ”Det var en eländig tid för mänskligheten”. En ...

Av: Lena Månsson | 29 april, 2017
Essäer om religionen

De mortuis nihil nisi bene Med anledning av Alla helgons dag

En av mina vänner dog i kräfta. ”Han skall gravsättas på lördag”, tillkännagav hans flickvän som trodde att jag skämtade en smula när jag svarade ”it’s bad for him. Jag ...

Av: Vladimir Oravsky | 02 november, 2013
Gästkrönikör

André Brink. Foto: Seamus Kearney, Wikipedia

André Brink, 1935-2015

André Brink avled den 6 februari på planet från Amsterdam till Kapstaden, efter att några dagar tidigare ha blivit hedersdoktor vid katolska universitetet i belgiska Louvain/Leuven.

Av: Ivo Holmqvist | 15 februari, 2015
Essäer om litteratur & böcker

 Paul Cezannes målning Mordet (1868)

Falskspelare och mördare i konsten

Han ser så fridfull ut där han ligger i badkaret. Den högra handen har halkat ner på golvet och han håller fortfarande gåspennan i ett fast grepp. I den andra ...

Av: Mathias Jansson | 26 november, 2016
Essäer om konst

Cold Meat Industry (1987-2014). Ett requiem



Det svenska skivbolaget Cold Meat Industry har, enligt grundaren Roger Karmanik (Roger Karlsson) slutat att existera. Denna artikel vill chansa på en historik över ett skivbolag som har varit så viktigt för det som innebär industrimusik och postindustrimusik. Vi kommer att visa hur mycket levande är artisterna som gett ut plattor på CMI, aktiva inom olika musikgenrer som Noise, Industrial, Neofolk, Martial Industrial, Dark Ambient med mera.

Blood Axis Live in Sweden

 “Cold Meat Industry is Dead! I thought you ought to officially announce this…, and I should have told you long before…. But briefly: it has been hard to admit it… and to let it go! I am confident of my decision. I had a lots of fun during the years of creating CMI and I’ve learned it made a massive impact on the music scene. Being in the middle of this creative storm I got personally drained, it emptied my body of strength, and happiness. It caused me deep depression, alcoholism, and misery. I, who thought I was invincible… It was hard to admit to me, and also to all people around me. Now, I am finding the way back to my innerself, and exploring life again – and music! I am proud of what I have done, but will not rest with that! Ashes to ashes, dust to dust, the Familygrave is sealed!”  / Roger Karmanik (7 februari 2014).

Det finns skiv-etiketter som har bidragit att skapa den alternativa musikens historia och det är inte en överdrift att hävda att Cold Meat Industry från Linköping är bland dessa. Om vi tänker på industrimusiken under 1990talet rollen som Cold Meat Industry har spelat är alldeles uppenbar. En label som ger ut dessa artister: Arcana, Brighter Death Now, Coph Nia, Deutsch Nepal, In Slaughter Natives, Folkstorm, Ordo Rosarius Equilibrio, Puissance, Raison d'être, Rome, intar en viktig plats på den internationella marknaden.

Deras musik kallas ”alternativ” ty den är motsatsen till popmusiken och till den kommersiella underhållningen. Genrer som Industrial Noise, Power electronics, Neofolk, Martial Industrial/nyklassisk och Dark Ambient, är ljusår bortom den amerikanska Industrial Metal och den plastificerade Harsh EBM/Aggrotech.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

CMI är estetiskt och politiskt underground motstånd som representerar en hel del av Europa: Norden. Norden utan kompromisser, radikal, högeranarkistisk ständigt på den andra sidan jämfört mainstreammusiken, pop, patinerad rock och indie så populär hos ett visst etablissemang.

Från 1987, när det grundades, till 2014 när det stängdes har CMI givit oss musik och skivor som tillhör historien, CMI har bevisat att den gamla och etablerade industrimusiken (1970-1980 talet), Faust, Throbbing Gristle, SPK, bara för att nämna några, var någonting att förnya helt och i vissa fall, att bedraga.

Folkstorm - For The Love Of Hate ”Ondskan” inte alltid är banal, såsom en viss massmedia vill få oss att tro.

Och även den obscena och den dunkla kan i händerna på vissa duktiga artister och kompositörer visa oss andra världar och möjligheter.

I Mellanmjölkenslandet där allting ska vara ”lagom” har CMI förvandlat varje dag till en Valborg och brasan har blivit bålen.

Den första skivan som bolaget gav ut var en 7tum-vynil Undead av Karmanik (här med en av de många alias: Lille Roger). Den korta skivan meddelar oss att kriget har börjat och ingen fiende kommer att tas som fånge. 

När vi lyssnar till klassiker av bandet Brighter Death Now som trilogin Great Death eller Innerwar från 1996 det som slår oss är de minst sagt radikala teman: diktatur, sadism, psykos till och med pedofili och musiken, en dark ambient utan utvägar, förstår vi varför fick skivbolaget CMI namnet “Death Industrial.”

CMI begränsade inte sina produktioner till mer eller mindre extrema noise och musik utan försökte det förnyas hela tiden och välkomnade andra akustiska försök a la black metal, rituel ambient, harsch sound, satanism. En riktig örfil till de musikaliska etablissemangen i detta land, som till exempel Henrik "Nordvargr" Björkk (tidigare grundare till Pouppée Fabrikk) som med sin Burning The Temple Of God, 1996, påminner oss om den mest kontroversiella tiden hos det norska bandet Burzum av Varg Vikernes.

Däremot vid sidan om det som romarna kallade pars destruens (destruktiva delen) fanns hos CMI ett pars construens (konstruktiva delen) öppnat till Traditionen, nordiska myter med mera. Så som motsats till de sataniska Brighter Death Now, Megaptera, Folkstorm, IRM, etc, har vi band som Arcana av Peter Bjärgö med sina medeltida ballader i Dark Age Of Reason, ett verk som blivit en milstolpe för den så kallade Gotisk musik, och Ordo Rosarius Equilibrio (Tomas Pettersson och Rose-Marie Larsen) en neofolk- och martial industrialgrupp från Stockholm. Ordo Rosarius Equilibrios musik är lätt och ofta kommersiell, fast blandningen av Aleister Crowley och popmusik kan ibland resultera i några lustiga musikaliska stunder.

CMI har inte enbart producerat musik av svenska artister. Neofolk från Luxemburg är gruppen Rome med Jérôme Reuter i spetsen. Mycket intressanta är verk som “Nera” (2006), “Confessions D'Un Voleur D'Ames” (2007) och “Masse Mensch Material” (2008).

Att inte glömma är den danske Thomas Bøjden med sitt projekt “Die Weisse Rose” som 2009 ger ut A Martyrium Of White Roses, neofolk med det andar världskriget som ämne.

Att inte glömma är också Blood Axis, “Blót: Sacrifice In Sweden” (1998), en liveinspelning en till milstolpe i neofolkens historia med Carl Larssons “Midvinterblot” som omslag. Tavlan målades 1915 och föreställer offrandet av den svenska kungen Domalde. Domalde av Ynglingaätten var enligt Ynglingatal och Ynglingasagan son till Visbur och kung av Svitjod. Domalde var kung i Uppsala under en rad år av svår missväxt. Man provade först att blota oxar, och året därefter människor, men detta hjälpte inte. Därför offrades till slut han själv till gudarna. 

Ordo Rosarius EquilibrioCMI är också känt för att ha producerat viktiga verk inom Dark Ambient.

Den mest betydande är utan tvekan Peter Andersson och hans Raison d'être, en musiker mycket intresserad av de orientaliska religionerna och ritualerna. “Enthralled By The Wind Of Loneliness” (1994), är ett talande exempel.

Mortiis, alias Håvard Ellefsen som tidigare spelade bas i den norska gruppen Emperor, publicerar hos CMI två nattliga plattor Ånden Som Gjorde Opprør och Keiser Av En Dimensjon Ukjent. De akustiska landskamparna i Mortiis är typiskt nordiska, isiga, ödelagda tankar och hugar. En huge var i nordisk mytologi en tanke eller själspotens som i drömliknande tillstånd kunde lämna kroppen och övergå i en hamn. I berättelsen där Tor möter jätten Utgårdaloke lät de sina båda tjänare tävla mot varandra i snabbhet. Tors tjänare hette Tjalve och Utgårdalokes kallades för Hug. När starten gick stod Hug kvar, men då Tjalve skulle passera mållinjen rusade Hug plötsligt förbi snabb som en blixt. Hug sades vara jättens tanke, och ingen kan springa snabbare än tanken.

På den ”kalla” fronten i CMIs produktion har en till musikgenre “Martial Industrial.” Bland dessa musiken måste citeras Henry Möller med hans band “Puissance” och Frederik Söderlund med verket “Back in Control” från 1998, sedan Jouni Havukainen med det apokalyptiska verket “In Slaughter Natives” och bandet Coph Nia av Aldenon Sartorial. Namnet Coph Nia kommer från ”Liber AL vel Legis” (Lagens bok) som Aleister Crowley skrev 1904, och dom är den viktigaste delen av Thelema. “The Dark Illuminati: A Celestial Tragedy In Two Acts” från 2007 är med dessa hymner till Lucifer ett bevis på dessa influenser på Coph Nias produktion. 

Ordo Rosarius Equilibrios samarbete med det tyska bandet Triarii, en sorts “liaison” martial-neofolk, i balans mellan kärlek och krig som kulminera i projektet TriOre och den fina plattan “Three Hours” från 2009.

CMIs musik skulle kunna passa bra som soundtrack till “Det sjunde inseglet” där slutscenen med dödsdansen finns på omslaget av In Slaughter Natives, “Resurrection”, en cd av Karmanik.

Till slut låt mig citera projektet Deutsch Nepal av Peter Andersson (som ingenting har med Raison d'être att göra). Här korsas vägarna mellan de mytiska Amon Düül II (Krautrock eller gotiskrock) som 1972 komponerade låten Deutsch Nepal, med lite mer ”industriella” klanger kryddade av en charmerande psykedelisk folkmusik.

Är Cold Meat Industry död? Länge leve Cold Meat Industry! Och de som kommer att följa efter spåren.

 

Marco De Baptistis

 

Ur arkivet

view_module reorder

POETRY SLAM - folklighet eller elitism?

POETRY SLAM - folklighet eller elitism? Poesi - ett artificiellt språk från de finlitterära salongerna, eller ett ärligare sätt att uttrycka sig på, ett medel för att spräcka barriärerna och säga ...

Av: Elin Bengtsson | Kulturreportage | 09 februari, 2007

Michael Mandiberg, From Aaaaa! To ZZZap! på Denny Gallery i New York (2015)

Skriv ut hela internet!

Tänk att ha hela Wikipedia i sin bokhylla. Förr i tiden hade varje bildat hem ett uppslagsverk i bokhyllan. Det kunde vara Bonniers Familjelexikon, Bra Böckers Lexikon eller Nationalencyklopedin. Idag ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 21 juli, 2015

Om förväntningar och böcker

Oftast börjar upptäckten av ett författarskap med att jag läser en bok av personen ifråga, gillar boken och blir nyfiken på mer. Antingen har jag blivit rekommenderad boken av någon ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 05 juni, 2012

Claus Beck-Nielsen - En identitet

Den nionde oktober år 2010 begravde den danske författaren och performancekonstnären Claus Beck-Nielsen sig själv. Närmare bestämt var det hans identitet som begravdes och det skedde under värdiga former och ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om samhället | 29 oktober, 2010

Dokusåpan och döden

I dagarnas Big Brother-diskussioner kan man påminnas om två brittiska tv-dramer på temat. Den första av de båda, The Year of the Sex Olympics, sändes 1968 inom ramarna för BBC2:s ...

Av: Charlotte Wiberg | Essäer om film | 24 december, 2017

Dikter av Daniel Westerlund

Dikter av Daniel Westerlund vi var i dessa gående vi kom att nyktra till när dom som kallade nytt stoff kallade dom vi var i våra identiteter när vi samtidigt försökte solidifiera ...

Av: Daniel Westerlund | Utopiska geografier | 26 januari, 2007

Christopher Locke

Floppydiskar och hårddiskar som konst och miljöhot

Det är ett välkänt problem inom konsthistorien att kunna bevara all konst som görs i olika material. Och ju snabbare tekniken utvecklar sig, desto svårare blir det för konstrestaurerarna att ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 03 april, 2015

Moral og moralske verdier

Rent allment er det slik at folk som arbeider med moral og teorier om moral, er opptatt av at det gis et rimelig klart skille mellom moral på den ene ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 02 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.