Albert Engström i Lönneberga socken, Kalmar län. Bild Public Domain Wikipedia

Ett stelt folk – om ett par Albert Engströms teckningar

I de lumpbodar och loppmarknader som jag råkar besöka dyker ibland de märkligaste ting upp, nu senast en bok i vackert grönt klotband, utgiven 1907 av E. Lundquists bokförlag i ...

Av: Ivo Holmqvist | 24 mars, 2016
Konstens porträtt

En het konstsommar i Hamburg

Det är en tidig morgon på Köpenhamns centralstation. På perrongen står jag och väntar tillsammans med en hel del unga tågluffare som är på väg hem eller på väg ut ...

Av: Mathias Jansson | 02 augusti, 2012
Essäer om konst

Europas vatten

Att Försvaret bitit sig fast vid Vättern som föreslaget utökat övningsområde för militärt flyg oroar. Dessutom förmår man inte sända representanter till Ödeshög eller Jönköping för samråd om det som ...

Av: Per-Inge Planefors | 15 november, 2011
Gästkrönikör

Gabriella Olsson

GULDGRYTAN KÖTTFÄRS AV 500gr PÅ LIDL.

Gör som följer:

Av: Gabriella Olsson | 29 januari, 2016
Gästkrönikör

Cold Meat Industry (1987-2014). Ett requiem



Det svenska skivbolaget Cold Meat Industry har, enligt grundaren Roger Karmanik (Roger Karlsson) slutat att existera. Denna artikel vill chansa på en historik över ett skivbolag som har varit så viktigt för det som innebär industrimusik och postindustrimusik. Vi kommer att visa hur mycket levande är artisterna som gett ut plattor på CMI, aktiva inom olika musikgenrer som Noise, Industrial, Neofolk, Martial Industrial, Dark Ambient med mera.

Blood Axis Live in Sweden

 “Cold Meat Industry is Dead! I thought you ought to officially announce this…, and I should have told you long before…. But briefly: it has been hard to admit it… and to let it go! I am confident of my decision. I had a lots of fun during the years of creating CMI and I’ve learned it made a massive impact on the music scene. Being in the middle of this creative storm I got personally drained, it emptied my body of strength, and happiness. It caused me deep depression, alcoholism, and misery. I, who thought I was invincible… It was hard to admit to me, and also to all people around me. Now, I am finding the way back to my innerself, and exploring life again – and music! I am proud of what I have done, but will not rest with that! Ashes to ashes, dust to dust, the Familygrave is sealed!”  / Roger Karmanik (7 februari 2014).

Det finns skiv-etiketter som har bidragit att skapa den alternativa musikens historia och det är inte en överdrift att hävda att Cold Meat Industry från Linköping är bland dessa. Om vi tänker på industrimusiken under 1990talet rollen som Cold Meat Industry har spelat är alldeles uppenbar. En label som ger ut dessa artister: Arcana, Brighter Death Now, Coph Nia, Deutsch Nepal, In Slaughter Natives, Folkstorm, Ordo Rosarius Equilibrio, Puissance, Raison d'être, Rome, intar en viktig plats på den internationella marknaden.

Deras musik kallas ”alternativ” ty den är motsatsen till popmusiken och till den kommersiella underhållningen. Genrer som Industrial Noise, Power electronics, Neofolk, Martial Industrial/nyklassisk och Dark Ambient, är ljusår bortom den amerikanska Industrial Metal och den plastificerade Harsh EBM/Aggrotech.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

CMI är estetiskt och politiskt underground motstånd som representerar en hel del av Europa: Norden. Norden utan kompromisser, radikal, högeranarkistisk ständigt på den andra sidan jämfört mainstreammusiken, pop, patinerad rock och indie så populär hos ett visst etablissemang.

Från 1987, när det grundades, till 2014 när det stängdes har CMI givit oss musik och skivor som tillhör historien, CMI har bevisat att den gamla och etablerade industrimusiken (1970-1980 talet), Faust, Throbbing Gristle, SPK, bara för att nämna några, var någonting att förnya helt och i vissa fall, att bedraga.

Folkstorm - For The Love Of Hate ”Ondskan” inte alltid är banal, såsom en viss massmedia vill få oss att tro.

Och även den obscena och den dunkla kan i händerna på vissa duktiga artister och kompositörer visa oss andra världar och möjligheter.

I Mellanmjölkenslandet där allting ska vara ”lagom” har CMI förvandlat varje dag till en Valborg och brasan har blivit bålen.

Den första skivan som bolaget gav ut var en 7tum-vynil Undead av Karmanik (här med en av de många alias: Lille Roger). Den korta skivan meddelar oss att kriget har börjat och ingen fiende kommer att tas som fånge. 

När vi lyssnar till klassiker av bandet Brighter Death Now som trilogin Great Death eller Innerwar från 1996 det som slår oss är de minst sagt radikala teman: diktatur, sadism, psykos till och med pedofili och musiken, en dark ambient utan utvägar, förstår vi varför fick skivbolaget CMI namnet “Death Industrial.”

CMI begränsade inte sina produktioner till mer eller mindre extrema noise och musik utan försökte det förnyas hela tiden och välkomnade andra akustiska försök a la black metal, rituel ambient, harsch sound, satanism. En riktig örfil till de musikaliska etablissemangen i detta land, som till exempel Henrik "Nordvargr" Björkk (tidigare grundare till Pouppée Fabrikk) som med sin Burning The Temple Of God, 1996, påminner oss om den mest kontroversiella tiden hos det norska bandet Burzum av Varg Vikernes.

Däremot vid sidan om det som romarna kallade pars destruens (destruktiva delen) fanns hos CMI ett pars construens (konstruktiva delen) öppnat till Traditionen, nordiska myter med mera. Så som motsats till de sataniska Brighter Death Now, Megaptera, Folkstorm, IRM, etc, har vi band som Arcana av Peter Bjärgö med sina medeltida ballader i Dark Age Of Reason, ett verk som blivit en milstolpe för den så kallade Gotisk musik, och Ordo Rosarius Equilibrio (Tomas Pettersson och Rose-Marie Larsen) en neofolk- och martial industrialgrupp från Stockholm. Ordo Rosarius Equilibrios musik är lätt och ofta kommersiell, fast blandningen av Aleister Crowley och popmusik kan ibland resultera i några lustiga musikaliska stunder.

CMI har inte enbart producerat musik av svenska artister. Neofolk från Luxemburg är gruppen Rome med Jérôme Reuter i spetsen. Mycket intressanta är verk som “Nera” (2006), “Confessions D'Un Voleur D'Ames” (2007) och “Masse Mensch Material” (2008).

Att inte glömma är den danske Thomas Bøjden med sitt projekt “Die Weisse Rose” som 2009 ger ut A Martyrium Of White Roses, neofolk med det andar världskriget som ämne.

Att inte glömma är också Blood Axis, “Blót: Sacrifice In Sweden” (1998), en liveinspelning en till milstolpe i neofolkens historia med Carl Larssons “Midvinterblot” som omslag. Tavlan målades 1915 och föreställer offrandet av den svenska kungen Domalde. Domalde av Ynglingaätten var enligt Ynglingatal och Ynglingasagan son till Visbur och kung av Svitjod. Domalde var kung i Uppsala under en rad år av svår missväxt. Man provade först att blota oxar, och året därefter människor, men detta hjälpte inte. Därför offrades till slut han själv till gudarna. 

Ordo Rosarius EquilibrioCMI är också känt för att ha producerat viktiga verk inom Dark Ambient.

Den mest betydande är utan tvekan Peter Andersson och hans Raison d'être, en musiker mycket intresserad av de orientaliska religionerna och ritualerna. “Enthralled By The Wind Of Loneliness” (1994), är ett talande exempel.

Mortiis, alias Håvard Ellefsen som tidigare spelade bas i den norska gruppen Emperor, publicerar hos CMI två nattliga plattor Ånden Som Gjorde Opprør och Keiser Av En Dimensjon Ukjent. De akustiska landskamparna i Mortiis är typiskt nordiska, isiga, ödelagda tankar och hugar. En huge var i nordisk mytologi en tanke eller själspotens som i drömliknande tillstånd kunde lämna kroppen och övergå i en hamn. I berättelsen där Tor möter jätten Utgårdaloke lät de sina båda tjänare tävla mot varandra i snabbhet. Tors tjänare hette Tjalve och Utgårdalokes kallades för Hug. När starten gick stod Hug kvar, men då Tjalve skulle passera mållinjen rusade Hug plötsligt förbi snabb som en blixt. Hug sades vara jättens tanke, och ingen kan springa snabbare än tanken.

På den ”kalla” fronten i CMIs produktion har en till musikgenre “Martial Industrial.” Bland dessa musiken måste citeras Henry Möller med hans band “Puissance” och Frederik Söderlund med verket “Back in Control” från 1998, sedan Jouni Havukainen med det apokalyptiska verket “In Slaughter Natives” och bandet Coph Nia av Aldenon Sartorial. Namnet Coph Nia kommer från ”Liber AL vel Legis” (Lagens bok) som Aleister Crowley skrev 1904, och dom är den viktigaste delen av Thelema. “The Dark Illuminati: A Celestial Tragedy In Two Acts” från 2007 är med dessa hymner till Lucifer ett bevis på dessa influenser på Coph Nias produktion. 

Ordo Rosarius Equilibrios samarbete med det tyska bandet Triarii, en sorts “liaison” martial-neofolk, i balans mellan kärlek och krig som kulminera i projektet TriOre och den fina plattan “Three Hours” från 2009.

CMIs musik skulle kunna passa bra som soundtrack till “Det sjunde inseglet” där slutscenen med dödsdansen finns på omslaget av In Slaughter Natives, “Resurrection”, en cd av Karmanik.

Till slut låt mig citera projektet Deutsch Nepal av Peter Andersson (som ingenting har med Raison d'être att göra). Här korsas vägarna mellan de mytiska Amon Düül II (Krautrock eller gotiskrock) som 1972 komponerade låten Deutsch Nepal, med lite mer ”industriella” klanger kryddade av en charmerande psykedelisk folkmusik.

Är Cold Meat Industry död? Länge leve Cold Meat Industry! Och de som kommer att följa efter spåren.

 

Marco De Baptistis

 

Ur arkivet

view_module reorder
Chagall. Le triomphe de la musique

Intensiv färgprakt i Paris

Under Allhelgonahelgen flödade solen över Paris och sensommarvärmen fick parisarna att ägna sig åt förlustelser i det fria av allehanda slag. Ett exempel på en sådan bestod i att kliva ...

Av: Eva-Karin Josefson | Essäer om konst | 17 november, 2015

Kaj Svensson. Dikter

  Kaj Svensson. Född 1953 I Helsingborg, bott och studerat i Lund. Första bok: "mellan snö & måne" (1974); senaste, den nionde: "Ännu på väg" (2012). Under 2013 utkommer "Regn över Kraków ...

Av: Kaj Svensson | Utopiska geografier | 22 april, 2013

Konstmuseet Heide i Melbourne. Foto: Ivo Holmqvist

Konst i Melbourne

Det händer mycket på konstfronten i Melbourne, till glädje för de fyra miljoner som bor där. Under några intensiva dagar hann Ivo Holmqvist med en mängd utställningar. Här är hans ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om konst | 06 september, 2015

Jenny Berggren Keljevic. foto:Privat

Alkohol som blir galenskap

Glassmaskinen hade choklad och vanilj smak att välja mellan, strutarna var små och krispiga, jag tog min första smaktugga och tittade ut över den trafikerade gatan. Det luktade Belgrad, det ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Utopiska geografier | 13 april, 2015

Porträtt av en fattigdoktor. Om Louis Ferdinand Céline

Det finns sjuka och skraltiga (liksom mycket gamla vilka glömt sin ålder) hos vilka ”livets brådskande göromål” syns efemära. Om karriärens och framgångens hjul tidigare snurrat fort, har de nu ...

Av: Gunnar Lundin | Övriga porträtt | 12 augusti, 2013

Djungelboken – konservativ klassiker eller nydanande mästerverk?

Djungelboken är en klassiker i dubbel bemärkelse – dels som litterärt verk, dels som film. Som litterärt verk är Djungelboken en del av Rudyard Kiplings hyllade produktion som gav honom ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 07 september, 2013

Litterär stand up

TEMA VÄSTERBOTTEN Årets upplaga av Littfest i Umeå samlar ett 30-tal författare – mer eller mindre kända. Vilka är de, hur  många festivaler och mässor brukar de besöka, varför gör de det ...

Av: Gregor Flakierski | Kulturreportage | 02 februari, 2008

Vareestetikk, globalisering og menneskeverd. Del I

 I begynnelsen var Ordet   Idag er Ordet i stor krise. Hva betyr det? Svaret mitt er slik. De store og mektige bokforlagene sender ut lass på lass med bøker til bokhandlerne, uten ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 03 juli, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.