Åminnelse. Warszawapaktens arméer Tjeckoslovakien

För 45 år sedan, den 21 augusti 1968, invaderade Warszawapaktens arméer Tjeckoslovakien och kväste det spirande experiment som antog den för dåvarande styrande makthavare den kraftigt provocerande benämningen, ”socialism med ...

Av: Vladimir Oravsky | 21 augusti, 2013
Essäer om samhället

Dansk humor enligt redaktören Claus Christensen

Bäste Claus Christensen, Tack för länken till din artikel om filmkaraktären Zelko och om undertecknad. Den verkar vara åtminstone 8 månader gammal och jag undrar varför du inte bekantade mig med den ...

Av: Vladimir Oravsky | 02 april, 2009
Gästkrönikör

Herreglud, julkalendern tar redan slut.

24/ 24. Frisk jul! Eller god jul rätt upp i stussen på etablissemanget, som Dante Sjöboda uttryckte saken 2003 i Svenska dagbladets jultipsande om sin då starkaste läsning, en soppboka ...

Av: Stefan Hammarén | 24 december, 2012
Stefan Hammarén

Den arbetslöse i vildmarken

Få svenska filmer som jag har sett har varit så lyckade som Losers. I händelsernas centrum står en kvinna i yngre medelåldern, Karin (Isabella Von Saenger). Hon arbetar med en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 31 december, 2013
Filmens porträtt

Modernismens förlegade idiom



 Pierre Boulez, Structures

Det blir lätt komplicerat när musik och ideologi blandas ihop. När det sker från ett musikaliskt perspektiv uppstår idiom och ivissa fall dogmer, när musik istället används i politiskt syfte uppstår propaganda. Finns det egentligen musik som är försvarbar på ett ideologiskt plan, och kan musik missbrukas i ideologiska syften? Kring andra världskriget blev det som mest förvirrat kring musik och ideologi, med långtgående konsekvenser för den modernistiska synen på kultur som det fortfarande finns spår av.

Efter andra världskrigets slut infann sig en stark vilja till förändring i Europa; efter att hitta nya vägar, nya sanningar som inte skulle kunna leda till något av så gruvliga proportioner igen. Så även inom konstmusiken. Man satte stark tilltro till serialismen och den inneboende objektivitet som dess systematiska metoder tycktes resultera i. Adolf Hitlers användande av känslostark, romantisk musik som t.ex. Wagner hade fått en avskräckande effekt, och bland andra Stockhausen och Boulez ville producera en musik som inte kunde missbrukas i subjektiva och vilseledande syften, och som i sin själva struktur gjorde sig av med gamla hierarkier och maktindelningar; detta innebar en total likriktning av form, struktur, orkestrering, toninnehåll och rytmik. Denna totala organisation som serialismen eftersträvade blev snarare en förtryckande dogm än ett frigörande och demokratiskt uttryck. En intellektuell och teoretisk strävan efter objektivitet resulterade i stycken som Boulez Structures och Stockhausens Kreuzspiel. Bland deras motståndare uppfattades detta som ett kallt och beräknande musikskapande, vars rationaliserande idiom saknade mänsklig värme.

Karlheinz Stockhausen Foto Gudrun EdelMin uppfattning är att dessa idiom i viss mån lever kvar inom konstmusikaliska kretsar (framförallt de tyska och tysk-influerade) och fortfarande påverkar synen om vad som kan anses vara kvalitativ kultur. Vissa självutnämnda förespråkare hävdar fortfarande att det objektivt går att bedöma konst, när man i själva verket bara har ärvt en väldigt specifik och inskränkt subjektivitet. På så vis har man fastnat i ett synnerligen restriktivt idiom i vars natur det ligger att förkasta i princip allt som inte går motivera med samma underliggande koncept av att frigöra sig från hierarkiska strukturer. Dessutom är det elitistiska förhållningssätt som alltför ofta ackompanjerar ovan nämnda idiom tydliga symptom på ett i högsta grad hierarkiskt synsätt; man tror att ens konstnärliga utövande överstiger gemene mans fattningsförmåga.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Att verkligen avskaffa konstnärliga hierarkier skulle kräva en drastisk dekonstruktion av konstnärsbegreppet. En mer demokratisk kreativitet skulle uppstå först om man avskaffade institutioner och i stället öppnade upp fria, offentliga utrymmen, där vem som helst kunde praktisera sitt skapande. En mer demokratisk kreativitet kräver ett avskaffande av objektiva dogmer och en acceptans av varje människas inneboende subjektivitet. Tendensen att dela in kultur i olika grader av sofistikerad kvalitet är även det symptom på ett borgerligt kulturperspektiv. Så när Adorno grinigt kungör att jazz är en kommoditet, en handelsvara, speglar det en ytterst hierarkisk syn på kultur, en nedlåtande och uteslutande syn som i sin iver att förnya och rensa ut förlegade idiom bara skapar nya, samt upprätthåller en långtgående tradition av att förkasta allt som inte anses möta de kriterier man själv utgår ifrån.

Vårt samtida Europa styrs av helt andra mekanismer än under efterkrigstiden. Marknadsekonomi och tillväxt går inte att förhålla sig till på samma sätt som totalitära ideologier och aggressiv krigföring. Miljöproblem och hållbarhet har ingen koppling till ett utslätat och formlöst musikaliskt uttryck. Vad som behövs är istället en diversifiering med en övergripande respekt för olika uttryck och konstformer, fri från rynkade näsor och nedlåtande blickar.

Hanna HartmanModernismen är i många avseenden förlegad och bör förpassas till historien. Jag tycker absolut att konst kan användas i idealistiskt och politiskt syfte, och att ett skapande som inte drivs av någon kommersiell mekanism är en form av idealism, men min poäng är att inget av det egentligen har något med konstverkets inneboende struktur att göra, och att göra anspråk på det är en smula pretentiöst.

Jag upplever en väsentlig skillnad i attityd och kulturell miljö mellan t.ex. Sverige och Tyskland. I Tyskland spökar fortfarande Darmstadt och den stagnerade ideologin och dess tillhörande musikaliska uttryck som präglar Claus-Steffen Mahnkopf, Brian Ferneyhough och Helmut Lachenmann. I Sverige finns en större öppenhet och bredd inom konstmusiken, kanske som en följd av att vi saknar de tunga, konservativa traditionerna som Tyskland har. Det svenska, öppnare klimatet verkar samtidigt möjliggöra en starkare och växande kvinnlig närvaro på konstmusikscenen; Åsa Stjerna och Hanna Hartman är två exempel på en fräschare generation ljudkonstnärer som inte behöver någon ideologisk övertygelse för att verka som konstnärer, och som kan vara både nyskapande och personliga bortom ett pådyvlat komplexitetsideal.

Oliver Bowers

 

 


 

Ur arkivet

view_module reorder

Bibliskt mörker och Samuel Becketts

"Knappt hade Watt stigit in över mr Knotts tröskel förränhan såg att det inte var så mörkt i huset som han först hade trott.Det brann ett ljus i köket."  Samuel Beckett ...

Av: Hans-Evert Renérius | Övriga porträtt | 17 september, 2013

Robert Frank, Stones & Cocksucker Blues

Att använda låtar av Rolling Stones i filmer har prövats med framgång. Mest minnesvärda exempel är väl scenen där Martin Scorsese låter Robert DeNiros figur Johnny Boy göra entré i ...

Av: Peter Ejewall | Essäer om musik | 06 december, 2017

Lindellhallen. Lage Lindell. Formspråk.

Inom arkitektur talar man om en stereotom känsla som åsyftar volymen, en distanslöshet, en öppenhet. Den må vara subjektiv, alla tolkar vi rum olika, men den är också bestämmande för det ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 01 februari, 2012

Om Chalmersspex

Chalmersspexet räknas till en av Sveriges största amatörteaterföreningar och går att härleda tillbaka till 1948 då det första studentspexet i Chalmers regi sattes upp, Bojan.Ett Chalmersspex handlar enligt utsago alltid ...

Av: Kajsa Ljusegren | Kulturreportage | 05 maj, 2016

Lisa Olsson, bärnsten från Östersjön.

Att göra sand till guld

Lisa Olsson bor nära havet, hon lever nära naturen, bara med några steg är hon ute på blomsterängen och med några älgakliv är hon vid den underbara sandstranden i Ystad ...

Av: Bo Bjelvehammar | Essäer om konst | 11 mars, 2017

Intervju med Gail Carriger, författaren bakom Själlös, första boken i serien om Alexia…

Jag möter Gail på förmiddagen på Hotell Hansson i Stockholm över ett par koppar English Breakfast. Hon är chict klädd i knallrött, en vitmönstrad femtiotalsklänning med full kjol och en ...

Av: Jessika Ahlström | Litteraturens porträtt | 22 april, 2012

Paret Myrdal på resa.

Rasbiologin och de goda svinslagen

Vad är en perfekt människa? Något om 20:e seklets syn på människa, växter och djur.

Av: Annakarin Svedberg | Porträtt om politik & samhälle | 05 februari, 2015

Mircea Cartarescu och den rumänska litteraturens okända historia

Hertha Müllers nobelpris i litteratur ifjol har ökat intresset för Rumänien och landets kultur, men vad finns förutom Müller för en svensk publik? Rumäniens främsta författare Mircea Cartarescu besöker Sverige ...

Av: Waldemar Ingdahl | Litteraturens porträtt | 01 juni, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.