Partiale decomposizione del filosofo. Bild: Gioia Futura

Filosofi og ideologi

Noen yrker framstilles for oss som særdeles farlige, og som forlanger særskilte egenskaper av den enkelte rolleinnehaver. Eksempler på dette er arbeid som brannslukker, politi, soldat eller flyger. ...

Av: Thor Olav Olsen | 02 mars, 2015
Agora - filosofiska essäer

Magnus Göransson Foto Peter Hallin

Idioten och spindeln

Magnus Göransson är tillbaka med sin Idiot.

Av: Magnus Göransson | 13 maj, 2017
Gästkrönikör

Sidenvägen

Bukharajudar i Sidenvägens knutpunkt

Den vida legendariska handelsvägen på land, Sidenvägen, sträckte sig från Nanking till Konstantinopel med otaliga förgreningar, så vem vet hur lång den sammanlagda sträckan var, men ett par år tog ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 16 oktober, 2015
Resereportage

Stefan Whilde

En 50-årings anteckningar (Del 1 av 4)

Som flanör och vandrare ser jag världen ur ett krasst drömsperspektiv. Jag noterar omgivningarna, men lever i dikten. Jag njuter dofterna, men katalogiserar dem systematiskt för att frysa tiden i ...

Av: Stefan Whilde | 01 januari, 2017
Stefan Whilde

Tarkovsky, döden och jag



Nostalghia (1983)Bisogna attraversare l’acqua con la candela accesa”. Så säger den sinnessjuke Domenico (förtjänstfullt gestaltad av Erland Josephson) i filmen Nostalghia (1983) av den ryske filmskaparen Andrei Tarkovsky. Repliken betyder: ”Du måste korsa vattnet med det tända ljuset”. Medan han säger detta har Domenico tänt en liten ljusstump som han håller upp för att accentuera vikten av sitt påstående. Vattnet han refererar till är den uttorkade bassängen vid ett gammalt stenkloster. Han talar till filmens protagonist; den ryske författaren Andrei, de båda befinner sig i en förfallen gårdsbyggnad, golvet är översvämmat och det droppar långsamt från taket.

Precis innan detta har Domenico förkunnat att han skall berätta för Andrei hur han kan rädda världen. Tarkovsky tycks, åtminstone på ett metafysiskt plan, säga att det är upp till den kreativa människan att rädda världen, att axla den kollektiva människans öde, och att det är genom symboliska handlingar som det sker.

Det var de här stora gesterna som drog mig till Tarkovsky, och som lockade mig att se förbi mitt instrumentala komponerande och försöka mig på att göra film. Det som fascinerar mig med Tarkovsky kompositioner är hur rika de är på innehåll, utan att bli överbelastade konstruktioner, utan att bli grötiga av alltför många simultana intentioner.

Tarkovskys filmspråk är överdådigt; ett romantiskt upphöjande av konsten. Den välbekanta sista satsen i Beethovens nionde symfoni förekommer i mer än en film och tycks alltid peka mot något stort. Tarkovsky tycks ständigt våghalsigt balansera på gränsen till svulstig pretention men lyckas tack vare sitt långsamma och obönhörliga fokus dra betraktaren in i en signifikant och särskiljd stämning där livets stora mystik utspelas på ödesdiger mark. När Domenico i filmens slutskede håller ett högljutt anförande om mänskligheten från toppen av en staty i Rom, för att sedan tända eld på sig själv ackompanjerat av ett grandiost Freude, schöner Götterfunken, då känns det på något underligt vis genuint.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Domenico (Erland Josephson) i lågorJag tror att nyckeln ligger i den starka och allmängiltiga symbolik som genomsyrar Tarkovskys filmer; en visuell tematik åskådliggörs och lägger grunden för de stora funderingarna och spekulationerna. Vatten spelar en sådan roll; överallt tycks det vara lite översvämmat eller droppa från taket, vattnet tränger sig på och naturen inkräktar på människans övervälde, återtar byggnader och dränker dess föremål under ytan, där de ligger kvarglömda tills kameran långsamt sveper över dem. Genom att ständigt ha sådana grundläggande motiv närvarande i form av en tematik, kan Tarkovsky därefter iscensätta storvulna aktioner och händelser som involverar dessa motiv utan att tappa balansen. En balans mellan människan och naturen. Och över allt vilar döden.

På det viset åstadkommer han en atmosfär rik på innehåll och betydelse, utan att behöva vara koncist definierad eller strikt kontrollerad. Dess uppkomst kan på samma vis komma ur en idé om att förmedla något ur perspektivet av en viss stämning utan att detaljerna är systematiskt utarbetade. I det här sammanhanget får estetik en friare och mer mänsklig relevans än i många andra konstformer.

Men det handlar fortfarande om att skaffa sig ett material och att forma det. Efter att ha jobbat med material som i stor utsträckning består av abstrakta konstruktioner är det en oerhörd lättnad att ha ett flerdimensionellt material som inte kräver att jag börjar vid en viss punkt. Det hantverksmässiga begreppet organiskt material – som inom det instrumentella komponerandet betraktas vara ett resultat av ett frö som fått växa utifrån sina karakteristiska egenskaper – kan nu plötsligt ha många ursprungskällor.

Andrei Arsenyevich Tarkovsky(1932-1986)

Jag har alltid via min kreativitet försökt utforska mig själv och andra människors känslomässiga identitet och interagerande, vilket har tett sig allt svårare att uttrycka genom det abstraktionsfilter som benämns nutida konstmusik; alla mina stora känslor och funderingar pressas igenom en smal mynning och filtreras till olika komponenter i en teoretisk musikalisk konstruktion. När jag nu istället involverar människor och visar dem på olika platser, situationer – som aspekter av, eller ursprung till, en stämning eller ett intryck – då uppnår jag något organiskt genom det direkta och behöver inte längre slita med mitt material, utan kan snarare leta runt, se mig omkring och låta saker falla på plats. Jag lyfter blicken och hittar ett bredare, mer extrovert konstnärligt uttryck.

Om jag är ute och går och hittar en plats som har en viss kvalitet; till exempel vacker, intressant, obehaglig, spännande etc., kan jag börja fundera över vad som händer med den platsen om jag placerar en eller flera personer där, och vad händer med personerna på den platsen? Vad händer när jag som tredje part kommer dit med en filmkamera, och ur vilket perspektiv vill jag skildra allt det här? Det blir också aktuellt att tänka på ljud kring en plats, situation, person/karaktär; vad kommunicerar ljudet som finns, och vad kan eventuellt andra ljud kommunicera eller ge för innebörd, med den här platsen som utgångspunkt?

Musik, manus och skådespeleri är andra faktorer som spelar in. Och det börjar inte alltid med en plats; vilken som helst av dessa faktorer kan vara ursprunget till en scen, när de i sig själva, och i kombination med andra faktorer, bygger upp något flerdimensionellt som fritt kan röra sig mellan det konkreta och det abstrakta via det kraftfulla verktyget illusion. Men den illusion som skapas är inte vilseledande eller falsk; den är en illusion på samma sätt som en dröm är det – en simulerad verklighet – men som i sin konstruktion kan peka på något djupt mänskligt som bara går att berätta genom att bygga en illusion runt den; en flerdimensionell illusion av ljud, bild, miljö, människor och musik.

Sounding Room på Röda Sten, GöteborgTiteln på min film Nature Morte uppkom ur en önskan att vara flerdimensionell, med syfte att kunna förmedla något svårbehandlat utan att behöva bli så pass specifik eller konkret att varken jag eller betraktaren har någon frihet att förhålla oss till verket. Bokstavligt översatt betyder titeln död natur; både döden och naturen blir grundläggande motiv utifrån vilka funderingar kring människan och hennes kreativitet utspelas i långsamma skeenden, skeenden som närmar sig det statiska. Nature Morte betyder också stilleben; ett statiskt motiv.

Sedan sker också ett uppdelande av motiv; den självupptagna och kinkiga manliga poeten får ge plats för en annan ljusbärare, upphovsmannen blir en självkritisk skugga (tappar pappersark) och fokus läggs på det kollektiva åtagandet: en person bär ljuset (det är inte tydligt var eller vart eftersom det är mörkt), en person pratar och laborerar med material (äpple, fiol… pappersark i handen). Både upphovsmannen och en annan person ligger döda vid vattnets kant, som om de försökt ta sig över – måhända i ett grandiost försök att axla världens problem och korsa vattnet; för att rädda världen enligt den sinnessjuka Domenicos utsagor i Nostalghia – men misslyckats, eller kanske rentav gett upp utan att försöka.

På ett annat plan handlar det också om filmens eget eventuella misslyckande. Genom att låta döden vara ett motiv att behandla kreativitet utifrån blir misslyckandet en viktig del av det. Mina tvivel och min självkritik ingår i mitt skapande och det är därför naturligt att de blir en del av det slutliga verket. Men det finns genom detta en öppenhet, vilket är mitt huvudsakliga syfte med den här filmen – att göra något som bjuder in publiken till stilla betraktelse och känslomässig delaktighet.

Oliver Bowers

Nature Morte är ett av verken i samlingsutställningen Sounding Room. Visas på Röda Sten i Göteborg 18-27 februari.

http://www.rodasten.se/



 

Ur arkivet

view_module reorder

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | Utopiska geografier | 19 december, 2011

Drömmen om det gudomliga inom science fiction

Inget kan vara mer felaktigt än påståendet att science fiction-litteratur enbart handlar om maskiner och rymden. Redan från början när begreppet science fiction under den första hälften av 1900-talet myntades ...

Av: Alexander Sanchez | Essäer om litteratur & böcker | 30 november, 2011

Bild Guido Zeccola

Din Kropp är mitt Land

En dikt av Guido Zeccola

Av: Guido Zeccola | Utopiska geografier | 19 november, 2016

Francis Scott Key Fitzgerald efter 70 år

Den 21 december 2010 är det sjuttio år sedan jazzålderns författare F. Scott Fitzgerald avled.  Därmed blir hans verk enligt gällande svensk lag fritt för publicering av vem det vara ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2010

Litterär liklogistik

Monsunregnet hade upphört och himmelens slussar var stängda. Morgonen var het och stilla. Vattnet hade sjunkit ner i markerna och en kväljande lukt steg ur landskapet. Avdunstningar från djurkadaver, hushållssopor ...

Av: Benny Holmberg | Essäer | 28 oktober, 2012

Första stenen är kastad i Estland

   Första stenen är kastad i Estland I Östeuropa har religiösa och nationalistiska rörelser gjort livet surt för den icke-heterosexuella befolkningen. Våld och uttalanden från stater om det icke-naturliga i homosexualitet är inget ...

Av: Kristofer Andersson | Reportage om politik & samhälle | 29 september, 2006

Det gnostiska Evangeliet om Judas

På frågan om varför religiösa eller filosofiska rörelser formulerar skapelsemyter eller kosmologiska system, ger myten ofta svaret på livets stora frågor. En helt annorlunda tolkning än den vi möter i ...

Av: Kristian Pella | Essäer om litteratur & böcker | 28 december, 2011

Agape og Eros

Liv, fortelling og melodrama Å ha et liv å leve er å leve i fortelling. Fortellinger har forteller, som er den som har en historie å fortelle. Historier har hendelsesforløp, og ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 oktober, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.