Poetmöte på Stockholmcentral

Det var midsommarafton 1987 och jag var på väg hem från Uppsala till föräldrarna i Gnosjö. Med fullpackad ryggsäck och glassklassikern Sandwich i min högra hand tog jag sikte på ...

Av: Bruno Franzon | 29 juni, 2009
Gästkrönikör

Från Gustav Vasa till Leonardo da Vinci i Loiredalen, En resa i tid…

Frankrike är ett omfattande land i flera avseenden inte minst genom de multipla upptäcktsfärder man kan göra. Loiredalen är ett av de kulturellt sett rikaste områden. Det påminner om Sörmlands ...

Av: Anne Edelstam | 13 november, 2009
Resereportage

Att rädda offentligheten från religiöst och politiskt förtryck

Att rädda offentligheten från religiös och politisk förtryck Yttrandefriheten var årets tema på Göteborgs bokmässa. Stefan Villkatt har intervjuat flera utländska gäster och frågat dem om yttrandefriheten i deras respektive länder ...

Av: Stefan Villkatt | 28 september, 2006
Reportage om politik & samhälle

Tid, liv og virkelighetstydninger

I «Refleksjoner om identiteten til eksisterende (foreliggende) identiteter» tar jeg opp følgende ting av aporetisk art: At eksisterende entiteter forandrer seg over tid og at eksisteremde entiteter har en tendens ...

Av: Thor Olav Olsen | 17 november, 2010
Agora - filosofiska essäer

Den gamla världens undergång



Olivier Poivre D’ArvorI en av vårens böcker beskriver den franske kulturskribenten Olivier Poivre D’Arvor hur den globala erans tekniker osynligt bidrar till amerikaniseringen av världen. Men problemet förblir i slutändan en fransk angelägenhet och få lösningar erbjuds.

Föreställ dig att det pågår ett världskrig i det tysta, utan att någon märker av det. Utan några soldater eller drönarrobotar, utan överbefälhavare eller politiker inblandade. Till och med utan att någon har eftersträvat det. Det är vad den franske skribenten och författaren Olivier Poivre D’Arvor ser när han ser på dagens ultrauppkopplade samtid. Invasionsarmén kommer från USA i form av en bataljon slagkraftiga mjukvarumärken såsom Google, Facebook, Twitter, Youtube, Wikipedia etc.. Listan kan göras lång. Och Poivre D’Arvor gör den gärna lång. Han gör den faktiskt så lång att hans bok Bug made in France ou L’histoire d’une capitulation culturelle utvecklar sig till en enda lång uppställning av bevis på den rådande amerikanska kulturella hegemonin som vi alla lider under. Tesen är att USA, i och med uppfinnandet av internet och exporterandet av sin nyliberala, superkapitalistiska livsstil har gjort hela världen till en enda stor marknad för amerikanska kulturella produkter.

Så långt är nog alla med. Det revolutionerande som den nya världen saluför är en kultur ”on demand” i motsats till den gamla europeiska civilisationen som ”erbjudande”. Nyckeln till konceptets framgång stavas förenkling. Oviljan att fastna i komplicerat teoretiserande och det ständiga behovet av rörelse och förnyelse har gjort att det amerikanska kulturmaskineriet har utvecklat häpnadsväckande effektiva strategier för att kunna annektera det digitala rummet och därmed kuva andra röster. Poivre D’Arvor spårar en av orsakerna till det engelska språket och dess rikedom, flexibilitet och innovativa egenskaper. Kort sagt: dess enkelhet (Keep it simple, stupid). Engelskan har blivit det digitala uttrycksmedlet par préférence men det har även med internets hjälp lyckats etablera sig som europeiskt lingua franca på diplomatisk nivå.

Ni, amerikaner!”

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Författaren vänder sig i andra person pluralis direkt till förenta staternas befolkning i vad som närmast är att beteckna som en litania över den aktuella digitala resursfördelningen. Ömsom storögt beundrande, ömsom frustrerat förebrående går han, med uppenbar fäbless för statistik, igenom USA:s närhistoria i hopp om att finna det sanna fröet till framgångssagan. Perspektivet är ständigt det försummade lillasyskonets. I motsats till detta ”ni” ställer han ett ”vi”: vi européer, eller vi fransmän som han ibland bemödar sig om att precisera. Det är ju trots allt en skillnad. Denna sammanblandning av Europa och Frankrike följer som en nagel i ögat boken igenom. Frankrike utgör ju i många sammanhang, och kanske framför allt på kulturens område, ett undantag, såväl kontinentalt som globalt. Med sin protektionistiska kvotpolitik och hypersubventionerade kultursektor kan Frankrike knappast sägas vara representativt för Europa (som för övrigt likställs med EU på klassiskt franskt manér). Detta bekommer författaren inte nämnvärt. Frankrike är ju när allt kommer omkring den detroniserade kulturregenten, omgiven av sitt hov av europeiska underhuggare. Amerikaniseringen är en fransk nationell angelägenhet, resultatet av ett fadermord.

Den sköra mumien

Bug made in France är dels en stridsskrift, dels en elegi över en svunnen epok. Men Poivre D’Arvor visar sig i slutändan inte ha några lösningar utan pendlar förvirrat mellan olika perspektiv och stämningslägen. ”Vi måste organisera oss mot den amerikanska hegemonin!”, utropar han i ena stunden medan han i nästa vädjar till USA om att träda ut ur sin autistiska, navelskådande bubbla och ta omvärlden i beaktande i stället för att spy ut sina produkter över jorden med händerna knäppta för öronen. Han föreslår att EU följer Frankrikes exempel med breda politiska stödprogram till kultursektorn och kraftigt subventionerande av den egna marknaden. Samtidigt uppmanar han sina läsare (inte längre amerikaner eller européer utan nu bara fransmän) att vakna till liv och börja skapa kulturen på nytt i stället för att nöja sig med ”museet Frankrike” vars kultur har blivit en mumie, vårdad av specialister och för skör för att plockas fram ur glasmontern. Det mesta är redan sagt och det blir mycket inslående av öppna dörrar. Riktigt intressant blir det dock när Poivre D’Arvor diskuterar de faktiska möjligheterna för Europa att konkurrera med USA. Helt i förbigående görs reflexionen att slaget kanske ändå redan är förlorat: de yngre generationerna är så indoktrinerade av CSI och Lady Gaga att något annat än billiga kopior inte går att skapa.
Det rör sig alltså inte enbart om en kulturell hegemoni – det är en amerikanisering av medvetandet vi upplever. Det är en viktig iakttagelse. Kanske till och med central. Men då är boken redan slut.

 

Jonas Elvander

Ur arkivet

view_module reorder

Uteliggaren

Det ligger en människa på marken. Kylan i vinden från öppna vägen piskar tag om honom, ruskar om honom. Den gnutta värme som finns i natten alstras från en betongfasad ...

Av: Tobias Haglund | Gästkrönikör | 16 december, 2014

Ludwig Leichhardt – från Preussens marskland till Australiens öken

De underligaste böcker dyker upp på de mest oväntade ställen. I dag hittade jag en lätt melankolisk bilderbok i en skräpaffär här i Auckland på Nya Zeeland: ”Beeskow, Land der ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer | 12 Maj, 2012

I New York med E.B White

E.B Whites som ung I min hyresvärdinnas bokhylla hittar jag en tunn bok, knappt tjockare än ett flygpostbrev, E.B Whites "Here is New York". Mitt ressällskap har gett sig iväg på ...

Av: Anette Kindahl | Resereportage | 11 oktober, 2009

Nelson Mandela, en ikon för vår tid

På Stockholms Auktionsverk den 13 november 2013 såldes ett foto för 395 000 kr av Hans Gedda föreställande Nelson Mandela. (Utrop 200 000 – 250 000 kr). Gjord i 10 ...

Av: Birgitta Milits | Konstens porträtt | 12 december, 2013

Porträtt av en poet, en fröke och ett kuvert

Kuvertet är skrivet från den okände Poeten till en fröke, en sommar sista juni 1969. Orimattila är annars en håla. Där fanns åtminstone förr stora billiga tygbutiker och en av ...

Av: Stefan Hammarèn | Övriga porträtt | 02 mars, 2012

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Gilda Melodia

Underkastelse

Gilda Melodia om terrorism, monoteism och underkastelse.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 30 november, 2015

Havstankar - En poetisk vågrörelse

Denna text bygger på tankar och reflektioner kring poesi, där även ett urval av min egen lyrik tagit plats i ett försök att sammankoppla dem med texten och kan, som ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 15 juli, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.