Altaret

Altaret är kvinna. Altaret ska ha den perfekta klassiska kvinnans ”proportioner” med brett bäcken, lite smalare axlar och smal midja. Och precis som en kvinna ska altaret inte vara naket ...

Av: Guido Zeccola | 19 september, 2017
Essäer om religionen

Köttet tänker

Det finns i köttet en inspirerad fruktan som överflödar till andra sidan av tingen en smak av synd, av teologalisk synd. Kroppen darrar, och det är i dessa konvulsioner som ...

Av: Gilda Melodia | 24 Maj, 2017
Gilda Melodia

Georg Klein i bakersta raden, vid dörröppningen. Gudrun Eriksson, vid staketraden, längst till höger

Georg Klein – forskare och samtalspartner

Georg Klein, en av våra mest betydande forskare internationellt, professor i tumörbiologi, avled den 10 december. Det kanske kan ses som symboliskt att han avled Nobeldagen, denna märkesdag för forskningen ...

Av: Thomas Wihlman | 14 december, 2016
Reportage om politik & samhälle

Marcel Proust och litteraturens lins

För hundra år sedan i år publicerades Swanns värld –första boken i Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt – på förlaget Grasset efter ett antal refuseringar ...

Av: Carl Magnus Juliusson | 04 oktober, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Behovet av att tjäna



Manuel PuigEn omläsning av Manuel Puigs roman Spindelkvinnans kyss

Behovet av att tjäna - en gud, en ide, en sak - tycks förknippad med människan så långt vi över huvudtaget kan blicka tillbaka. Vem behöver mig och vad behöver jag, är en distinktion som kanske är omöjlig att göra. Det ena innebär det andra, och tvärtom. I Manuel Puigs roman Spindelkvinnans kyss (Alba 1981) uppenbarar sig förhållandet i tydlig dager. Vi får följa cellkamraterna Molina och Valentin, som bägge avtjänar långa fängelsestraff i det diktatoriskt styrda Argentina. Den förstnämnde sitter fängslad för otukt med minderåriga pojkar, den senare för revolutionär verksamhet.

Valentin har vigt sitt liv åt kampen och upprätthåller ännu på sitt tredje år som fånge en själslig disciplin, som tar sig uttryck i dagliga studier av ideologiska skrifter och en vilja till att hålla diskussionerna med Molina på en, som han själv tycker, meningsfull nivå. Molina i sin tur är vid ett första påseende hans raka motsats, tar stundens njutning där han kan få den och inser svårligen att någonting kan vara större än det egna jaget. Längtan efter att få ge sig hän och underkasta sig kärleken är den allt överskuggande drivkraften hos honom men som han aldrig lyckats förverkliga på grund av att det inte är en kvinna han vill ha utan en man - och riktiga män är gifta med kvinnor!

Utanför fängelsemurarna har han levt som prostituerad på barer och klubbar, men han har också tillbringat en stor del av sin tid i biosalonger och där låtit sig uppslukas av ett oändligt antal B-filmer. Det är till dessa han ständigt återkommer och berättar handlingen i för den ende som är i närheten och kan höra, nämligen Valentin, som till en början lyssnar till de banala skräck- och kärlekshistorierna med stor skepsis. Enformigheten och de många timmarna att fördriva i cellen - när de ideologiska studierna under dagen har tröttat ut honom och lampan släckts för natten - bidrar till att det ändå känns som en avkoppling att ta del av de scener Molina målar upp med djup inlevelse och exakt bildspråk.
Vartefter upptäcker Valentin att det finns någonting inom honom som också attraheras av vad filmerna har att säga om verkligheten och om mötet mellan människor.

Temat i varje film kretsar kring kärlekens villkor, och med det frågor om tro och svek, makt och maktlöshet. Han börjar ana - fastän han i det längsta försöker slå tankarna ifrån sig - att den till synes enkla och banala populärkulturen trots allt rymmer en allmängiltighet som är omöjlig att värja sig inför.
Insikten startar en process som gör att han kan ifrågasätta grunderna för sin egen tillvaro. En gång svek han sitt livs stora kärlek därför att hon saknade den visionära blicken och inte fullt ut förmådde dela den revolutionära kampen med honom. Tillsammans med en annan kvinna, som brinner med hans idéer och övertygelse, fortsätter han arbetet för den stora saken. Det nya förhållandet har inte mycket med kärlek att göra, fast han trodde det då. Detta blir hans nästa upptäckt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Vid det laget ställer man sig som läsare frågan vad det blir kvar av revolutionären när revolutionen är vunnen? Förvisso kan historiska och sociala betingelser göra det nödvändigt att offra, men om resultatet är en alltför farlig människa, därför att uppoffringarna har varit alldeles för stora, vad har då uppnåtts?

Samtidigt med denna process hos Valentin pågår en annan hos Molina. Fängelseledningen försöker utnyttja honom för att få information om Valentin och dennes revolutionskamrater. Molina utlovas omedelbar frigivning om han kan skaffa fram den. Han accepterar erbjudandet, men då hans kärlek till Valentin bara växer sig starkare - denne är precis den man han vill ha som älskar kvinnor - är det andra krafter inom honom som segrar. Han börjar ett dubbelspel som går ut på att både tillfredställa fängelsedirektören, ty där finns direkta fördelar i form av mat och andra förnödenheter att vinna, och skydda Valentin.

Offret blir så småningom han själv, men det är ett offer han är fullt medveten om och gör med öppna ögon. Med andra ord, i och med att han underordnar sig sin innersta drift till kärlek går han inte förlorad i omänsklighet, kan inte göra det!
Också Valentin kommer att underordna sig denna innersta drift, för när han "faller" och ger sig hän den homosexuella kärleken, tar emot Spindelkvinnans kyss, så är det för att han erkänner kärleken som sådan och sitt beroende av den. Om en definition av människan över huvudtaget låter sig göras, så måste den bygga på vad vi kallar mänskliga kvalitéer. En av dessa är vad kärleken gör med oss. Samtidigt som vi månar om oss själva så månar vi om andra. Vem behöver mig och vad behöver jag, har blivit den symbios som är det djupast mänskliga.

Att kärleken sedan kan ta vägar som liknar sin motsats, beror på svårigheter i vårt förhållande till den och kan inte läggas känslan/driften till last.
Ur kärlekens frö spirar förmågan till medkännande, det vill säga det som utgör förutsättning för vår solidaritet med andra människor. Utan sådan förmåga skulle vi inte vara mycket mer än oss själva i ett viktlöst ingenting. Med rymdens kalla tomhet omkring oss skulle vi knappast kunna samexistera som varelser, fostra våra barn, bygga en värld. Vi skulle se stjärnorna men aldrig förstå vad de betyder.
Fastän Valentin hela tiden trott att det var han som hade något att lära ut, så är det han själv som blir eleven. Molina är en av alla miljoner stjärnor, Valentin inser till sist med vilket ljus den lyser.

 

Lars-Göran Söderberg

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Sann historia, tre generationer och ett Egypten med alla dess färger

Three Ladies in Cairo är en kombinerad släktkrönika och historisk vandring i ett Egypten som snabbt ändrar karaktär under den tid det tar för tre generationer att leva där. “True ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 29 april, 2014

Jag vill se statsministern klättra i träd

Pippi Långstrump älskar att klättra i träd och gå på händer. Men frågan är: Har någon sett Fredrik Reinfeldt gå på händer? Har han delat ut karameller till alla barnen ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 februari, 2011

Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare

Foto: Teymor Zarre' Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare Helga och Enn Nõu tar emot i sitt hus i Sunnersta i Uppsala. Och det syns verkligen att det bor ...

Av: Anna Franklin | Litteraturens porträtt | 16 oktober, 2007

Inget som tjänar livet kan vara förnedrande

Svaret på frågan om vad som är mystik, varierar från religion till religion, från en tid till annan tid. Kristen mystik ger, generellt sett, uttryck för den enskilda människans upplevelser ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer | 23 april, 2014

Näcken och scientismen

Kvällens gullmoln fästet kransa. Älvorna på ängen dansa,Och den bladbekrönta näckenGigan rör i silverbäcken. Liten pilt bland strandens pilarI violens ånga vilar,Klangen hör från källans vatten,Ropar i den stilla natten: "Arma gubbe! Varför ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2011

John O´Hara läst på nytt

T. S. Eliots diktcykel Det öde landet är så full av abstrusa allusioner att han fann för gott att lägga till några noter på slutet där läsaren får reda på varifrån en ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 26 februari, 2013

En rapsodi från Manhattan Del 2, Museer på East Side

American Museum of Natural History på 79 gatan West överraskar med nya friska erbjudanden. Vad sägs om en nattlig ficklampsexpedition som paleontolog bland 65 miljoner gamla Tyrannosarius rex? Tänk att ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 20 april, 2009

Motsatserna natur-kultur på Kiasma

   Var finns den starka, uppkäftiga, berörande tredimensionella konsten idag? Skulptur, alltså. Om den tycks satt på undantag i Sverige, kan man söka den i Finland. Detta märkesår, då det gått ...

Av: Nancy Westman | Reportage om scenkonst | 01 juni, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.