The American colony in Jerusalem

I Jerusalem väntar judarna på Messias ankomst, kristna fundamentalister på Kristi återkomst och muslimer på domedagen. Detta är den allra heligaste av städer för två monoteistiska religioner och den tredje heligaste ...

Av: Loulou d'Aki, Rafael Levi | 25 Maj, 2010
Bildreportage

C'est la vie!

Vår granne, vi kan kalla henne Ewa, huvudsakligen för att hon hette så, levde fram till sin 12-årsålder hos en familj som slog och skändade henne från morgon till kväll ...

Av: Vladimir Oravsky | 07 september, 2013
Gästkrönikör

Österrikiska präster kräver reformation

I Österrike har präster under ledning av Helmut Schüller och biskopsvikarien Helmut Prader tagit initiativet till en protestgrupp som kräver en reformation av den romerskkatolska kyrkan. Man vill föra diskussioner ...

Av: Lilian O. Montmar | 22 september, 2011
Essäer om religionen

Vad sysslar du med?

Jag är argJag är arg på världenMen mest är jag förbannad på digFör jag trodde att du var annorlundaTrodde att du var rättvisans ansikteFaktiskt så trodde jag blint på den ...

Av: Sofia Ahmad | 10 januari, 2011
Utopiska geografier

Mystika djup ”I denna ljuva sommartid”



Image
Paul Gerhardt, tysk diktare, lärare och präst.
"I denna ljuva sommartid" är hans mest sjungna psalm: Paul Gerhardt är namnet på det tyska språkområdets 1600-talsdiktare framför andra. Under 2008 firades fyrahundraårsjubiléet av hans födelse med en lång rad böcker. Mikael Mogren har läst en del av skörden från jubileumsåret.

I en scen i Ingmar Bergmans "Smultronstället" rastar professor Isak Borg och hans ressällskap vid värdshuset Gyllene Uttern utanför Gränna. Utsikten över Vättern är hänförande. Efter maten börjar ungdomarna sjunga och deklamera "Ack, när så mycket skönt i varje åder". De äldre stämmer in. Träffsäkert har Ingmar Bergman fångat hur en psalm av Johan Olof Wallin kan binda samman och fördjupa gemenskap. Varje individ som lär sig psalmer utantill får tillgång till en skattkammare av betydande texter. Det kan vara ord i dödens stund, eller som i Bergmans film: ord som förstärker och kanske fördjupar en delad erfarenhet.  

Ett par formuleringar från den svenska psalmbokens skattkista lever fortfarande närapå allmänt i Sverige, även bland ungdomar: Den blomstertid nu kommer hör definitivt dit, liksom Tryggare kan ingen vara, möjligen även Härlig är jorden och Blott en dag.

I gränsområdet mellan känt och okänt finns I denna ljuva sommartid. På tyska heter den Geh aus, mein Herz, und suche Freud och är den populäraste av psalmer inom tyskt språkområde. Liksom Den blomstertid behandlar texten till Geh aus, mein Herz en central föreställning i kristen tro, nämligen sambandet mellan Kristus, skapelsen och människan. Författaren heter Paul Gerhardt och 2008 firades 400-årsminnet av hans födelse. I centrum stod födelsestaden Gräfenhainischen utanför Wittenberg. Där var fadern till och från borgmästare och modern kom från en släkt av superintendeter och präster.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det är ett tiotal Gerhardtböcker som utkommit (några nyutgåvor) med anledning av jubileumsåret, barn- och bilderböcker inräknade. Jag har läst de sex böcker som bygger på forskning. Bland biograferna intar docenten i Jena, Christian Bunners, en särställning med sin gedigna undersökning. Bunners har bland annat utrett inspirationen bakom psalmerna och lyfter fram Johann Arndt som en viktig källa för Gerhardts religiösa föreställningar. Johann Arndts fyra böcker om den sanna kristendomen (två ytterligare utkom postumt) var enormt spridda under Gerhardts livstid.

Mellan 1605 och 1735 utkom de fyra böckerna "Vom wahren Christentum" på olika europeiska språk i mer än 130 upplagor. Även i Sverige tillhör Arndt de mest lästa författarna genom tiderna. Johann Arndt är en del av det till namnet glömda kulturarvet som fortfarande utövar inflytande på många européer. Ett bidrag från Johann Arndt är att han har fördjupat det mystika draget inom lutherdomen. Mystiken fanns redan hos Martin Luther och kan spåras långt ner i den medeltidens och urkyrkans texter. Arndt tydliggjorde att mystiken tillhör den lutherska traditionens huvudfåra. Kristus var i Arndts texter en personlig erfarenhet, men utan att det behövdes stora ord. Arndt beskrev hur det ur den djupt förankrade Kristuserfarenheten kan växa en lika djupt upplevd tillit. Den tilliten kan förändra människan, enligt Arndt.

Med sitt poetiska språk gjorde Gerhardt poesi av Arndts teologi. Till exempel i Geh aus, mein Herz heter det i nionde versen "Ach, denk ich, bist Du hier so schön". "Ack, är det redan här så skönt", lyder samma vers av I denna ljuva sommartid. Skillnaden mot orginaltexten är att där är det in inte naturens skönhet som prisas utan Guds. Hos Gerhardt finns inget det utan ett Du. Det är Guds skönhet som Gerhardt upplever i den vackra sommarnaturen.

Här går det att tala om nyplatonsk påverkan, och vissa forskare har gjort det. Nyplatonsk påverkan finns ju i många  mystika traditioner. Men naturens skönhet blir hos Gerhardt ingen öppning mot något oändligt och outsägligt som inom nyplatonsk eller österländsk mystik. Hos Arndt är skillnaden mellan Gud och skapelsen markerad. I stället ger träden och blommorna erfarenheter av en Gud som har fått kropp och ansikte genom Jesus Kristus. Det är när människan får en relation till detta ansikte och denna kropp som hon, enligt Gerhardt, kan möta dagar då solskenet upphört och fågelsången tystnat.

Genom lidande och prövningar skulle människan överleva tack vare sin förankring i Kristus. Så lärde Arndt. Hans allvarliga och hoppfulla trostolkning har i århundraden tröstat och stärkt människor. Arndts texter har av många uppfattats som "på riktigt".  

Det finns en hel del lidande i Gerhardts texter. Ordet Angst förekommer ofta, men det är aldrig slentrianmässigt eller sentimentalt. Lidandet beskrivs rakt och är av allt att döma djupt känt. På det personliga planet var Gerhardt, som de flesta andra i samtiden, hårt drabbad. Hans födelsestad brann och brodern dog i pesten. Hustrun Anna Maria Berthold födde fem barn. Fyra av dem fick föräldrarna begrava. När hustrun avled, sannolikt av sviterna efter TBC, stod Gerhardt ensam med en femårig son.

Tillsammans med 1900-talet är 1600-talet sannolikt den mest blodiga perioden i Tysklands historia. I spåren av trettioåriga kriget följde epidemier och hungersnöd. En annan följd av den krigiska tyska historien är att de flesta skriftliga källor som kunde berätta om Paul Gerhardt gått förlorade. Man vet dock att han studerade i Wittenberg och att han därifrån fick med sig en praktiskt handfast och i bekännelseskrifterna förankrad lutherdom. Det var på den grunden han utvecklade sin öppenhet för mystiken. Det var även i Wittenberg som Gerhardt lärde sig om den nyaste diktkonsten och den kunskapen kom han att få stor användning för senare i livet.

Det tycks ha varit i Nikolaikyrkan i Berlin som Gerhardt trädde fram som betydande diktare.  Där verkade Gerhardt som församlingspräst under en följd av år på 1650- och 1660-talen. Avgörande var samarbetet med kollegorna i Nikolaikyrkan. Som organist tjänstgjorde först Johann Crüger och senare Johann Georg Ebeling, vilka båda kom att tonsätta hans psalmtexter. Särskilt Crüger har varit med och skapat barockens koralmelodier. De sjungs med en stadig och samtidigt spänstig rytm. När den nuvarande svenska psalmboken antogs 1986 var flera av Crügers och andra barocktonsättares melodier ändrade. Den som lärt sig att sjunga psalmer i den svenska folkskolan märkte att en förändring skett: Det som hänt var att 1600-talsrytmerna var återställda.

Uppsalaorganisten Anders Dillmar har i en grundlig doktorsavhandling undersökt hur koralboken till den Wallinska psalmboken från 1819 byggde på Haeffners reform av 1600-talets rytmer. Johann Christian Haeffner hade skapat opera åt Gustaf III, blivit utnämnd till hovkapellmästare, och kommit till Uppsala för att leda universitetets musikliv.  I Uppsala gav han impulsen till studentsångartraditionen men bearbetade också folkvisor och psalmer. Haeffners bearbetningar medförde en genomgripande förändring av sångstilen i Sverige. "Dödshugget mot vår nationella tonkonst" har hans koralreform kallats. Dillmar visar att det är den negativa kritiken mot 1800-talets förändringar är betydligt överdriven.

Hur som, det var Johann Christian Friedrich Haeffners bearbetning av de äldre melodierna som präglade psalmsjungandet under en stor del av 1800- och 1900-talet. I stället för barockens spänstiga rytmer sjöng man enligt Haeffners koralbok i långsam marschtakt. Förvisso betydde den svenska psalmboken av år 1986 ingen uppgörelse med Haeffner, men väl ett varsamt återställande av vissa av de äldre melodierna. Numera sjungs på många håll i världen Crügers och Ebelings melodier med betydligt mera spänst i rytmerna. Bland Latinamerikas och Afrikas kristna lever Gerhards psalmer vidare ackompanjerade av panflöjter och trummor.  

I raden av Gerhardts tonsättare står den svenska ärkebiskopen Nathan Söderblom i Uppsala. Till de många strängarna på Söderbloms lyra hörde att han var en begåvad tonkonstnär. Det är till hans melodi som I denna ljuva sommartid vanligtvis sjungs i Sverige. Söderblom skapade musiken 1916, egentligen till den danske nationaldiktaren Adam Oehlenschlägers högromantiska Lär mig du skog att vissna glad. Men det är som melodi till I denna ljuva sommartid som Söderbloms tonsättning har blivit folkkär.

Den annars mest kände av Gerhardtpsalmernas tonsättare är den man som Söderblom kallade den femte evangelisten. Det var särskilt under sin period i Leipzig, från 1723, som Johann Sebastian Bach tonsatte Gerhardts texter. Sammanlagt är det mer än 30 av Bachs koralsatser som bygger på Gerhardts manuskript. Flest finns i Matteuspassionen, där har Bach använt åtta texter av Gerhardt. Den kanske mest kända är koralen O huvud, blodigt, sårat som sedan 1689 funnits i svensk översättning. Det var samma år som Gerhardt dog.

Få har som Ingmar Bergman kunnat förmedla betydelsen av att kunna en psalm utantill.  Hur mycket Gerhardts texter kan uttrycka anar man i det brev som den lutherske prästen Dietrich Bonhoeffer skrev till sina föräldrar i april 1943. Nazisterna hade just fängslat honom. Bonhoeffers brott var klarsynt opposition mot nazistregimen samt nära kontakter med fredsrörelsen. I början av den fängelsetid som slutade med avrättning berättade Bonhoeffer i brevet till sina föräldrar vad det var som stärkte honom. Det var att läsa och lära sig Gerhardts psalmer utantill: "Paul-Gerhardt-Lieder zu lesen und auswendig zu lernen." 

 

Mikael Mogren

   

Litteratur
Christian Bunners: Paul Gerhardt - Weg -Werk - Wirkung. Andra upplagan. Vandenhoeck & Ruprecht 2007
Anders Dillmar: "Dödshugget mot vår nationella tonkonst" - Hæffnertidens koralreform i historisk, etnohymnologisk och musikteologisk belysning, doktorsavhandling, Uppsala universitet 2001
Erika Geiger: "Dem Herrn musst Du trauen." Paul Gerhardt - Prediger und Poet. Häussler 2007
Paul Gerhardt. Wach auf mein Herz, und singe. Vollständige Ausgabe seiner Lieder und Gedichte.  Utgiven av Eberhard von Cranach-Sichart, fjärde upplagan, R. Brockhaus 2007
Paul Hesselbacher: Paul Gerhardt. Sein Leben - Seine Lieder. Trettonde upplagan, Aussaat Verlag 2007
Frank Pauli: Im Himmel ist ein schönes Haus. Skizzen zu Paul Gerhardt. Andra upplagan, Wichern-Verlag  2007
Gerhard Rödding: Warum sollt ich mich denn grämen? 2006

Ur arkivet

view_module reorder

Anteckning rörande höger- och vänsteresoterism

Traditionalismen är en religionsfilosofisk skola, vuxen ur den västerländska esoterismen, som grundades på 1920-talet av den franske esoterikern René Guénon (1886-1951). Skolan vidareutvecklades i olika riktningar av andra esoteriska tänkare ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om religionen | 04 oktober, 2012

Sent i november

När dimman ligger som en våt filt över tillvaron, ska man gå ut. Helst ska man gå ut i skogen där det luktar gott, mossan är mjuk och lingonrisbladen blänker ...

Av: Birgitta Milits | Gästkrönikör | 26 november, 2009

En dikt av Hebriana Alainentalo

En dikt av Hebriana Alainentalo

Av: Hebriana Alainentalo | Utopiska geografier | 24 februari, 2017

bild Privat ägo

Jack Vanarsky och den potentiella konstens sällskap

Han arbetade med rörligt, skivade skulpturer och dito ("lamellade") bilder, Jack Vanarsky, den argentinskfödde konstnären (1936-2009) som landade i Paris under upprorens tid 1968 och blev kvar och verksam där ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 18 Maj, 2016

August Strindberg och Nils Andersson – en hållbar vänskap

Att skaffa vänner och att behålla dem var inte Strindbergs bästa gren. Exempel på detta saknas inte: Heidenstam, Carl Larsson, af Geijerstam, Ola Hansson och Laura Marholm är några som ...

Av: Kurt Bäckström | Essäer om litteratur & böcker | 19 september, 2011

Joan as Police Woman,

Intervju: Joan Wasser - Joan As Police Woman

När jag träffar Joan Wasser har hon och hennes tre medmusiker bara några spelningar kvar på den två månader långa Europaturné som de har gjort för att lansera den senaste ...

Av: Thomas Renhult | Musikens porträtt | 21 december, 2015

I en värld fylld av nakenhet och skönhet

I en värld fylld av nakenhet och skönhet Vem - eller vad - är Friedrich Nietzsches Zarathustra? Bo Cavefors skriver om några tongivande nietzschetolkningar. Nietzschelitteraturen är, minst sagt, omfattande. Redan 1889-1890 ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer om litteratur & böcker | 23 november, 2006

Bildens sång

Alla färger syns tydligt, för idag röd bok och sol - varmt mot huden och solskyddsfaktor bör läggas på. Ta hand om fotsulor och andra ytor, och om mjuka-mjuka rösten ...

Av: Ida Thunström, text och bild | Essäer om konst | 27 december, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.