"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan."

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan." Ett samtal med Maja Elliott. Text & foto av Carl Abrahamsson Svensk-irländska kompositören Maja Elliott skapar evokativ stämningsmusik för drömska ...

Av: Carl Abrahamsson | 12 oktober, 2006
Musikens porträtt

Dikter av Sofia Ahmad

Jag skämsJag skäms för mig självNär jag tittar på digJag skäms för min enorma kärlekDen jag känner för digFör jag hörde att kärlekenDen smular sönder bergJämnar de med markenMen min ...

Av: Sofia Ahmad | 27 september, 2010
Utopiska geografier

HANDLINGAR KRING RAYMOND ROUSSELS DÖD

"P.S. Kommissariat - sekt. Politeama - Palermo14 juli 1933 År XI i Fascismens EraInterntelegramÄrade herr förste PretorÄrade herr KvestorPalermo Vid omkring tiotiden idag på förmiddagen då hotellvaktmästaren Antonio Kreuz på Hotel ...

Av: Leonardo Sciascia. översättning: Torbjörn Elensky | 05 oktober, 2009
Utopiska geografier

I hälarna på H. V. Morton

Till de regelbundet återkommande irritationsmomenten hör ett yngre släktleds tvärsäkra uttalanden att en viss författare är passerad, ute, bortglömd och stendöd. Ofelbart rör det sig om sådana skribenter som jag ...

Av: Ivo Holmqvist | 25 maj, 2013
Övriga porträtt

Renässans för Rönblom



”Råkefårt, sade handlaren på sin flytande franska och svängde med armen.” H.–K. Rönbloms deckare ”Skratta, Pjazzo” från 1956 inleds i speceriaffären på en lantlig ort där ryktena snabbt tar fart inför en fest hos disponenten på glasbruket, och så följer förstås mord. Rönblom hann skriva tio deckare på ungefär lika många år innan han dog 1965, just innan han uppnått pensionsåldern. Läroverksläraren Paul Kennet som löser gåtorna kring brotten är ingen James Bond-typ: ”Han såg ut som mannen som förlorat sitt paraply. Hans ansikte var menlöst som ett passfoto”. Men han är klurig, om han bara får blossa på sina tre pipor Sadrak, Mesak och Abed-Nego. 
Varifrån Rönblom lånat namnen på Paul Kennets tre pipor visste femtiotalets läsare kanske, men nu är få bibelsprängda nog att känna till det. Sadrak, Mesak och Abed-Nego straffas av Nebudkadnessar när de inte vill dyrka hans avgudastaty av guld, som berättas i Daniels bok. De kastas i en brinnande ugn men har den rätta tron och klarar sig ur elden. Men varför just tre pipor?

Annons:

I fjol kom i nytryck de båda första, ”Död bland de döda”, och ”Höstvind och djupa vatten” som genomgående citerar Hjalmar Gullberg. I tredje numret för i år av Nordisk Tidskrift (som kan läsas på nätet) skriver norrmannen Hans H. Skei läsvärt om Rönbloms detektivromaner som han har många lovord för: ”ypperlige intrige, med fine litterære paralleller og troværdig miljøskildring.” Den flyhänte och flitige Skei är professor emeritus i litteraturvitenskap i Oslo. Hans omfångsrika avhandling analyserade noveller av Faulkners noveller som han också har översatt. Därtill är han ordentligt inläst på deckare. Han sätter Rönblom framför både Stieg Trenter, och Maria Lang som är ännu gladare i citat, något för sentida läsare att snubbla på.

Hans-Krister Rönblom (han var noga med att bindestrecket skulle med också i initialerna) skaffade sig journalistisk erfarenhet från norrländska tidningsredaktioner och sedan i Aftonbladet. Han hade doktorerat i statskunskap på ”Frisinnade landsföreningen 1902-1927” som senare blev Folkpartiet som blev Liberalerna och skrev en bok om svensk tryckfrihet, och året före sin död en annan om spionen Wennerström. Och alltså ett knappt dussin deckare som gärna hade fått bli många fler. I ”Krans åt den sköna” drog han nytta av Shakespeares ”En midsommarnattsdröm” liksom Ingmar Bergman gjorde det i ”Sommarnattens leende”, och Woody Allen i en inte särskilt lyckad parafras på den filmen.

Varifrån Rönblom lånat namnen på Paul Kennets tre pipor visste femtiotalets läsare kanske, men nu är få bibelsprängda nog att känna till det. Sadrak, Mesak och Abed-Nego straffas av Nebudkadnessar när de inte vill dyrka hans avgudastaty av guld, som berättas i Daniels bok. De kastas i en brinnande ugn men har den rätta tron och klarar sig ur elden. Men varför just tre pipor? Det är väl ganska troligt att Sherlock Holmes också finns med i bakgrunden. För honom var särskilt kniviga fall ”a three pipe problem”. Fast om just den saken säger Hans H. Skei inget. Han sätter punkt med att konstatera att några månader efter Rönbloms bortgång kom Maj Sjöwalls och Per Wahlöös ”Roseanna”: ”Etterpå ble ingenting som før”.

 

Ivo Holmqvist

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Elden. Foto: Suneth Haduva

Fridfull lunk på Urkult 2015

Missade du Urkult? Här får du till livs Liv Nordgrens och Suneth Haduvas inspirerade upplevelse av Urkult-festivalen, anno 2015.

Av: Liv Nordgren | Essäer om musik | 10 augusti, 2015

Gerd Karin Nordlund. Två noveller

Lektionen Alla hjälps åt med mörkläggningen och ommöbleringen av rummet. Filmprojektorn står på plats och lysrören släcks. En gulrandig hankatt, tillitsfull och vacker, stryks över pälsen. Närbilderna smeker hans bulliga kinder ...

Av: Gerd Karin Nordlund | Utopiska geografier | 17 oktober, 2011

Fritz Bauer

Fritz Bauer eller Auschwitz inför rätta

Vi känner alla till Eichmannrättegången i Jerusalem 1961, inte minst genom Hannah Arendts bok Den banala ondskan. Mindre känt är dock vem mänskligheten har att tacka för att denne folkmordsorganisatör kunde spåras upp och gripas ...

Av: Margareta Zetterström | Essäer om politiken | 05 mars, 2017

Poesi som färd in i det underbara

Författaren och förläggaren Hesham Bahari har översatt den andra delen av poeten Adonis: Boken – platsens gårdag nu. Här publicerarar vi översättarens förord  Boken – platsens gårdag nu utkom på arabiska ...

Av: Hesham Bahari | Essäer om litteratur & böcker | 08 juni, 2014

Vad är musikkritik?

Musikkritiken som vi känner den idag är omöjlig att tänka sig utan framväxten av dels den borgerliga offentligheten, dels de moderna teknologierna för reproduktion, distribution eller konservering. Likväl är det ...

Av: Thomas Sjösvärd | Essäer om musik | 25 maj, 2009

Stig Dagerman

Frånvaron, saknaden och det outtalade. Nära Stig Dagerman

Platsen är bredvid den ensamme. Den av samvetet ofredade. Den odefinierat skuldtyngde. Den som i sin själs djupaste vatten benämndes som den oönskade. Denna människa som till slut trädde ut ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 26 oktober, 2014

Slask, Polens nationella folklore-ensemble, foto Anna Spysz

Gränslös uppkäftighet i Krakow

Stående ovationer för det svensk-danska bandet Body Sculptures under Unsound i polska Krakow. Och flera internationella samarbeten som ger nya infallsvinklar i en krackelerande värld. Det är Unsound i år ...

Av: Curt Lundberg | Essäer om musik | 28 oktober, 2016

Kärlek om du vill

Jag stod stilla, vattnet började forsa in. Fönsterrutorna på undre däck exploderade, en efter en. Vattenstrålarna dunkade mot mig, som skjutna ur en kanon. Sorlet och skräcken var total. Människor grät, somliga tyst, andra ...

Av: Jenny Berggren | Gästkrönikör | 24 augusti, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts