Först på engelska var Novellmästarna

I en artikel i Washington Post (8 augusti) berättas om en antologi med noveller av svenska deckarförfattare som ska publiceras i USA. Redaktör för antologin, som innehåller en novell av ...

Av: Bertil Falk | 14 augusti, 2013
Gästkrönikör

Eva Hanson. Kvällspromenaden

Eva Hanson bor på landet strax utanför Göteborg. Hon skriver krönikor, noveller och lyrik Senast aktuell: i Föreningen Arbetarskrivarnas antologi Landet som sprängdes Personlig kuriosa: avskyr vintern men älskar katter           Kvällspromenaden     Och jag tänkte ...

Av: Eva Hanson | 27 januari, 2014
Utopiska geografier

Ett femte tillägg

Ett femte tillägg - litteraturhistorien skrivs av tigande poeter i den offentliga debatten;litteraturhistorien skrivs även av dem som skriver på tillgängliga bloggarCoyote, Dobro måne Man kan välja att åberopa det. Man ...

Av: Boel Schenlær | 28 maj, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Europa ett asiatiskt randområde?

Geografiskt är Europa ett asiatiskt randområde, en kontinent präglad av starka spänningar mellan bysantinskt och över södra delen av detta euro-asiatiska flarn och att den hellenistiska Medelhavskulturen råder i sydost. Kristendomens och ...

Av: Bo I Cavefors | 01 oktober, 2014
Essäer om religionen

Talmud diskuteras av Carl Schleicher

Talmud som diskussionsform par excellence



Marcus Myrbäck om antologin Rum i Talmud (red: Bertil Adania, Artos 2002).




Det som fascinerar är att Talmud består av en sammanhängande kedja av diskussioner, där det inte finns ett enda förhärskande narrativ/berättande som utlägger "Talmuds ståndpunkt", utan där hundratals olika rabbiners åsikter stångas mot varandra. Det är väl detta som är så lockande, att läsningen av Talmud bjuder in läsaren att ta del av en organiskt framvuxen diskussion, en diskussion som löper över flera hundra år, där en rabbin kan plocka upp en stafettpinne som kvarlämnades i en diskussion av en annan rabbin flera hundra år tidigare

Annons:

Ibland blir jag sugen på att kasta allt jag håller på med över ända och lära mig klassisk hebreiska, flytta till Jerusalem och ägna hela mitt liv åt Talmud (vilket ju förvisso inte är så överdrivet långt från vad jag håller på med till vardags, men ändå!). Ungefär som när jag läst klart den av Bertil Adania översatta och redigerade antologin Rum i Talmud (Artos, 2002), som består av ett urval av texter ur judendomens heliga skrift Talmud vid sidan av Tanakh/Gamla testamentet.

Varför? Jo, tänkandet i den rabbinska judendomen känns så väldigt egensinnigt och snillrikt. Talmud är den lära inom rabbinsk judendom som antas vara "den muntliga läran" Mose gavs av Gud på berget Sinai, till skillnad från "den skriftliga läran" som finns nedtecknad i Torahn/de fem Moseböckerna. Den muntliga läran menar man utvecklar och förklarar det som bara dunkelt utläggs i den skriftliga läran. Någon skulle kanske vilja hävda att Talmud är åt det esoteriska hållet i bemärkelsen att den är ett utläggande av det dunkla förmedlat endast muntligt – den hemliga läran förbehållen endast de utvalda lärjungarna. Visst, men någon mystik är det ju inte nödvändigtvis tal om.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det som fascinerar är att Talmud består av en sammanhängande kedja av diskussioner, där det inte finns ett enda förhärskande narrativ/berättande som utlägger "Talmuds ståndpunkt", utan där hundratals olika rabbiners åsikter stångas mot varandra. Det är väl detta som är så lockande, att läsningen av Talmud bjuder in läsaren att ta del av en organiskt framvuxen diskussion, en diskussion som löper över flera hundra år, där en rabbin kan plocka upp en stafettpinne som kvarlämnades i en diskussion av en annan rabbin flera hundra år tidigare.

Det rabbinska eller talmudiska litteraturen är liksom diskussionsformen par excellence. Den underliggande principen som vägleder hela Talmud torde ju vara att diskussionen över Guds ord är det viktigaste, och att det aldrig kan vridas och vändas tillräckligt på detta. Av min ringa kännedom om den talmudiska diskursen, om man kan kalla det så (har bara läst Adanias bok samt Adin Steinsaltz förträffliga introduktion till Talmud), så känner jag mig andligen oerhört befryndad med denna tankevärld och detta sätt att resonera på.

Det är väl det att den talmudiska diskursen synes så odogmatisk. Visst, Guds ord gäller – men rabbinerna är ju uppenbarligen mycket benägna att revidera tolkningarna av detta Guds ord. Jag är överlag väldigt fascinerad över vad som händer med det mänskliga medvetandet när det slås av Guds ord. Jag fascineras av det skeende när litteratur slutar vara blott litteratur och när ett visst verk börjar kommenteras och åter kommenteras av en kulturs lärda människor – alltså den situation som uppstår när ett verk blir föremål för »exeges«, dvs. när ett verk antas förtälja om tillvarons mest förborgade mysterier och antas blottlägga tillvarons djupaste sanningar.

Den rabbinska judendomen och det talmudiska tänkandet är liksom typexemplet för det här när en texts innehåll vrids och vänds på tills varenda kommatecken har kommenterats. Sedan att det har skrivits oändligt långa kommentarer till Talmud (som ju alltså i sig består av kommentarer till kommentarer till kommentarer) – det är ju hur fantastiskt som helst. Till exempel dessa utdrag antyder en så fantastisk text- och språkvärld:

"I mål medförande dödsstraff hålls man ansvarig både för sitt eget och sina [potentiella] efterkommandes blod – ända till det allra yttersta släktledet. Så även beträffande Kain som mördade sin bror, där heter det: Din broders blod [plural] ropar. Han säger inte 'din broders blod (singular) ropar', utan 'din broders blod [plural]' – hans eget och hans [ofödda] efterkommandes blod. [...] Därför skapades den första människan ensam, för att lära dig att Skriften tillräknar den som släcker ett enda [judiskt] liv som om den utplånade en hel värld. Och den som håller så mycket som en enda [judisk] själ vid liv, den tillräknar Skriften det som om han upprätthåller en hel värld. Vidare [skapades den första människan ensam] för att det skulle råda fred mellan människorna och för att ingen skall kunna säga till sin näste: "Min far var förmer än din". Men även för att inte sekterister skall kunna hävda att flera makter härskar i himlen” m. Sanhedrin 4:5 (Rum i Talmud, s. 48).

"Rabbi Jehudah säger: – Den som översätter en vers bokstavligt är en lögnare, och den som lägger till något är en hädare och skymfare!" b. Kiddushin 49a (Rum i Talmud, försättsbladet). Fantastisk översättarprincip som får mig att le.

"Rabbi Tarfon och de skriftlärde låg således redan till bords i Nitzahs hus i Lod när de ombads besvara frågan: "Vilket är störst, [Torah-] studiet eller gärningar?" Rabbi Tarfon svarade: "Gärningar är viktigast." Rabbi Akiva svarade: "[Torah-] studier är viktigast." Alla [de övriga] svarade: "[Torah-] studier, eftersom studiet leder till gärningar!" b. Kiddushin 40b. (Rum i Talmud, s. 60).

Bertil Adania gav verkligen den svenska kulturen en stor gåva när han översatta dessa texter till oss – efter tvåtusen år ljuder äntligen de gamla babyloniska och jerusalemitiska rabbinernas bibelutläggning på svenska! Adania har dessutom översatt och redigerat ihop ytterligare en antologi, fast om den fariseiska bibelutläggningen: Midrash: Bibeln mellan raderna (Artos), en lika stor gärning. Fariséerna som ju spelar en så stor roll i Nya testamentet såsom den judiska gruppering från vilken Paulus härstammar och som Nya testamentets författare vänder sig emot. Till den vänder jag mig nu.

Marcus Myrbäck

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Din klara sol går åter opp

I dag såg jag solen gå upp, d v s jag såg den översta röda kanten sticka upp över horisonten, en underbar syn. Och jag sade till min fru: ”Tänk ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 25 oktober, 2011

Att finna skönheten i vardagens oljud

Johanna Rosenqvist skapar musik som trotsar till och med industrimusikens numer rätt förutsägbara mallar. Med avstamp i en futuristisk anda konstruerar hon bombastiska verk som baseras på inspelningar av vardagsljud ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 07 januari, 2011

Whilde Stefan

Den kustlinjen är mitt blod

Mina släktband går tillbaka till vallonerna och dom nordtyska sjörövarna som plundrade längs kusten här i slutet av 1300-talet. Albrekt av Mecklenburg var kung i Sverige på den tiden men ...

Av: Tidningen Kulturen | Stefan Whilde | 02 februari, 2016

En fri kvinna

Salivsträng. Annat. Drömmar om säd. Hon ligger utsträckt på bordet. Serverad. Precis som hon vill ha det. Allt är minutiöst förberett med tanke på hur det gick förra gången. Det ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 06 maj, 2012

HANDLINGAR KRING RAYMOND ROUSSELS DÖD

"P.S. Kommissariat - sekt. Politeama - Palermo14 juli 1933 År XI i Fascismens EraInterntelegramÄrade herr förste PretorÄrade herr KvestorPalermo Vid omkring tiotiden idag på förmiddagen då hotellvaktmästaren Antonio Kreuz på Hotel ...

Av: Leonardo Sciascia. översättning: Torbjörn Elensky | Utopiska geografier | 05 oktober, 2009

Göran Palm. Foto  Johan Ljungström Sverigesradio

Om Göran Palm, havet och Louvren

Till de tacksamma dikterna att ta upp till diskussion i en klass med pigga elever, svenska såväl som utländska, hör Göran Palms ultrakorta Havet, ur samlingen Världen ser dig (1964): ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 13 april, 2016

Torsten, mera borsten!

Jag ser Johan August Strindberg promenera i ett stockholmskt snöfall. Snart nog ska han återvända till Blå tornet för att jaga bort kräftan med morfin. Bibeln lägger han på bröstet ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 09 december, 2010

The Promise

Turkiet, folkmordet och Hollywood

Att det aldrig tidigare gjorts en stor Hollywoodfilm om det armeniska folkmordet beror inte bara på bristande intresse, utan också på turkiska påtryckningar. Och när en sådan film nu ser ...

Av: Svante Lundgren | Essäer om film | 04 maj, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.