John Updike, rovdjursinstinkten och förloraren

Villa ligger invid villa. Likt rader av fyrkantiga lådor fyllda av välordnat och välartat medelklassliv i ändlösa rader. De välklippta gräsmattorna. De välkammade barnen. De skinande leendena. Männen som firar ...

Av: Crister Enander | 17 februari, 2009
Litteraturens porträtt

Benjamin 30

   

Av: Håkan Eklund | 10 mars, 2012
Kulturen strippar

Loserförfattarfabrikens bläckdirektören in spe personporrträttet

  Nöring, f. övrigt avlägset anförvantande(skrivmaskins)bandet till den förmögna och oresonliga familjen Stoff, bläckdirektör in spe för Loserförfattarfabrikens vidräkning, ur den självanställningsregistreingsmaskinen finns noterat 1650 dyker patronymen Nöring (Stoff) opp i annalerna, parentesens betydelse än ...

Av: Stefan Hammarén, Christofer Nöring | 25 mars, 2013
Stefan Hammarén

”Så lunka vi så småningom!” Bellmans musik- och berättarkonst

Carl-Michael Bellman använde som skald både texten och musiken i sitt skapande och uppnådde med detta dubbla verktyg ett djupare och mer accentuerat uttryck än vad som varit möjligt med ...

Av: Benny Holmberg | 20 februari, 2013
Litteraturens porträtt

Shakuntala  är dotter till Vishvamitra och Menaka  och förekommer  i Mahabharata

Fyra hinduiska böner på svenska



Grekiska tragedier och komedier iscensätts då och då på svenska teatrar, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört talas om att indiska sanskritskådespel satts upp hos oss. Men ibland kan man göra fynd här i livet.

 


Shakuntala avslutas som sagt med en bön, där två gudsaspekter åkallas. Saraswati och Shiva, den senare här kallad purpurguden, åkallas. Saraswati är kulturens, konstens och undervisningens gudsaspekt.
Shakuntala som  vattensnymf

Shakuntala som vattensnymf

Annons:

Ett sånt fynd är delen Det indiska dramat i serien Världslitteraturen De stora mästerverken valda av Fredrik Böök, Per Hallström och Martin Lamm och utgivna på Bonniers 1927. Volymen innehåller tre skådespel. Dels Den lilla lervagnen av anonym författare och dels två skådespel av Kâlidâsa, nämligen Urvasî och hennes hjälte och den mest berömda Shakuntala, de båda förstnämnda översatta av Hilding Anderson och Shakuntala översatt av Hjalmar Edgren.

De här tre sanskritdramerna inleds med bön till guden Shiva och Shakuntala avslutas dessutom med en bön. Här har vi alltså fyra hinduiska böner, översatta till svenska. Faktum är att de känns väldigt fräscha. Den lilla lervagnen inleds således med en bön som kan sägas vara en direkt bild av Shiva som han ofta framställs i yogisk lotusställning.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Shivas andakt, grubblarens, som fastlåst
de vikta benen under sig med knutna ormar,
tillstängt vägarna för andedräkten
och känslolös för intryck dödat alla sinnen
men i själens djup med sanningsögat
betraktar själva varat i dess höga vila,
Sivas andakt, som med tomma blickar
i Brahmat dragit sig tillbaka, skydde eder.
Ja,
er skydde Shiva, vars nacke
är blåsvart som ett åskfyllt moln;
två ljungeldsstrimmor likt blänka
den sköna Gauris armar där.

(Gauri är Shivas gemål.) I denna minst 1500 år gamla bön återfinner vi som i ett nötskal grundläggande idéer som än i dag återfinns i hinduismen. Med slutna ögon skådar eller snarare genomskådar yogaguden tillvaron, där han sitter och mediterar i yogisk lotusställning.

Även inledningen till Urvasi och hennes hjälte inleds med en bön till Shiva.

Han, som av de vise nämns "Den Ende",
Han, vars väsens fullhet hela alltet
ej förmår att rymma: – jord och himmel
han till brädden fyllt och strömmar över –

Han, allena värd att kallas Herre,
enda målet för asketens späkning,
när han kuvar alla sinnesdrifter,
undertrycker själva andedräkten;

Han, som gärna vill sig låta finnas
Av den frommes bön och trogna kärlek,
Han den evige, den högste Shiva,
Give er den enda sanna lyckan!

Kâlidâsa inleder Shakuntala med följande bön:

Må han, som uppenbarat sig i Skaparns första verk, de djupa vattnen;
i helga offerelden, virvlande mot skyn, och uti offerbringarn;
i jorden, alla väsens moder, och i luften, liv av allt som andas;
i sol och måne, tidens stjärnor, och i ändlös rymd som ljudet leder;
må han, må Shiva, nådigt skydda eder!

Shakuntala avslutas som sagt med en bön, där två gudsaspekter åkallas. Saraswati och Shiva, den senare här kallad purpurguden, åkallas. Saraswati är kulturens, konstens och undervisningens gudsaspekt.

Må kungen vaka
För folkets lycka,
Och må de Vise,
O, Saraswati,
beprisa dig!
Må purpurguden,
som fötts av ingen
och fyller världen,
från själavandring
befria mig.

Bertil Falk

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Roman Anthin. Foto: Gotlands Tonsättarskola

Kejsarens nya kläder – Möte med Ramon Anthin

Tonsättareleverna lärde sig att hantera hela processen för komponerande från den första idén, från embryot, till framförandet av det egna stycket. Komponerande och dirigerande skulle gå hand i hand, en ...

Av: Ineta Svärd | Essäer om musik | 24 juni, 2015

Ur led är tiden – en betraktelse nu när vi ställt tillbaka klockan

När högertrafiken infördes klockan fem på morgonen den 3 september 1967 stod alla bilar stilla en kort stund, och körde sedan vackert över på andra sidan mot vad de var ...

Av: Ivo Holnqvist | Gästkrönikör | 31 oktober, 2017

Turbulenta skyar – ett porträtt av Vincent van Gogh…

Jag ligger på rygg. Himlen virvlar högt där uppe. Några kråkor cirkulerar över mitt huvud. Jag hör pojkarnas uppjagade röster och grimaserar åt den djupsvarta smärtan i bröstkorgen och magen ...

Av: Jonas Wessel | Konstens porträtt | 24 maj, 2013

Huset som kay fisker ritade 1930

Om ett märkvärdigt hus, ritat av Kay Fisker

I Köpenhamns burgna norra stadsdelar finns mängder av vackra villor. Häromdagen var vi bjudna på lunch i en av de intressantaste, i Charlottenlund på en behaglig villaväg kantad av kastanjeträd ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 24 oktober, 2017

Tänk om du vore ditt första steg - och ut i rymden?!

Om Hanna Hallgrens diktande Fredag ger mig en bukett blommor som jag inte vet namnet på, ingen vet vad de heter. Jag har frågat på torget där de står men ...

Av: Eleonora Bru | Litteraturens porträtt | 05 juli, 2008

Den poetiska Eddan enligt Lars Lönnroth

Vårt behov av översättare och översättningar är omättligt. Men den yrkeskategorins ansträngningar har inte särskilt ofta uppskattats eller förtjänst. Av slentrian har försvenskningarna antingen förbigåtts helt i bokrecensionerna, eller så ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 03 september, 2017

Fragment av surrogatpyret XII

Vi sprecke, tjompe å bultre oss ut i hallen me Tjååsers livaktit galna jiayu cunyanlegend ekande i skallarna (”Our firste fo, the serpent Sathanas...kitte his throte, and in a pit ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 18 december, 2007

William Blakes tankevärld

Det andliga klimatet: en kort historikUnder renässansen fanns en bildpoesi, Emblem-Poetry. En bildpoesi som byggde på den vid denna tid rådande mystikens kosmologi. Blake kan räknas till efterföljarna av denna ...

Av: Violet Tengberg | Essäer om konst | 16 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.