Jag ropar

Jag ropar en varm tunga öppnar en sångs tillblivelse Har i vändpunkten ropet som är ett direkt tilltal där randen av fuktighet möter . En tunga söker en mun En blick är funnen I ett stenröse en röst begraven ...

Av: Hebriana Alainentalo | 11 januari, 2007
Utopiska geografier

Kurt Peter Larsen har tappat minnet

Den danske författaren Kurt Peter Larsen, översatt till engelska, polska, tjeckiska, svenska, tyska, holländska... och vars pjäs "AAAHR!!!" blev utsedd till vinnare av den världsomfattande dramatävlingen utlyst av International Playwrights ...

Av: Vladimir Oravsky | 22 oktober, 2008
Gästkrönikör

14. Kjell

Kjell öppnade locket på brödburken. Därinne låg ett allt för stort mörkt bröd som borde ätits upp för länge sedan. Det var hårt och fullt med gryn och skal som ...

Av: Kjell | 16 mars, 2012
Lund har allt utom vatten

Barnet Felicia

Efter att ha läst åtskilliga recensioner, krönikor och intervjuer angående boken Felicia försvann vill jag nu genom egen läsning skapa mig en förståelse av texten och det tänker jag göra ...

Av: Else-Britt Kjellqvist | 17 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Shakuntala  är dotter till Vishvamitra och Menaka  och förekommer  i Mahabharata

Fyra hinduiska böner på svenska



Grekiska tragedier och komedier iscensätts då och då på svenska teatrar, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört talas om att indiska sanskritskådespel satts upp hos oss. Men ibland kan man göra fynd här i livet.

 


Shakuntala avslutas som sagt med en bön, där två gudsaspekter åkallas. Saraswati och Shiva, den senare här kallad purpurguden, åkallas. Saraswati är kulturens, konstens och undervisningens gudsaspekt.
Shakuntala som  vattensnymf

Shakuntala som vattensnymf

Annons:

Ett sånt fynd är delen Det indiska dramat i serien Världslitteraturen De stora mästerverken valda av Fredrik Böök, Per Hallström och Martin Lamm och utgivna på Bonniers 1927. Volymen innehåller tre skådespel. Dels Den lilla lervagnen av anonym författare och dels två skådespel av Kâlidâsa, nämligen Urvasî och hennes hjälte och den mest berömda Shakuntala, de båda förstnämnda översatta av Hilding Anderson och Shakuntala översatt av Hjalmar Edgren.

De här tre sanskritdramerna inleds med bön till guden Shiva och Shakuntala avslutas dessutom med en bön. Här har vi alltså fyra hinduiska böner, översatta till svenska. Faktum är att de känns väldigt fräscha. Den lilla lervagnen inleds således med en bön som kan sägas vara en direkt bild av Shiva som han ofta framställs i yogisk lotusställning.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Shivas andakt, grubblarens, som fastlåst
de vikta benen under sig med knutna ormar,
tillstängt vägarna för andedräkten
och känslolös för intryck dödat alla sinnen
men i själens djup med sanningsögat
betraktar själva varat i dess höga vila,
Sivas andakt, som med tomma blickar
i Brahmat dragit sig tillbaka, skydde eder.
Ja,
er skydde Shiva, vars nacke
är blåsvart som ett åskfyllt moln;
två ljungeldsstrimmor likt blänka
den sköna Gauris armar där.

(Gauri är Shivas gemål.) I denna minst 1500 år gamla bön återfinner vi som i ett nötskal grundläggande idéer som än i dag återfinns i hinduismen. Med slutna ögon skådar eller snarare genomskådar yogaguden tillvaron, där han sitter och mediterar i yogisk lotusställning.

Även inledningen till Urvasi och hennes hjälte inleds med en bön till Shiva.

Han, som av de vise nämns "Den Ende",
Han, vars väsens fullhet hela alltet
ej förmår att rymma: – jord och himmel
han till brädden fyllt och strömmar över –

Han, allena värd att kallas Herre,
enda målet för asketens späkning,
när han kuvar alla sinnesdrifter,
undertrycker själva andedräkten;

Han, som gärna vill sig låta finnas
Av den frommes bön och trogna kärlek,
Han den evige, den högste Shiva,
Give er den enda sanna lyckan!

Kâlidâsa inleder Shakuntala med följande bön:

Må han, som uppenbarat sig i Skaparns första verk, de djupa vattnen;
i helga offerelden, virvlande mot skyn, och uti offerbringarn;
i jorden, alla väsens moder, och i luften, liv av allt som andas;
i sol och måne, tidens stjärnor, och i ändlös rymd som ljudet leder;
må han, må Shiva, nådigt skydda eder!

Shakuntala avslutas som sagt med en bön, där två gudsaspekter åkallas. Saraswati och Shiva, den senare här kallad purpurguden, åkallas. Saraswati är kulturens, konstens och undervisningens gudsaspekt.

Må kungen vaka
För folkets lycka,
Och må de Vise,
O, Saraswati,
beprisa dig!
Må purpurguden,
som fötts av ingen
och fyller världen,
från själavandring
befria mig.

Bertil Falk

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Salvador Dalís gåta

En av Moderna Museets många dyrgripar är Wilhelms Tells gåta. Salvador Dalí målade den år 1933 och museet köpte den 1967. Det är en stor oljemålning på duk, cirka två ...

Av: Birgitta Milits | Kulturreportage | 15 december, 2009

Krönika från Maspalomas 2

 Hade borgarna kunnat vinna valet 2006 om inte Persson-Nuder redan börjat talla på välfärden? Nej, inte om det funnits något vettigt reformförslag, något som kommit eftersatta grupper till godo. Tandvårdsreform ...

Av: Christer B Johansson | Gästkrönikör | 24 september, 2012

Någon förklarade världen. Han kallades Buddha

Det finns ett träd med hjärtformade blad och ovanligt lång spets. Det kallas Bodhi-träd. Bodhi betyder upplysning. En munk satte sig under ett sådant träd med löfte att inte resa ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 14 mars, 2017

Gösta Ekman

Den store Gösta Ekman - Alla tiders störste svenske skådespelare

”De som givit sitt liv medan de levat, kan inte dö”. - Gösta Ekman 1890 - 1938. Störst, bäst och vackrast. När Gösta Ekman begravdes den 18 januari 1938 i Stockholm följdes ...

Av: Belinda Graham | Scenkonstens porträtt | 11 september, 2017

Roland Barthes

Roland Barthes och den tidlösa autarkin

Roland Barthes, som föddes för precis 100 år sedan och dog 1980, etablerade sig som ledande fransk intellektuell med den litteraturteoretiska essän "Litteraturens nollpunkt" (1953), en position som bara förstärktes ...

Av: Arne Melberg | Litteraturens porträtt | 18 december, 2017

Rapport från Stockholms genrefilmfestival ”Monsters of Film”

Från 8:e till 12:e oktober 2014 iscensattes den andra upplagan av Monsters of Film-festivalen i Stockholm, en genrefilmfestival där skräck, fantasi, provokation, surrealism, konst och framförallt monster får plats. Festivalen ...

Av: Marco De Baptistis | Essäer om film | 25 oktober, 2014

"Bilderna finns där jag är..."

"Bilderna finns där jag är..." Ett samtal med Gunnar Smoliansky. Text & foto: Carl Abrahamsson Fotografen Gunnar Smoliansky är aktuell med inte mindre än tre utställningar under hösten 2006. Det stillsamt poetiskt ...

Av: Tidningen Kulturen | Konstens porträtt | 29 september, 2006

Ngugi Wa Thiong'o. Foto: Daniel Anderson

Kenyansk författare i helt porträtt

Kenyanska författaren Ngugi Wa Thiong'o ges nu ut i ny svensk upplaga på Modernista. De tre romanerna ”Floden mellan bergen”, ”Om icke vetekornet” och ”Djävulen på korset” skildrar alla den ...

Av: Simon Olofsson | Essäer om litteratur & böcker | 29 oktober, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.