Reformvänlig munk söker nunna för äktenskap

Det var i Eisleben det hände: Det är knappt man kan urskilja kyrktornen på St. Andreakyrkan. Dimman ligger tät. Ändå var det här som det började. I en sömning småstad ...

Av: Mathias Jansson | 08 november, 2011
Resereportage

Denna dag ett liv Essä i fragment

En humanism. Självkännedom, insikten om det existensiellt lika som förutsättning, tillsammans med psykologisk fantasi och inlevelse. Inte vara en ovanpå flytande ”humanitarian”, utan använda sin erfarenhet för att förstå vad ...

Av: Gunnar Lundin | 06 november, 2013
Essäer

Mikael Enchell. Foto Cata Portin

Filosemiten Mikael Enckell

”Vad du icke vill att din nästa skall göra dig, det skall du icke göra honom. Det är hela Toran, allt annat är tillämpningar. Gack och studera!” ”Om icke ...

Av: Gunnar Lundin | 02 oktober, 2016
Agora - filosofiska essäer

Kulturförbittring II

Eftersom de värden som vi har haft hittills alltså drar sina slutliga följden, eftersom nihilism utgör den yttersta logiska slutsatsen av våra stora värden och ideal - eftersom vi måste ...

Av: Freke Räihä | 30 december, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Malcolm Cowley, detalj ur bokomslag

Malcom Cowleys brev i urval



Om Malcom Cowley och den förlorade generationen i tjugotalets Paris skriver Ivo Holmqvist. 

De flesta av breven kommer här i tryck för första gången, med undantag bland annat av korrespondensen med Faulkner.
Malcolm Cowley, detalj ur bokomslag

Malcolm Cowley, detalj ur bokomslag

”Det var en lätt, snabb och äventyrlig tid, och det var bra att vara ung då, men trots det kändes det befriande när den var slut. Ungefär som när man kommer från ett rum överfyllt av prat och folk, ut i solljuset på en gata om vintern.”

Så hade Hemingway i En fest för livet eller Scott Fitzgerald kunnat beskriva tjugotalet in memoriam. Men det är kritikern Malcolm Cowley som avslutar sin berömda Exile´s Return på det sättet, på samma gång nostalgiskt och klarsynt. I den boken om den förlorade generationen i tjugotalets Paris, mest amerikaner, finns legenderna med: T.S. Eliot, Hart Crane, Ezra Pound, e.e.cummings (som var noga med att aldrig använda versaler), James Joyce och alla andra. Den kom 1934. Jag läste den första gången trettio år senare och märker när jag nu bläddrar genom den på nytt att den stått sig ganska bra.

Cowley avbröt sina studier vid Harvard för att köra ambulans i första världskrigets Europa och delade därmed erfarenhet med både Hemingway och John Dos Passos. I boken om exilamerikanernas återkomst får den excentriske miljonären Harry Crosby avsluta.

Hans självmord satte punkt för the jazz age (Geoffrey Wolffs intressanta biografi Black Sun, The Brief Transit and Violent Eclipse of Harry Cosby från 1976 ger hela sammanhanget). Malcolm Cowley överlevde dem alla och åldrades med behag. Han dog 1989, över 90 år gammal och produktiv in i det sista. Han höll sig i stort sett på hemmaplan och skrev lika mycket och oftast lika briljant som den lite yngre Alfred Kazin eller den jämnårige Edmund Wilson.

Förutom exilboken som snabbt blev klassisk åstadkom han flera andra milstolpar. Det var han som på allvar jämnade vägen för William Faulkner genom sitt geniala tvärsnitt The Portable Faulkner som ständigt tryckts om. Den kom 1946, tre år före Faulkners nobelpris då hans aktier på hemmaplan inte stod högt, och tjugo år senare gav han ut sin brevväxling med honom. Och han redigerade första delen i den långa serien av författarintervjuer från The Paris Review när de väl kom i bokform, och lät sig själv utfrågas där. Om inte bara egna utan också andra författares arbetsmetoder visste han mycket. I många år var han redaktör på The New Republic där han tog över efter Edmund Wilson 1930, och en av sina litterära krönikor – de blev efter hand många - kallade han lika rättframt som blygsamt And I Worked at the Writer´s Trade. Precis som Wilsons samlade han gärna sina översikter om amerikansk litteratur decennievis.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

The Dream of the Golden Mountains från 1980 skrevs av en desillusionerad radikal hade varit ”pretty crimson, or at least deep pink” men som svängde helt efter pakten mellan Hitler och Stalin 1939 och som under de kommande åren försökte förstå varför han inte hoppat av tidigare. Inte minst är den krönikan läsvärd för sina kapitel om en resa tvärs över kontinenten under depressionsåren. I The Literary Situation diskuterade han amerikansk realism, delvis ur en sociologisk synvinkel. Åren efter Pearl Harbour dokumenterade han i The Flower and the Leaf som kom så sent som fyra år före hans död. När Cowley var 82 gav han A View from 80, en kort och avklarnad tankebok om konsten att åldras som jag ofta tar fram och läser fast jag ännu har några år dit. Till egen och andras uppbyggelse anknyter han i den både till Emerson och till Ciceros De senectute, Om ålderdomen – den hade kunnat vara skriven av en Herbert Tingsten befriad från all dödsångest.

Hans Bak som är professor i amerikanska studier vid universitetet i Nijmegen gav 1993 ut Malcolm Cowley, the Formative Years, en pålitlig och innehållsrik fast aningen torr genomgång framför allt av Cowley som dagskritiker på trettiotalet. Nu har han återkommit med The Long Voyage: The Letters of Malcolm Cowley 1915-1987 (Harvard University Press, 848 s, $ 39.95), med ett förord av Cowleys son Robert. De flesta av breven kommer här i tryck för första gången, med undantag bland annat av korrespondensen med Faulkner som alltså gavs ut 1966 i The Faulkner-Cowley File och som hade underrubriken Letters and Memories 1944-1962.

Förutom en myckenhet epistlar till Edmund Wilson och sådant som berör litteraturbevakningen på The New Republic finns i detta breda urval av Cowleys korrespondens brev till Kerouac (Cowley hade sina reservationer för dennes On the Road: ”some impressively good writing but no story”) och Allen Ginsberg, John Cheever, Conrad Aiken, Ken Kesey, Cormac McCarthy och James Thurber, kritiker som Lionel Trilling och litteraturvetare som Van Wyck Brooks, F. O. Mathiesen och ungdomskamraten Kenneth Burke som han växlade brev med livet ut. Vidare Hemingway fjärde hustru Mary som han var behjälplig när En fest för livet kom ut postumt, och Scott Fitzgeralds dotter Scottie när han ändrade om på styckena i Tender is the Night så att historien flöt fram kronologiskt.

I ett sent brev till William Styron blickar han med karakteristisk blygsamhet och ett klart understatement tillbaka på vad han åstadkommit: ”Actually I think that I contributed something to the trade of book reviewing”. Han erkänner att den yngre generationen av kritiker som tagit över kanske är mer sofistikerad, men ”the reviewers are taking too much pride in their creation and are forgetting that they practice a secondary art, one that couldn´t exist without novelists and poets worth writing about.” Det kan vara bra ord att tänka på både för exhibitionistisk lagda recensenter och för akademiska skribenter instängda i elfenbenstornet som (särskilt i USA) stänger ute de flesta genom en snårig terminologi. Liksom de lika kunniga, kloka och välbalanserade Alfred Kazin och Edmund Wilson står sig kritikern och krönikören Malcolm Cowley:

”My brain is a practical brain, a brain that likes to work on definite lines…”

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Brev från Sverige - till Susan Sontag, in memoriam

I. Susan. Jag är i Sverige. Tiden går ifrån och hinner i kapp. Efter att första gången ha sett Duett för kannibaler (1969) var min tanke att kritiken, med undantag ...

Av: Peter Lucas Erixon | Litteraturens porträtt | 18 december, 2007

Varför skrev De Geer inte 'fitta' på fanan? En konst- och kulturessä

När konstnären Carl Johan De Geer 1967 skrev det köttiga substantivet 'kuken' på svenska fanan begick han inte bara rikssymbolsbrott utan också det mera könsmaktsteoretiska brottet aktiv manschauvinism som förpassade ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 05 Maj, 2012

Loserförfattarfabrikens bläckdirektören in spe personporrträttet

  Nöring, f. övrigt avlägset anförvantande(skrivmaskins)bandet till den förmögna och oresonliga familjen Stoff, bläckdirektör in spe för Loserförfattarfabrikens vidräkning, ur den självanställningsregistreingsmaskinen finns noterat 1650 dyker patronymen Nöring (Stoff) opp i annalerna, parentesens betydelse än ...

Av: Stefan Hammarén, Christofer Nöring | Stefan Hammarén | 25 mars, 2013

Louise Brooks, varken ängel eller hora

Louise Brooks? Bland Hollywoods legender har hon sjunkit i glömskan.Louise Brooks kom från Kansas. Som barn studerade hon dans och piano, det ryktas att hennes mor var en underbar pianist ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om film | 10 februari, 2012

Vanitas och andra existentiella dataspel

Döden är alltid närvarande i dataspel. En energimätare som hastigt faller, en symbol som blinkar till i övre hörnet och försvinner. Du kan bli skjuten, knivhuggen, bränd, sprängd eller överkörd ...

Av: Mathias Jansson | Essäer | 25 september, 2010

Wittgensteins förhållningssätt mellan poesi, filosofi och musik

Han betraktar henne och ser hennes ansikte, som om vore det täckt av en tunn ljus slöja, knappast verklig. Han är böjd över sig själv, det intet som väntar, han ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 12 mars, 2017

Tomas Tranströmer. Foto: Andrei Romanenko Wikipedia

”Och trasten blåste på de dödas ben med sin sång”

Tomas Tranströmer har gått ur tiden. Mitt hjärta sörjer en av världens mest betydande poeter. När en poet dör blir världen fattigare. Hur många verkliga poeter kan mänskligheten visa under ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 27 mars, 2015

Vem är Jørgen Leth?

Tillfällena när den danske filmaren och skribenten Jørgen Leth kommit på tal i svensk media är lätträknade, detta trots att han nog får räknas till en av de största levande ...

Av: Per Brunskog | Konstens porträtt | 19 juli, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.