Kan teatern dra nytta av höstens filmdebatt? Teatersåret 2009

I samband med Stockholms Filmfestival i november anno 2009 vaknade för en gång skull ett debattsuget Sverige till liv. Kanske minns ingen lika tydligt festivalfilmerna som den debatt med fokus ...

Av: Anna Nyman | 25 december, 2009
Kulturreportage

Tibet - en dröm i väst

Om "Prisoners of Shangri-La" av Donald S. Lopez jr. Utgiven på The University of Chicago Press i Chicago 1998 Boken kan ses som en lång och faktaspäckad berättelse om hur ...

Av: Annakarin Svedberg | 23 februari, 2011
Essäer om religionen

Teater Sláva visar Inannas mod

Katabasis. Foto: Daniel Rudholm Den 7 november är det urpremiär för Katabasis - The Best of Hell i Teater Slávas uppförande. Spelet handlar om och kretsar runt Inannas nedstigning i underjorden. Inanna ...

Av: János Deák | 03 november, 2008
Scenkonstens porträtt

Primo Levi. Så faller det oanade över oss

Två poeter för mig okända i den egenskapen, Primo Levi så känd för sitt öde, delvis av politiska skäl, att det överskuggat hans diktning, Chlebnikov okänd för han språk för ...

Av: Oliver Parland | 27 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

neophyte

På tillgivenhetens och kritikens väg



En kort recension/essä om Ulf I Eriksson, en av Sveriges mest radikala tänkare. 
Ulf I Eriksson

Ulf I Eriksson

Essäerna om bernt erikson och Norman O. Brown uppenbarar en politisk eskatologi som i profetisk anda fotograferar samtiden.
neophyte

neophyte

Omkring 1980 hälsade Ulf I Eriksson på Ola Holmgren och berättade att han skulle lämna E och bibliotekstjänsten i Märsta för att flytta till Marianne Hörnström i Skåne, läsa teologi och börja ett nytt liv. Strax efteråt sa Ola att det hela var overkligt, han skulle inte ha trott det om han inte sett cigarraskan på golvet. Personen och glöden overkliga, askan visar att de finns. – Torsten Ekbom såg rätt när han i DN fann UIE som en färdig essäist redan med Liv i överflöd och Fria andar.

Marianne H lyfte en gång luren då Ulf var utgången och skissade för mig ett skarpt porträtt av U. Han kunde som författare vara tyst långa perioder. Men han samlade på sig, någon eller något visste alltid vad han samlade. Och så kom det, tillsynes med ens. – U är en direkt motsats till MH. Hon antecknade och skrev mer eller mindre ständigt. Språket var hennes hem på samma sätt som Hans Granlid finner i Dan Anderssonbiografin.

En sommar, när gästerna rest, bodde UIE ensam i en stuga vid skånska kusten. Läste Vilhelm Ekelunds Passioner emellan och sa att en sådan bok förändrar själva landskapet. Från den urkunden har han fortsatt, alltså inte från en ideologi eller en filosofi utan från en förändring i seendet. Använder inte Ekelund det isländska ”landnam” (Landnama-bokr) som en figur för sin egen skriftställning? Och fullkomligt i sin ordning lämnar Ulf snart det strikt ekelundska, även om författare som Almqvist, Nietzsche, Hermelin ständigt återkommer, och tar eget nytt land. Han är inte en fragmentariker men han använder gärna sådana för att, i en stämning, skapa helheter, där de olika författarna sammanförs som ”vittnen”. Varje essä består i kortvågighet, men dyningen finns i det avslutande citatet: ”No se puede vivir sin amar.”

Det är som Teratologen skrev: UIE är väl inriktad. Han följer de spår han en gång funnit. Prosan är en fågel som kamouflerad i verkligheten blir synlig som budbärare av något annat. Hans moraliska sinne renas i aggression och kan märkligt nog förenas med en konfessionslös kvietism. Själv är han en tjänande i relationen till de författare han tar som vittnen . Det sa han redan efter recensionerna av Fogelklouboken, vilken är en lång sutra: ”Om den har några förtjänster är det hennes”. Men sanningen är att det är U:s intelligent-naiva läsning som ger dessa texter ett omisskännligt personligt ton.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I På intet stå är varje kapitel väl avgränsat och går utan konkurrens över i nästa. UIE kan motsäga sig, lita mer på intuitionen än på det förflutna och framtiden, det vill säga vara ointresserad av ett författarskap, på ett sätt som gör mindre auktoritet och ”budskap” i förhållande till läsaren.

Essäerna om bernt erikson och Norman O. Brown uppenbarar en politisk eskatologi som i profetisk anda fotograferar samtiden. Ömhet växlar med burdus kynisk anarkism. I essän om Carl Erik af Geijerstam reduceras motivet till en överlevnadsväg. Det finns mycket litet av tillmötesgående av det sätt att föra dialog och förstå som är upp-lysningens. Det är, som redan i Liv i överflöd, långa sträckor fråga om ” Le bateau ivre”, en berusad båt. Men också om en klarsynt matros med ovanlig överblick..

Källa

Ulf I Eriksson
På intet stå: anteckningar om Nietzsche, Rimbaud, Ekelund och andra
Ellerströms

à suivre:

Litteratur; Ulf I. Eriksson, Ett liv efter födelsen

 

Gunnar Lundin

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Guido Zeccola

  denna aladåb tillredd av spastiskt kött och plågarsås denna deliriumbuljong och smärtsamma cream fresch denna outhärdliga näring av jäsande pasta och frätande sprit som går på och går på oavbrutet dag ...

Av: Tidningen Kulturen | Utopiska geografier | 26 januari, 2009

Det mångkulturella Storbrittannien

   Tarquin Hill. www.tarquinhall.com Det mångkulturella StorbrittannienBok- och biblioteksmässan i Göteborg har varje år många intressanta utländska gäster. Förutom att ge oss värdefulla insikter om världen utanför vår lilla svenska ankdamm, kan ...

Av: Tidningen Kulturen | Litteraturens porträtt | 28 september, 2006

Mathias Jansson

Mathias Jansson. En dikt

Indimmiga loci. En dikt av Mathias Jansson , konstvetare och konstskribent med mera

Av: Mathias Jansson | Utopiska geografier | 18 juli, 2016

Angående balansgång och att kunna flyga med verkligheten

Henrik Eklundh Paglert, redaktör, formgivare och förläggare, uttrycker sig mycket insiktsfullt i bokens inledningstext: ’…vi låter titeln vara osagd och bilderna fria för var och ens tolkning.’ ’Elskåp på malmöitiska alltså’ ...

Av: Ida Thunström | Essäer | 26 januari, 2013

Anna Larsson om kulturföretagande i dagens Sverige. Intervju

Anna Larsson började som gymnast och märkte efterhand att hon var duktig på att dansa. Då började hon ta lektioner i streetjazz och hiphop på en dansskola i Lund, för ...

Av: Anna Nyman | Reportage om scenkonst | 27 augusti, 2013

Döden är den stora illusionen

Den tibetanska dödsboken och det som aldrig dör

”Total närvaro är väsentligt då någon dör. Det är av yttersta vikt och mycket kraftfullt om vi kan relatera i nuet, eftersom det just då finns en osäkerhet mellan kropp ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 01 december, 2015

En martyr är dödad...

Budskapet kommer som ett brev på posten: oväntat, opaketerat och sårbart. Det centrala temat denna Annandag jul är martyrens. Det är ett nytt budskap, som talar om lidande, försakelse, sorg ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 26 december, 2014

Guido Zeccola. Foto: Ida Thunström

Innan festen tar slut

Chefredaktören Guido Zeccola lämnar i februari Tidningen Kulturen. Ida (som även hon lämnar sitt uppdrag -som konstredaktör- på tidningen) och Guido har träffats för att tala om Tidningen Kulturens liv ...

Av: Ida Thunström | Media, porträtt | 28 februari, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.