Bandyspel med början i Habo - en personlig bandyhistoria

 Habo och bandy  En ung man som under tonårstid växte upp i Habo under femtiotalet kunde inte undvika att delta i ett fostrande bandyspel. Att leka med ”det röda nystanet” var ...

Av: Hans-Evert Renérius | 12 augusti, 2014
Essäer

Vuxen mot min vilja

En bieffekt av den underbara erfarenheten av att vara förälder är att man tvingas vara så förbaskat vuxen. Man måste lyssna till sin egen tjatröst: Klä på dig nu, borsta ...

Av: Marja Beckman | 26 februari, 2013
Gästkrönikör

Ernst Jüngers Glasbin

Ernst Jüngers Gläserne Bienen, eller The Glass Bees, som den heter i den engelska utgåva som jag själv har läst, är en på många sätt märklig bok, som hittills inte ...

Av: Tobias Harding | 13 december, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Contemplando nello specchio di Dioniso av Fernando Mastropasqua

Parnassos toppar

"Tragedins födelse" från 1872 är för den breda allmänheten kanske mest känt för att ha populariserat de konstnärliga motsatsparen det dionysiska och det apolloniska. Nietzsche var ingalunda först ut ...

Av: Adam Johansson | 10 juli, 2015
Agora - filosofiska essäer

En TV- man som aldrig gav sig



En talande TV-historisk bild. TV-pionjären Gunnar Ollén på väg över Öresund med ett inspelat program som ska sändas av det danska fjernsynet för skånska tittare. En av bokens många fina illustrationerSmå nationer som Sverige har baktunga huvudstäder. I USA är det annorlunda. Där är Washington den politiska huvudstaden, New York är finansmarknadens och teatrarnas centrum, Los Angeles är de rörliga bildernas huvudsäte, fläskpackarstaden Chicago är knutpunkt för jordbruk och industri och San Francisko är ledande sjöfarts- och handelsstad och stort IT-centrum i anknytning till Silicon Valley. I lilla Sverige är Stockholm centrum för det mesta; politik, finansmarknad, media etc. Fast på hamnsidan ligger Göteborg i topp och Stockholm ligger där också efter Trelleborg, Helsingborg, Malmö och många andra hamnstäder. Och Sydsverige har visat sig ha en hel del att sätta emot kungliga huvudstadens dominans tack vare närheten till kontinenten och Danmark och skapandet av Öresundsregionen.

Faktum är att saker och ting inte sällan haft sin början nere i Skåne. I Malmö visades film i Sverige för första gången 1896. Och det var den mångsidige Gunnar Ollén som genom sina goda kontakter med Danmark inledde den svenska televisionens frammarsch 1951. Tack vare honom kunde skåningarna se hemmaproducerad TV via fjernsynet i Köpenhamn långt före stockholmarna . Gunnar Olléns insats påverkade också den svenska televisionens utveckling. Därutöver var han radioteaterman, Strindbergsexpert och bordtennisguru.

Nu har det kommit ut en mycket läsvärd bok, Skam den som ger sig (Soleka förlag) av TV-makaren Bengt Roslund. Han har tillägnat boken just Gunnar Ollén som hann få ett exemplar innan han detta år avled 100 år fyllda. Boken demonstrerar på ett mycket tydligt sätt vilken förnämlig kulturinsats Gunnar Ollén genomförde. Jag är inte så säker på att man i Stockholm inser vilken kulturpersonlighet han var. Men Bengt Roslund som arbetade under Gunnar Olléns ledarskap vet. Som det uttrycks i baksidestexten så ”hade knappast något av det som boken beskriver kunnat utföras” utan Gunnar Ollén.

Vad är det då boken beskriver? Helt enkelt Bengt Roslunds öden och äventyr i den dåtida trånga TV-världen fram till senare tiders bredare TV-värld. Läraren från Helsingborg gjorde sitt avstamp i en tid då det kånkades på tunga kameror och annan otymplig utrustning. Det var också en tid av enkelriktning, då alla såg samma TV eftersom det bara fanns en kanal. Hans beskrivning av hur det gick till när han i början av sin TV-karriär skapade (i teamwork) sina första dokumentärprogram (scouter i Helsingborg och den unika dokumentationen av karmeliternunnornas olagliga kloster i Glumslöv) är i sig själva dokument.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Berättelsen om Bengt Roslunds TV-scoop med påven Paulus VI går inte av för hackor och den surrealistiska historien om det mödosamma arbetet med att göra en dokumentär i Grekland och Turkiet om den ortodoxa kyrkan har sina poänger. Smalfilmsamatören, som han kallar sig själv, blev ett proffs. Och det blev mycket religion i jobbet, däribland direktsända gudstjänster. Samt dokumentärer om andra religioner.

Bengt Roslund ger intryck av att vara vad man brukar kalla ”av den gamla stammen”. Troende och med monarkistisk respekt inför kungligheter, vilket inte hindrar att hans relation till Gustav VI Adolf oscillerar mellan majestätsbrottning och underdånighet. Bokens titel Skam den som ger sig är perfekt, för om det är något som kännetecknar Bengt Roslund vid sidan om hans förmåga att spotta fram bra programidéer så är det hans förmåga att driva igenom dem mot alla odds. Hur han bröt ner murarna till karmelitersystrar, påvar, arkemandriter liksom till Gustav VI Adolf och Nils Poppe och fick dem dit han ville framgår klart. Hans måtto tycks ha varit: Trägen vinner!

Bengt Roslunds minnesbok om det förflutnas TVI förbifarten får vi liksom av en slump klart för oss hur man på den tiden tänkte i hovkretsar. Bengt Roslund hade gjort en film om kungens semester med rhododendronklippning på Sofiero och blir inbjuden till kungamiddag där han hamnar längst ner vid bordet. Det betyder att han inte kommer att tillhöra någon av de 160 gästerna som efteråt får en kallelse att prata med någon av den kungliga familjen. Men tji! Plötsligt får han en sådan kallelse. Han får samtala med prinsessan Christina. Hon säger till honom:

- Inom familjen tyckte vi mycket om filmen från Sofiero.

- Verkligen, sade jag och antydde att jag inte var säker på att kungen själv var nöjd.

- Jo, det var han visst det. Men har ni inte tänkt på att också göra en film om honom i arbete. Det var ju hans semester ni visade på Sofiero.

- Nej, vi har inte haft några planer på en fortsättning, måste jag svara.

- Det är väldigt mycket som kungen arbetar med som folk inte känner till.

Först nu insåg jag att detta var något att ta på allvar:

- Tror prinsessan att han skulle gå med på en ny film?

- Det tror jag säkert. Han var förresten mycket glad över samarbetet i somras och har nog ingenting emot att fortsätta.

Det var ingen slump att Bengt Roslund blivit inbjuden. Kungahuset och hovet hade fått mersmak och var ute med håven. Detta hände vid en tid då kungahusets medlemmar långt ifrån var några linslöss. Dagen efter samtalet hade Gunnar Ollén fattat beslutet att programmet om monarken i arbete skulle göras.

Gunnar Ollén, som i Bayern fick idén till Bialitt med Lasse Holmqvist, ledde nu in Bengt Roslund på en ny bana: underhållningens. Han fick kliva in i den sydsvenska underhållningen av Sverige och filmade bland annat Poppe-komedier på Fredriksdalsteatern. Två gånger bröt Roslund ner Poppes motstånd. Först ville den store komikern inte veta av TV. När det motståndet var nerbrutet vägrade Poppe att ställa upp om en dokumentär om sitt liv. Hur yrkesmannen Bengt Roslund bar sig åt för att få sin vilja igenom beskrivs ingående.

Och på den vägen var det. Sten Broman, Lasse Holmqvist, Ingrid Bergman, Povel Ramel, en lysande skara paraderar förbi i denna memoarbok. Bengt Roslund borde vara en given sommarpratare 2015.

Boken är illustrerad med utomordentliga svart-vita fotografier, som jag inte vet hur de är framställda, men de understryker det texten berättar på ett rasande bra sätt, som i alla fall jag upplever som fräscht. Och eftersom TV berör hela svenska folket borde det här vara läsning som tilltalar många.

Bertil Falk

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Kalle på Spången

För några dagar sedan under en promenad i byn vid havet på ön Korčula, cruisade en bil med svenska registreringsplåtar och nedvevade rutor förbi oss långsamt. Jag sa instinktivt ”hejsan ...

Av: Merima Dizdarevic | Gästkrönikör | 16 augusti, 2013

Rabbe Enckell: ”I flykten går tiden förbi”

Vem kan läsa sig till kunskap nog. Vilkens flit kan liknas vid en hand som kan genombläddra livets skog. Outtömlig ter sig gåtans bok och oändlig läsning återstår. / H. Martinson: Ur Boken i vårt ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 13 oktober, 2014

Paula Modersohn-Becker – det tyska avantgardets förstadam

TEMA KONST Mor med barn på bröstet, 1906.. Utanför Tyskland är Paula Modersohn-Becker ett relativt okänt namn, trots att hon kan räknas som en pionjär inom nordeuropeisk modernism. Denna vinter har ...

Av: Line Engen | Essäer om konst | 05 mars, 2008

Skulle Stålmannen vinna över Übermensch?

Rädslan som finns för en ondskefull Stålmannen påminner om rädslan för en hemsk version av Nietzsches Übermensch. Idén om en fascistisk ledare (General Zod i Superman-världen), "övermänniskan" med oändlig makt ...

Av: Mats Hansson | Essäer | 26 oktober, 2013

Ida Andersen. Foto: Privat

”Det handlar om att bryta sig ur en identitet ”

Ida Andersen är översättare, skribent med mera. Hennes essäer och intervjuer publiceras i flera tidningar och tidskrifter bland andra Tidningen Kulturen. Nu har Ida Andersen givit ut en roman: ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 30 augusti, 2016

Den svåra konsten att ha stund-fokus

Avlyssnat samtal på en buss i Stockholm en vanlig vardagseftermiddag: En flicka i 8-årsåldern sitter tillsammans med sin pappa.Hon pratar oavbrutet med pappan som hummar till svar samtidigt som han ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 04 juni, 2009

Hans Kirk

Den kollektiva blickens mästare

Hans Kirk, född 1898 i Hadsund och död 1962 i Köpenhamn, var en av de första att introducera den kollektiva romanen inte bara i hemlandet Danmark men också i världslitteraturhistorien ...

Av: Tommy Gunnarsson | Essäer om litteratur & böcker | 27 februari, 2017

Rösten är ett väldigt personligt instrument

Rösten är ett väldigt personligt instrument Ylva Q. Arkvik har framför allt komponerat instrumentalmusik, alltifrån solostycken till orkester och opera, men även elektroakustiska verk och stycken för instrument och band. Hon ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 26 oktober, 2006

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.