Konstnärsparet Hanna och Georg Pauli

Det har funnits många kvinnor i konstens historia, men i tusentals år var de huvudsakligen med som modeller, man kan kalla dem objekt för Konstnären som självklart var en man ...

Av: Lena Månsson | 25 november, 2012
Konstens porträtt

Simon O Pettersson. Den tübingska estetdöden

Friedrich Schlegel skriver i ett fragment: ”Nur derjenige kann ein Künstler sein, welcher eine eigne Religion, eine originelle Ansicht des Unendlichen hat.“ Jag tror detta är en korrekt uppfattning. Poesi ...

Av: Simon O Pettersson | 03 mars, 2014
Utopiska geografier

Den Gudomliga komedin Del 3

En purgatorivandring  När vi nu lämnar det första stadiet på vandringen genom "de tre rikena" har vi lämnat det statiska "trattlandskapet" bakom oss. Dante med sin Mästare och ledsagare Vergilius har ...

Av: Hans-Evert Renérius | 26 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Johan Svensson om 2009:s populärmusik

Snart är 00-talet över. Ett bra år för svensk musik. Här har ni undertecknads lista över det bästa som släpptes.2009 års bästa album: Deportees, "Under the pavement - The beach" Lars Winnerbäck ...

Av: Johan Svensson | 13 december, 2009
Kulturreportage

En TV- man som aldrig gav sig



En talande TV-historisk bild. TV-pionjären Gunnar Ollén på väg över Öresund med ett inspelat program som ska sändas av det danska fjernsynet för skånska tittare. En av bokens många fina illustrationerSmå nationer som Sverige har baktunga huvudstäder. I USA är det annorlunda. Där är Washington den politiska huvudstaden, New York är finansmarknadens och teatrarnas centrum, Los Angeles är de rörliga bildernas huvudsäte, fläskpackarstaden Chicago är knutpunkt för jordbruk och industri och San Francisko är ledande sjöfarts- och handelsstad och stort IT-centrum i anknytning till Silicon Valley. I lilla Sverige är Stockholm centrum för det mesta; politik, finansmarknad, media etc. Fast på hamnsidan ligger Göteborg i topp och Stockholm ligger där också efter Trelleborg, Helsingborg, Malmö och många andra hamnstäder. Och Sydsverige har visat sig ha en hel del att sätta emot kungliga huvudstadens dominans tack vare närheten till kontinenten och Danmark och skapandet av Öresundsregionen.

Faktum är att saker och ting inte sällan haft sin början nere i Skåne. I Malmö visades film i Sverige för första gången 1896. Och det var den mångsidige Gunnar Ollén som genom sina goda kontakter med Danmark inledde den svenska televisionens frammarsch 1951. Tack vare honom kunde skåningarna se hemmaproducerad TV via fjernsynet i Köpenhamn långt före stockholmarna . Gunnar Olléns insats påverkade också den svenska televisionens utveckling. Därutöver var han radioteaterman, Strindbergsexpert och bordtennisguru.

Nu har det kommit ut en mycket läsvärd bok, Skam den som ger sig (Soleka förlag) av TV-makaren Bengt Roslund. Han har tillägnat boken just Gunnar Ollén som hann få ett exemplar innan han detta år avled 100 år fyllda. Boken demonstrerar på ett mycket tydligt sätt vilken förnämlig kulturinsats Gunnar Ollén genomförde. Jag är inte så säker på att man i Stockholm inser vilken kulturpersonlighet han var. Men Bengt Roslund som arbetade under Gunnar Olléns ledarskap vet. Som det uttrycks i baksidestexten så ”hade knappast något av det som boken beskriver kunnat utföras” utan Gunnar Ollén.

Vad är det då boken beskriver? Helt enkelt Bengt Roslunds öden och äventyr i den dåtida trånga TV-världen fram till senare tiders bredare TV-värld. Läraren från Helsingborg gjorde sitt avstamp i en tid då det kånkades på tunga kameror och annan otymplig utrustning. Det var också en tid av enkelriktning, då alla såg samma TV eftersom det bara fanns en kanal. Hans beskrivning av hur det gick till när han i början av sin TV-karriär skapade (i teamwork) sina första dokumentärprogram (scouter i Helsingborg och den unika dokumentationen av karmeliternunnornas olagliga kloster i Glumslöv) är i sig själva dokument.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Berättelsen om Bengt Roslunds TV-scoop med påven Paulus VI går inte av för hackor och den surrealistiska historien om det mödosamma arbetet med att göra en dokumentär i Grekland och Turkiet om den ortodoxa kyrkan har sina poänger. Smalfilmsamatören, som han kallar sig själv, blev ett proffs. Och det blev mycket religion i jobbet, däribland direktsända gudstjänster. Samt dokumentärer om andra religioner.

Bengt Roslund ger intryck av att vara vad man brukar kalla ”av den gamla stammen”. Troende och med monarkistisk respekt inför kungligheter, vilket inte hindrar att hans relation till Gustav VI Adolf oscillerar mellan majestätsbrottning och underdånighet. Bokens titel Skam den som ger sig är perfekt, för om det är något som kännetecknar Bengt Roslund vid sidan om hans förmåga att spotta fram bra programidéer så är det hans förmåga att driva igenom dem mot alla odds. Hur han bröt ner murarna till karmelitersystrar, påvar, arkemandriter liksom till Gustav VI Adolf och Nils Poppe och fick dem dit han ville framgår klart. Hans måtto tycks ha varit: Trägen vinner!

Bengt Roslunds minnesbok om det förflutnas TVI förbifarten får vi liksom av en slump klart för oss hur man på den tiden tänkte i hovkretsar. Bengt Roslund hade gjort en film om kungens semester med rhododendronklippning på Sofiero och blir inbjuden till kungamiddag där han hamnar längst ner vid bordet. Det betyder att han inte kommer att tillhöra någon av de 160 gästerna som efteråt får en kallelse att prata med någon av den kungliga familjen. Men tji! Plötsligt får han en sådan kallelse. Han får samtala med prinsessan Christina. Hon säger till honom:

- Inom familjen tyckte vi mycket om filmen från Sofiero.

- Verkligen, sade jag och antydde att jag inte var säker på att kungen själv var nöjd.

- Jo, det var han visst det. Men har ni inte tänkt på att också göra en film om honom i arbete. Det var ju hans semester ni visade på Sofiero.

- Nej, vi har inte haft några planer på en fortsättning, måste jag svara.

- Det är väldigt mycket som kungen arbetar med som folk inte känner till.

Först nu insåg jag att detta var något att ta på allvar:

- Tror prinsessan att han skulle gå med på en ny film?

- Det tror jag säkert. Han var förresten mycket glad över samarbetet i somras och har nog ingenting emot att fortsätta.

Det var ingen slump att Bengt Roslund blivit inbjuden. Kungahuset och hovet hade fått mersmak och var ute med håven. Detta hände vid en tid då kungahusets medlemmar långt ifrån var några linslöss. Dagen efter samtalet hade Gunnar Ollén fattat beslutet att programmet om monarken i arbete skulle göras.

Gunnar Ollén, som i Bayern fick idén till Bialitt med Lasse Holmqvist, ledde nu in Bengt Roslund på en ny bana: underhållningens. Han fick kliva in i den sydsvenska underhållningen av Sverige och filmade bland annat Poppe-komedier på Fredriksdalsteatern. Två gånger bröt Roslund ner Poppes motstånd. Först ville den store komikern inte veta av TV. När det motståndet var nerbrutet vägrade Poppe att ställa upp om en dokumentär om sitt liv. Hur yrkesmannen Bengt Roslund bar sig åt för att få sin vilja igenom beskrivs ingående.

Och på den vägen var det. Sten Broman, Lasse Holmqvist, Ingrid Bergman, Povel Ramel, en lysande skara paraderar förbi i denna memoarbok. Bengt Roslund borde vara en given sommarpratare 2015.

Boken är illustrerad med utomordentliga svart-vita fotografier, som jag inte vet hur de är framställda, men de understryker det texten berättar på ett rasande bra sätt, som i alla fall jag upplever som fräscht. Och eftersom TV berör hela svenska folket borde det här vara läsning som tilltalar många.

Bertil Falk

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld."

"Vi lever i en absurd och relativistisk värld." Ett samtal med Carl Johan De Geer. Text & foto: Carl Abrahamsson Det finns ingen annan Carl Johan De Geer än Carl Johan De ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 01 november, 2009

Gilda Melodia

Gud och Futurismen

Berättar les cahiers du situationism som under maj 1968 vissa aktivister tog, för att provocera de dogmatiska maoisterna under ett studentmöte, en kort manifest upp.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 01 december, 2017

Skendränkning i demokratins namn

Foto: Uniforum Är västvärldens bristande intresse för moraldiskussion om möjligt ett mer grundläggande hot än terrorismens våld? Tobias Lundberg resonerar om Thomas Pogges teorier. I en intervju i det amerikanska tv-programmet The ...

Av: Tobias Lundberg | Gästkrönikör | 05 maj, 2008

Bygdeböcker i Västerbotten

Byaböcker är en fascinerande och, i takt med avfolkningen och avkristningen av Norrlands landsbygd, mycket livaktig genre. Ögonskenligen paradoxalt – men drivkraften att dokumentera de försvunna levnadsformerna och de strävsamma ...

Av: Nikanor Teratologen | Gästkrönikör | 16 juli, 2012

Poeter får inte ljuga

Jag läser en amerikansk poet som säger att poeter inte ska vänta sig pengars framgång. Det innebär förstås att poeter inte är poeter på riktigt, de gör något annat. Den här killen ...

Av: William Males | Gästkrönikör | 18 december, 2008

Om det moderne. Del I

Innledning Artikkelen min bygger på følgende tese: at for de aller fleste begrepsord gjelder det at det ikke er helt opplagt/innlysende hva for betydning og mening de aktuelle begrepsordene har, eller ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 november, 2011

Internationell Filmfestival i Amsterdam

Amsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av ...

Av: Natalija Sako | Kulturreportage | 29 november, 2012

Arkitektur som reklam

Michelin-byggnaden som den framställdes i begynnelsen. Arkitektur som reklam En byggnad har många olika funktioner. En kan vara att förmedla budskap. Våra kyrkor har denna uppgift, som inte bara manifesteras av ...

Av: Bertil Falk | Essäer om konst | 13 mars, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.