Du ska va inne, min vän

När jag var yngre hade jag en kompis utanför Växjö vars mamma var en hurtig naturälskare. Detta ledde till att hon jämt försökte få mig och min kompis att gå ...

Av: Anna Nyman | 14 juni, 2009
Gästkrönikör

Percy Bysshe Shelley - en glömd poet

I Anthony Burgess roman A Clockwork Orange har den mest korkade av ultravåldsligisten Alexs kumpaner, Dim, en mask som föreställer "a poet veck called Peebee Shelley".

Av: Björn Kohlström | 05 juli, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Benjamin 23

 

Av: Håkan Eklund | 21 januari, 2012
Kulturen strippar

Füssli, Riefenstahl och nubafolket

Schweiz är ett välkänt textil- och exilland som i modern tid hyst sådana storheter som Lenin, Mussolini och Thomas Mann. Utanför kantonernas under århundraden försvarade riksgränser är det mindre känt ...

Av: Bo I. Cavefors | 06 september, 2013
Essäer om konst

Om Dzjan av Andrej Platonov



Andrej PlatonovTåget stannar i ödemarken. Nazar Tjagatajev stiger av och vandrar iväg från tåget. Han kommer fram till en buske som han tilltalar, men får inget svar tillbaka.

På uppdrag av den sovjetiska staten har han återvänt till sitt hem för att hjälpa dzjan, ett utdöende folk som lever i sumpmarkerna i Turkmenistan. Dzjan, förklarar han, betyder ”själen” eller ”det kära livet”.

”Folket hade ingenting, utom själen och det kära livet, som de fått av de kvinnor som var deras mödrar och hade fött dem.”

På vägen dit möter han en kamel som är så svag att den inte förmår att förflytta sig till de få grässtrån som växer någon meter bort. Han räddar kamelen och tillsammans beger de sig till träskmarkerna där folket bor i vassen. Där möter han återigen sin mor som en gång skickade iväg honom för att undgå svälten och döden.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hon sa en gång åt honom att han skulle följa en stäpplöperska, en buske som rullar med vinden. Busken ledde honom till Moskva där han föräldralös växte upp och blev ingenjör. Hans första uppdrag efter examen blir att rädda folket i Dzjan. Men de är alltför fattiga och utsvultna för att bry sig om annat än att leva efter överlevnadsinstinkten.

Nazar återträffar sin mor, men hon bryr sig inte om att han har återvänt. Också han verkar ha släppt taget om henne. Han möter Nur-Muhammed som också har blivit ditskickad av den sovjetiska staten för att rädda dem.

En natt medan Nazar tros sova samlar han ihop folket och tar med dem i öknen för att de ska komma undan träsket och döden. Men egentligen vill han ta med dem till Afghanistan för att sälja dem som slavar. Ute i öknen noterar han de som dör under vandringen i sin lilla anteckningsbok. Deras fettlösa kroppar gnisslar när benknotorna nöts mot varandra.

Under vandringen stöter de på en fårflock som rör sig i cirklar. Flertalet dödar de för att få mat i sig. Nazar tappas bort och håller på att dö svältdöden. Men när han ligger i öknen vaknar han av att örnar äter av hans kropp. Han skjuter en av dem och dricker dess blod. Skottet lockar till sig folket och han använder sin kropp för att locka till sig mer fler örnar som de kan äta upp för att orka med att vandra till bördiga trakter. Ofta faller han i djup sömn på grund av mat- och vattenbrist och vaknar först när örnarna har börjat äta av hans lekamen. Folket som han ska rädda bryr sig inte.

Medan jag läste slogs jag av de olika mytologiska symbolerna som förekom och som Platonov har omtolkat och brukat för sina syften. Nazar återvänder likt Moses till sitt folk för att rädda dem. Men istället för att han skulle vara väggledd av Gud, möts han endast av samma tystnad som när han tilltalade busken.

ErsatzPrometeus stal elden från gudarna och för det straffades han genom att fjättras på en klippa där örnarna åt av hans kött. Nazar fjättras inte utan lägger sig självmant i ökensanden och lockar till sig örnarna för att han ska kunna döda dem med sin revolver. Han låter offra sin kropp för rädda folket från svälten.

Boken beskriver en gudalös mytologi. Det är den ateistiska och marxistiska ideologin som driver honom. Men bokens hjälte är långt ifrån den handlingskraftige ledaren och räddaren i myterna. Han är fylld av tankar och agerar för folkets räddning. Fast liksom under judarnas vandring i Sinaiöknen är folket egensinniga och självständiga och förstår inte Moses.

Ledmotivet i verket är den grundläggande tanken som Brecht fångade i versraden i Tolvskillingsoperan: Först kommer käket och sen moralen. Nazar kämpar, emedan de gamla utsvultna gamlingarna inte är villiga att ta emot glädjens budskap, till skillnad från den lilla flickan Aidym som, när hon har fått äta sig mätt, vill komma till Moskva och kämpa för Stalin och framtiden.

Romanen upphöjer socialismen och Sovjetunionens utveckling, men symbolerna i romanen är mångtydiga, vilket ger läsaren ett stort tolkningsutrymme. Vad är t.ex. symboliken i fårskocken som vandrar omkring i öknen liksom folket från Dzjan och leds av en bagge som inte kan skydda dem? Tackorna äts upp av människorna. Berättelsen är en bitter lek med gamla myter och symboler.

Andrej Platonovs bok Dzjan, som skrevs mellan 1934 och 1935 efter två resor han hade gjort i Turkmenistan, censurerades kraftigt i Sovjetunionen. Man bytte ut namnet Stalin med partiet och Lenin. Efter murens fall kunde den komma ut så som han hade menat att den skulle läsas.

Han visar i sin bok vad tusenkonstnären kan göra med de få verktyg som står till buds. Hans egensinnighet gör dessutom att berättelsen aldrig blir till uppeldad och partitrogen propaganda. Då och då stannade jag upp och undrade vad för slags undermedvetna drifter som trädde fram i skriften. Som till exempel hans förkärlek för småflickor.

Gustaf Redemo

Ur arkivet

view_module reorder

Den rasjonalistiske metafysikkens røtter

Herakleitos(540 – 480 f.Kr.) betegnet den kosmiske makt med 'Logos'(Ordet). Hva er rasjonalistisk metafysikk, e.g. hva er den filosofiske diskursen 'rasjonalistisk metafysikk' om – hva går den ut på? En første ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 23 augusti, 2011

Solidarisk matematik

Åldringsvård är inget uppenbart sexigt ämne. Åldringsvård vilar ofta i medieskugga istället för att synas som en av samhällets stora angelägenheter. Ibland faller ljuset in trots allt. För några år ...

Av: Lisa Gålmark | Essäer om samhället | 18 Maj, 2009

De jämtska -vin-namnen. En betydelsefull ortnamnstyp och dess öden och äventyr i tradition…

Hägra, Härke, Höla, Knytta, Knöva, Kövra, Rista, Skickja, Ösa, Rätan, Grytan, Rödön, Silje och Välje är namn på orter i gamla betydande jämtbygder. Vad de på urnordisk tid betydde är ...

Av: Håkan Roos | Essäer om samhället | 02 december, 2014

Tiziana Luciani Foto: Chicco Fratta

Det är medvetenheten om kön och genus som skapar vår identitet

Tiziana Luciani är psykoterapeut och författare, hon föddes i Rom men bor i Perugia. På grund av sitt arbete reser hon ofta i Italien och utomlands. Jag har alltid uppskattad ...

Av: Guido Zeccola | Porträtt om politik & samhälle | 10 mars, 2015

Blomgubben / över huvudet taget

Vad betyder vackert för dig egentligen, plus något mer? Såklart kan de va skönt behagfullt, fåfängt i en gliring, taggat explosivt. Har vackert någonting med verkligheten att göra, över huvudet ...

Av: Kenneth Rundberg | Utopiska geografier | 01 november, 2010

En målning av Melker Garay. Detalj

Begreppet Gud

Melker Garay och Gud.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 14 februari, 2016

William Wordsworth Franska revolutionen som den i början tedde sig för anhängarna

Den romantiske poeten William Wordsworth (1770-1850) är mest känd för poesi med naturen som föremål och med meditativ grundstämning. På senare år var han konservativ, och utnämndes 1843 till Poet ...

Av: William Wordsworth | Utopiska geografier | 22 juli, 2013

Brott och straff 4 Jordabalkens potens - köpekontraktets konsistens

När fast egendom står på spel blir arma människor som förbytta och antar paragrafiska skepnader. I egendomens förbannelse blir lagarna till magiska redskap, hävstänger för trollkonster och förklädnader och möjliga ...

Av: Benny Holmberg, | Essäer om konst | 17 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.