Habermas om Foucault Del III

Artiklarna ”Över dem svävar Nietzsches ande…” (del I) och ”Habermas om Derrida” (del II) behandlar hur Jürgen Habermas konstruerar en bild av ”postmodernisterna” (tänkare Habermas kallar ”nykonservativa”) som upplysningsfientliga, som ...

Av: Claes-Magnus Bernson | 10 september, 2011
Agora - filosofiska essäer

Folkets träd. En julbetraktelse

På Capitol Hill i Washington D.C. i USA står den sedvanliga stora julgranen på plats. I år lär den vara huggen i norra Kalifornien och således fraktad tvärs över den ...

Av: Thomas Notini | 24 december, 2014
Essäer om religionen

Inifrån jorden

Jag vill plantera blommor Inifrån jorden hör jag kvidande gråt

Av: Ragnwei Axellie | 28 mars, 2011
Utopiska geografier

Bibliskt mörker och Samuel Becketts

"Knappt hade Watt stigit in över mr Knotts tröskel förränhan såg att det inte var så mörkt i huset som han först hade trott.Det brann ett ljus i köket."  Samuel Beckett ...

Av: Hans-Evert Renérius | 17 september, 2013
Övriga porträtt

Om Dzjan av Andrej Platonov



Andrej PlatonovTåget stannar i ödemarken. Nazar Tjagatajev stiger av och vandrar iväg från tåget. Han kommer fram till en buske som han tilltalar, men får inget svar tillbaka.

På uppdrag av den sovjetiska staten har han återvänt till sitt hem för att hjälpa dzjan, ett utdöende folk som lever i sumpmarkerna i Turkmenistan. Dzjan, förklarar han, betyder ”själen” eller ”det kära livet”.

”Folket hade ingenting, utom själen och det kära livet, som de fått av de kvinnor som var deras mödrar och hade fött dem.”

På vägen dit möter han en kamel som är så svag att den inte förmår att förflytta sig till de få grässtrån som växer någon meter bort. Han räddar kamelen och tillsammans beger de sig till träskmarkerna där folket bor i vassen. Där möter han återigen sin mor som en gång skickade iväg honom för att undgå svälten och döden.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hon sa en gång åt honom att han skulle följa en stäpplöperska, en buske som rullar med vinden. Busken ledde honom till Moskva där han föräldralös växte upp och blev ingenjör. Hans första uppdrag efter examen blir att rädda folket i Dzjan. Men de är alltför fattiga och utsvultna för att bry sig om annat än att leva efter överlevnadsinstinkten.

Nazar återträffar sin mor, men hon bryr sig inte om att han har återvänt. Också han verkar ha släppt taget om henne. Han möter Nur-Muhammed som också har blivit ditskickad av den sovjetiska staten för att rädda dem.

En natt medan Nazar tros sova samlar han ihop folket och tar med dem i öknen för att de ska komma undan träsket och döden. Men egentligen vill han ta med dem till Afghanistan för att sälja dem som slavar. Ute i öknen noterar han de som dör under vandringen i sin lilla anteckningsbok. Deras fettlösa kroppar gnisslar när benknotorna nöts mot varandra.

Under vandringen stöter de på en fårflock som rör sig i cirklar. Flertalet dödar de för att få mat i sig. Nazar tappas bort och håller på att dö svältdöden. Men när han ligger i öknen vaknar han av att örnar äter av hans kropp. Han skjuter en av dem och dricker dess blod. Skottet lockar till sig folket och han använder sin kropp för att locka till sig mer fler örnar som de kan äta upp för att orka med att vandra till bördiga trakter. Ofta faller han i djup sömn på grund av mat- och vattenbrist och vaknar först när örnarna har börjat äta av hans lekamen. Folket som han ska rädda bryr sig inte.

Medan jag läste slogs jag av de olika mytologiska symbolerna som förekom och som Platonov har omtolkat och brukat för sina syften. Nazar återvänder likt Moses till sitt folk för att rädda dem. Men istället för att han skulle vara väggledd av Gud, möts han endast av samma tystnad som när han tilltalade busken.

ErsatzPrometeus stal elden från gudarna och för det straffades han genom att fjättras på en klippa där örnarna åt av hans kött. Nazar fjättras inte utan lägger sig självmant i ökensanden och lockar till sig örnarna för att han ska kunna döda dem med sin revolver. Han låter offra sin kropp för rädda folket från svälten.

Boken beskriver en gudalös mytologi. Det är den ateistiska och marxistiska ideologin som driver honom. Men bokens hjälte är långt ifrån den handlingskraftige ledaren och räddaren i myterna. Han är fylld av tankar och agerar för folkets räddning. Fast liksom under judarnas vandring i Sinaiöknen är folket egensinniga och självständiga och förstår inte Moses.

Ledmotivet i verket är den grundläggande tanken som Brecht fångade i versraden i Tolvskillingsoperan: Först kommer käket och sen moralen. Nazar kämpar, emedan de gamla utsvultna gamlingarna inte är villiga att ta emot glädjens budskap, till skillnad från den lilla flickan Aidym som, när hon har fått äta sig mätt, vill komma till Moskva och kämpa för Stalin och framtiden.

Romanen upphöjer socialismen och Sovjetunionens utveckling, men symbolerna i romanen är mångtydiga, vilket ger läsaren ett stort tolkningsutrymme. Vad är t.ex. symboliken i fårskocken som vandrar omkring i öknen liksom folket från Dzjan och leds av en bagge som inte kan skydda dem? Tackorna äts upp av människorna. Berättelsen är en bitter lek med gamla myter och symboler.

Andrej Platonovs bok Dzjan, som skrevs mellan 1934 och 1935 efter två resor han hade gjort i Turkmenistan, censurerades kraftigt i Sovjetunionen. Man bytte ut namnet Stalin med partiet och Lenin. Efter murens fall kunde den komma ut så som han hade menat att den skulle läsas.

Han visar i sin bok vad tusenkonstnären kan göra med de få verktyg som står till buds. Hans egensinnighet gör dessutom att berättelsen aldrig blir till uppeldad och partitrogen propaganda. Då och då stannade jag upp och undrade vad för slags undermedvetna drifter som trädde fram i skriften. Som till exempel hans förkärlek för småflickor.

Gustaf Redemo

Ur arkivet

view_module reorder
 ”Gravest Hits” – de två första singlarna i form av en tolvtums-EP

Bandet som Gud glömde men som Djävulen älskade

Med Peter Sjöblom som ciceron återvänder Tidningen Kulturen till det sista sanna rock'n'roll-bandet The Cramps.

Av: Peter Sjöblom | Essäer om musik | 09 Maj, 2015

Nørgård i tid och evighet

Årets tonsättarfestival i Stockholm uppmärksammar att Per Nørgård fyllde 80 tidigare i år och firar honom med konserter och seminarier under fyra dagar. Huvudpersonen själv är på plats och deltar ...

Av: Stefan Thorsson | Musikens porträtt | 07 november, 2012

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 8

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 19 juli, 2013

Japan efter tsunamikatastrofen: Synen på döden inom japansk religion

När tsunamikatastrofen inträffade i Japan var det många som förfärades över de bilder som teve sände efter katastrofen. Efter ett tag byttes förfäran mot en viss förundran som en ...

Av: Kristian Pella | Kulturreportage | 15 juli, 2011

Wilhelm Waiblinger Foto: Wikipedia

Geniet Wilhelm Waiblinger

En spännande berättelse om talang och erotik av Bo I. Cavefors.

Av: Bo I Cavefors | Litteraturens porträtt | 29 oktober, 2017

Carster Palmer Schale

Fem dikter av Carster Palmer Schale

nya dikter av Carster Palmer Schale

Av: Carster Palmer Schale | Utopiska geografier | 11 april, 2016

August Strindberg vid Rådmansgatans t-tunnelbanestation i Stockholm. Foto Wiki

Strindberg och Frankrike

August Strindberg är Sveriges mest franskinriktade skönlitteräre författare. Han bodde långa perioder i Frankrike, skrev själv vissa av sina verk på franska, de flesta av hans skrifter finns översatta till ...

Av: Elisabeth Tegelberg | Litteraturens porträtt | 07 juli, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.