Ett barn är fött...

Idyllen kan vara påträngande. Den kan bli för mycket. Idyllen är då ofta avskild från det verkliga. Den avsedda relationen av en s.k. inkarnation kan vara bruten. Några vill inte ...

Av: Hans-Evert Renérius | 25 december, 2014
Gästkrönikör

HANDLINGAR KRING RAYMOND ROUSSELS DÖD

"P.S. Kommissariat - sekt. Politeama - Palermo14 juli 1933 År XI i Fascismens EraInterntelegramÄrade herr förste PretorÄrade herr KvestorPalermo Vid omkring tiotiden idag på förmiddagen då hotellvaktmästaren Antonio Kreuz på Hotel ...

Av: Leonardo Sciascia. översättning: Torbjörn Elensky | 05 oktober, 2009
Utopiska geografier

Jacksonbot in action

Det där kan min robot göra bättre – om konst som algoritmer

Kallar du det där för konst? Min robot skulle kunna göra det mycket bättre! Kanske kommer konstnärer att ersättas av robotar i framtiden. Påståendet får nog en del att rynka ...

Av: Mathias Jansson | 18 februari, 2015
Essäer om konst

46. Kjell

Kjell skyndar över Mårtenstorget. Han är på väg till lasarettet för att sortera bland de gamla apparaterna. Han har varit där i perioder under hela hösten. Ombyggnationen som är på ...

Av: Kjell | 09 november, 2012
Lund har allt utom vatten

Djupdykning i egyptologi



hos Walid vid Kleopatras badLäsningen av egyptologen Sofia Häggmans flerfaldigt prisbelönta bok Alldeles Hemlikt – Georg August Wallins Egypten 1843-1845 (Atlantis 2011) föranledde en resa till hennes hem i Siwa-oasen och upptäckten av ett annorlunda land.

Wallins Egypten

Min resa till Egypten började denna gång med en djupdykning i ett annat sekel tack vare Sofias bok. Georg August Wallin var Finlands motsvarighet och föregångare till Sveriges orientalist H.S. Nyberg. Wallin var i mitten av 1800-talet en internationellt känd expert och vetenskapsman som i forskande syfte reste till avlägsna platser där ingen västerlänning ännu satt sin fot. Han lärde sig det arabiska talspråket samt tecknade ner beduinernas folkvisor. Wallin var ingen egyptolog – den vetenskapen var fortfarande i sin linda – utan hans intresse låg i språket och den islamska kulturen. Sofia Häggman har därför själv hjälpt till där Wallin fallerar i sin beskrivning av faraoniska monument. Boken är dessutom vackert illustrerad med skisser och målningar av Wallins resekompanjon – den österrikiska målaren Hubert Sattler – fotografierna är författarens. Sofia reste i Wallins fotspår hösten 2009 med början i Åland samt vidare genom Nildalen via Kairo och Alexandria.

Det är spännande att följa de två resenärerna – med 160 års mellanrum – genom ett Egypten som inte har förändrats nämnvärt.

Nubiens byar är numera dränkta i Assuandammen och städerna har exploderat men kärnan i dessa finns kvar. För hur länge till vet vi inte. Det sker en skövling av anrika hus sedan revolutionen 2011 med investerare som passar på att riva och bygga nytt under denna turbulenta tid. Utanför dessa områden har dock Egypten bevarat sitt bibliska landskap.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Med sig under armen hade Wallin sin företrädare Edward William Lanes verk Manners and Customs of the Modern Egyptians som varje sann orientalist har läst. Även om begreppet ”orientalist” egentligen är uppfunnet av västerlänningar vilket Edward Said påpekar i sin banbrytande bok Orientalism. Men, påpekar Sofia, Wallin var också inspirerad och insatt i landet genom sin egyptiske språklärare och lärde Schejk Tantawi. Wallin anpassade sig snabbt så pass väl bland sanddynor i öknen och palmlundar att han anammade helt den arabiska kulturen som kom att bli ”alldeles hemlik”. Han var trots allt en ”frang” – en kristen västerlänning – men accepterad bland sällskapet vid moskén där han trivdes. Hans orientaliska klädstil bestående av hvit turban, en yttre fotsid rock af kläde… röda skor på bara fötter…” gjorde att han kunde smälta in i den annorlunda miljön.

en av flertalet källor i Siwa”De kokade och drack sitt kaffe tillsammans med honom och de delade samma pipa. Genom sina språkkunskaper och sitt rättframma sätt lyckades Wallin vinna deras förtroende, respekt och vänskap”, skriver Sofia. Hennes skildring av den tiden är som att ta ett steg in i historiens mysterium.

Regeln att smälta in genom att anamma språket, sederna och klädseln gäller fortfarande. Resanden som söker anpassa sig till landets kultur blidkar invånarna och inger respekt. Några få arabiska ord är en öppning in i egyptiernas generösa hjärtan. Kan det till och med vara så att islamiseringens intåg är en av konsekvenserna av en alltför liberal turistindustri där landets seder och bruk inte tagits i beaktande? För om de européer som var klädda i byxor och hatt ansågs som skrattretande och fula då, hur bör inte de turister som visar sig i shorts eller bikini betraktas idag?

Wallin bosatte sig i en egyptisk familj i den islamiska delen av staden, långt från de europeiska kvarteren och upptäckte snart nöjet med ”glädjeflickorna”. Dessa hittas bäst numera utmed en av flertalet krogar på väg till pyramiderna där några av arabvärldens bästa magdansöser hänför beskådarna. Salafisterna – de mest fanatiska islamisterna – försöker stänga dessa ”syndens nästen” dock med magert resultat.

Kanske bör vi blicka tillbaka till Wallins epok då vi promenerar längs stranden eller stiger ombord på en av de nilbåtar som numera seglar hela vägen från Kairo – eller ”Världens moder” – till Assuan. Det är ett behagligt sätt att färdas på i stilla takt att hinna drömma tillbaka till en svunnen tid då resenärerna försökte sätta sig in i ”den andre” och dess kultur. Sofias förklaring av det hon specialiserat sig på – egyptologi och arkeologi – gör Wallins skildring desto intressantare. Sattlers utsökt målade skisser och oljor gör också sitt till speciellt om man jämför dessa med Sofias fotografier av tempel och hieroglyfer.

Sofias Siwa

Sofia Häggman har själv anammat egyptiska seder och bruk och blivit ”alldeles hemlik” i sin oas Siwa – längst bort vid den Libyska gränsen. Likt Wallin som flyttade in i ett egyptiskt hem har Sofia flyttat in bland Siwa-befolkningen och gjort sig hemmastadd där.

 fortet i SiwaResan dit i buss – eller med jeep – är lång. Men väl framme kändes det att det var mödan värt. Siwa är den sista utposten innan Libyen och en pärla i sig.

Det var mörkt när jag klev av bussen. Upplyst av enbart stearinljus och en fullmåne steg jag in i himmelriket. Mounir Neamatallas hem och intilliggande hotell (Adrere Amellal) är ekologiskt byggt i traktens material: salt - från en av de fyra saltsjöarna – blandat med cement utgjorde väggar och ljushållare, palmträd hade använts till att tillverka möbler och beduinmattor i rött, vitt och svart täckte golven. En av de hundratals naturliga brunnarna var basen för den pool som slingrade sig likt en trött boaorm i foten av en bergsklippa som skiftade till orange i kvällssolen. Turisterna har övergett Egypten så jag delade denna vackra simbassäng med en glad lärka. Palmerna hängde tungt och gav skugga då jag intog min frukost bestående av daddelmarmelad, getost, frukt och inhemskt bakat bröd. ”Sedan revolutionen står rummen tomma” klagade Mounir.

Hans ägor – med närstående stall (Taziry) med de vackraste arabiska hästar att hyra – utgjorde en oas i oasen. Kamelridning i öknen erbjuder Sherif lite längre bort. Under de varmaste månaderna erbjuds även ”sandbad” för reumatiker och de som lider av artros: patienten sjunks ner i het sand under tjugo minuter. Jag tog däremot ett steg ut i en av saltsjöarna och sjönk ner i vad som kändes som bottenlös lera. Fantasin förde mig till minnet av en skräckfilm där offret försvann ner i kvicksand…

Efter den skräckupplevelsen, tog jag en jeep för att komma in till Siwas stadskärna bestående av en plats invid ett fort och några hus runt om. Fortet – delvis från 1200-talet – har använts som bas för ytterligare ett av Mounirs hotell (el-babinshal). Det är lika smakfullt inrett med enkla inhemska medel. De flesta gamla hus var byggda i ”kershef” – salt blandat med sten och lera. Men tre dagars ihållande regn år 1926 förstörde de flesta byggnader. Siwa räknas annars som en av de torraste regionerna i Mellersta Östern. Oasens stilla atmosfär och lugnet störs enbart av några åsnekärror och fågelkvitter av de flertal fåglar som lever bland palmlundarna och olivträden. Drygt trehundra brunnar med färskt vatten gör livet i Siwa angenämt. En av de mest kända av dessa är ”Kleopatras bad”.

Sofia tog dit oss efter att ha guidat runt de två tempelrester och gravar som finns kvar. Det mest kända är orakeltemplet Amun som ansågs så viktigt att Alexander den Store 331 tog omvägen till Siwa för att besöka det. Den persiske kungen Kambyses hade förgäves försökt förstöra oraklet. I stället försvann hela hans armé mystiskt i öknen 525 f.Kr. Men långt innan dess var denna oas bebodd: världens äldsta fotavtryck – tre miljoner år sedan – har hittats i Siwa!

Ett sista avsked från detta paradis blev således ett dopp i Kleopatras brunn och sedan en färskpressad mangojuice i Walids intilliggande bar.

Jeepen tillbaka till Kairo tog en sväng via Bahariya oasen där svenskan Ann Brun tog emot i sitt safariläger (www.goldenvalleysafari.com). Nästa resa inberäknas definitivt en längre tur med henne i öknen, för har man en gång blivit biten på öknen går det nog aldrig ur en!

Med sand i håret och sol på näsan hoppas även jag ha bidragit till att göra denna del av välden lite mera ”hemlikt”.

 

Anne Edelstam

 

en av Finlands mest intressanta och spännande upptäcktsresanden och vetenskapsmän under första hälften av 1800-talet.Källa

Sofia Häggman
Alldeles Hemlikt – Georg August Wallins Egypten 1843-1845
Atlantis

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Gunilla Nordlund

När drömmen blir verklighet

Jag känner Gunilla Nordlund sedan minst 10 år tillbaka. Jag har alltid uppskattat hennes kraft som regissör och kulturarbetare att aldrig böja sig för makten utan ständigt fortsätta kämpa för ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 02 november, 2016

Holismer och reduktionismer

Holismen handlar i princip om att se all verklighet som en helhet (inte en delhet). Positivismen (som är den naturvetenskapliga förståelsens centrum och metod) handlar om att se - eller ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 13 maj, 2011

Johan Heinrich Füssli, Le prince Arthur et la reine des fées. Foto:  BOT

Modernismens fria bildspråk

Tänker, tänker jag, att jag nu tagit mig vatten över huvudet med en text (essä) om en så bred och inkluderande -ism som modernismen med utgångspunkt i den anglosaxiska, latinska ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 juni, 2015

Pino Masi och det italienska ärret Intervju med Roan Johnson

På den italienska filmfestivalen den 4 – 7 oktober på biografen Sture visades bland annat filmen ”Högst upp på listan” (I primi della lista), en skruvad komedi med allvarliga undertoner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 23 oktober, 2012

Universums svekfullhet & förtrolighet

 Hur närma sig verkligheten? Det vore inte obefogat att hävda att stora delar av G.K. Chestertons mångsidiga författarskap graviterar emot denna fråga. Om den då etablerade verklighetsbilden heter det 1912 ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 23 februari, 2013

Eddie och Reb in da House

  Eddie och Reb. Foto: Agneta Tröjer Eddie och Reb in da House I år har Pride House flyttat in på Södra Teatern med ett digert programutbud under Prideveckans första fem dagar. Det ...

Av: Agneta Tröjer | Porträtt om politik & samhälle | 04 augusti, 2007

Lotta Lotass Fjärrskrift- återvändsgränd eller befrielse?

Lotta Lotass nya bokutgåva är en telexremsa som getts namnet Fjärrskrift och som består av en exklusiv upplaga på 100 ex av ett telexband där förlaget Drucksache också filmat remsan ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 07 juni, 2011

Veckan från hyllan, vecka 27. 2012

Den ekonomiska krisen fortsätter, och detaljerna kring den blir allt mer bisarra. Förra veckan raljerade jag över den nya grekiska finansministern. Det gick bara någon dag och det blev ännu ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 30 juni, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.