Två myter om Franz Kafka och hans verk

Det finns en i Sverige lika utbredd som osann myt som låter förstå att skrifter av Franz Kafka var förbjudna i Tjeckoslovakien under den kommunistdiktatoriska regimen. Det är inte bara radio ...

Av: Vladimir Oravsky | 26 november, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Guillaume Apollinaire

Försök till en konstlitterär analogi

I vår samtid är de olika nivåerna gällande vårt formspråk ett oöverskådligt faktum och ställer författaren/poeten inför både ett dilemma och ett val: alltså ett ställningstagande som provocerar fram en ...

Av: Göran af Gröning | 28 juni, 2017
Essäer om konst

Solidarisk matematik

Åldringsvård är inget uppenbart sexigt ämne. Åldringsvård vilar ofta i medieskugga istället för att synas som en av samhällets stora angelägenheter. Ibland faller ljuset in trots allt. För några år ...

Av: Lisa Gålmark | 18 Maj, 2009
Essäer om samhället

Vatikanen – en stat med ständiga skandaler

Katolska kyrkan växte långsamt fram när det som sedan skulle bli Sverige började kristnas på 800-talet och etablerades på allvar i och med att den förste kristne kungen Olof Skötkonung ...

Av: Christer Nilsson | 29 Maj, 2013
Essäer om religionen

Livet som kommentar



Cortázar "Vad kan en författare göra med enkla människor, helt "vanliga", hur presentera dem för läsaren för att han skall fatta något intresse för dem?..." frågar Dostojevskij i "Idioten". 
Boken "Los premios" (Vinsterna) av den argentinske författaren Julio Cortázar berättar om en grupp människor som vinner en mystisk resa på lyxbåten Malcolm. Båten är som ett mikrokosmos, med klassamhällets alla förtecken. Men även bakom den enklaste personens liv finns en dold verklighet och en ständig kamp för den egna identiteten. 
Den 46-årige Cortázar skrev "Los premios" 1960 i Paris, där han levde i exil efter att ha lämnat Perons Argentina 1951. Boken väckte uppmärksamhet men genombrottet kom först 1963 med "Rayuela" (Hoppa hage), som revolutionerade den spanskspråkiga litteraturen och påverkade andra latinamerikanska författare.

"På sitt sätt är den här boken många böcker, men framför allt är den två böcker..." skriver Cortázar i inledningen och ger instruktioner om möjliga läskonstruktioner. Istället för att vara endast en passiv konsument av boken bjöds läsaren till att vara med om att komponera den. Med detta bokexperiment bröt Cortázar den vanliga rollfördelningen mellan författare och läsare.
Horacio Oliveira, bokens huvudperson, är författare som lever omgiven av diverse bohemiska gestalter. Han söker en ny syn på världen, borta från rationalism, men misslyckas gång på gång. "Livet, som kommentar till något annat som vi inte når, och som finns där inom räckhåll för det språng vi inte tar... ...Livet, en balett på ett historiskt tema, en historia om ett upplevt faktum, ett upplevt faktum om ett verkligt faktum."" (avsnitt 104). 
För min generation var "Rayuela" - Den Gröna Bibeln, som boken kallades i Polen på grund av sitt gröna omslag - en litterär uppenbarelse. Vi unga polacker levde i andra delen av 60-talet med boken och genom boken, vi citerade favoritmeningar för varandra och tävlade om att skapa den bästa historien. För mig och många av mina jämnåriga som några år efter att boken kommit ut i Polen, lämnade landet för att börja sina liv i exil var läsningen av Rayuela, vars huvudpersoner liksom bokens författare lever långt borta från sitt land, kanske också en omedveten förberedelse inför ett liknande öde. Också bevis på och uppmuntran till tanken att det går att leva, skapa, älska även någon annanstans. 
Det kan tyckas märkligt att en författare med tydliga radikala åsikter som Cortázar var så populär och älskad i ett land plågat av sovjetisk regim. Svaret finns i hans verk, som för oss unga polacker fungerade som en dörr - inte helt olik den ensamma dörren på stranden från Magrittes tavla - till en intellektuell exil.

För mig personligen visade sig bekantskapen med Cortázars verk även vara en förberedelse inför mötet med exilargentinare i Sverige. I mitten på 70-talet kom två stora grupper flyktingar till Sverige: från Latinamerika och från Östeuropa. Snart visade det sig att vi polacker och dessa argentinare hade en, eller snarast två, gemensamma nämnare: Julio Cortázar och Witold Gombrowicz. 
Cortázar och Gombrowicz, båda författare i exil, förkastades av sina samtida och var, utom em liten skara entusiaster, illa ansedda i sina hemländer. Trots detta växte bådas rykte i världen. Numera hör dessa två exilförfattare till de mest representativa för sina respektive länder. Varje år firas Witold Gombrowicz i Polen med en festival och ett Cortázarpris för noveller delas ut varje år.

GombrowiczJulio Cortázar föddes i Bryssel 1914 av argentinska föräldrar och familjen flyttade tillbaka till Argentina 1918. Han växte upp i en förort till Buenos Aires och utbildade sig till lärare. Efter universitetsstudier i Buenos Aires tjänstgjorde han 1944-45 som professor i fransk litteratur på universitet i Mendoza. I samband med en antiperonistisk demonstration fängslades han och lämnade sin professur. Under några var fungerade han som en chef för ett förlag i Buenos Aires och arbetade som översättare. 1949 utgavs hans berättande poem "Los Reyes" om Minotaurens roll i labyrinten. 1951 publicerade Jorge Luis Borges i tidskriften Los anales de Buenos Aires den första novellen av Cortázar, "Casa tomada" , illustrerad av Borgeses syster. "Casa tomada" ingick i samlingen "Bestiario" som initierade Cortázars speciella, så småningom för honom typiska sätt att skriva korta berättelser, fyllda med metafysisk oro. Personer i hans berättelser blir indragna i obegripliga händelser,oftast emot sin vilja. Liksom i drömmar misslyckas de med att dra sig ur dessa situationer. Några av dessa korta historier har blivit filmade, bla "Las Babas del Diablo" av Antonioni under titeln "Blow-Up", vilken blivit en filmklassiker. 



Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I protest mot Perons regim lämnade Cortázar Argentina 1951 och levde resten av sitt liv i Paris där han skrev sina viktigaste verk. Under sina år i Paris försörjde sig han som översättare åt UNESCO, spelade jazz - han var känd för sina kunskaper om jazz och för sin enorma samling av jazzskivor. Novellen "El persequitor" om Charlie Parker betraktas av en del filmkännare som förlaga till filmen "Round Midnight". 
De språkliga puritanerna hemma i Argentina kritiserade honom för hans språk, som ansågs vara arkaiskt och påverkat av franska. Radikala kretsar bland intellektuella anklagade honom för hans likgiltighet som författare för sociala och politiska problem i Latinamerika.

"Jag betraktar mig själv som en kronop, som skriver romaner och berättelser utan några andra mål än just detta vilket alla kronoper ivrigt strävar efter - nämligen en personlig glädje... ...Jag kommer aldrig att skriva för någon bestämd person, för några majoriteter eller minoriteter, men jag vet idag att jag skall skriva "för", att jag har en vision av en läsare, i vilken ett frö till framtidens människa finns..." (öv från polska EJB) - skrev Cortázar i sitt brev till Robert Fernandez Retamar i Havana.

Cortázar besökte Argentina 1973 i samband med sin resa till Cuba innan han 1975 drabbades av besöksförbud. 1983 togs besöksförbudet bort och den av leukemi märkta författaren kunde besöka Argentina innan han dog i Paris i februari 1984. Något år efter hans död kom ut ett urval av hans lyriska produktion, "Salvo el crepúsculo", som han producerade under sitt sista levnadsår. Ett urval av denna samling finns utgivet på svenska av Symposion 1992 i en utmärkt översättning av Lars Bjurman.


 

Elzbieta Jasinska Brunnberg

Ur arkivet

view_module reorder

Vuxen mot min vilja

En bieffekt av den underbara erfarenheten av att vara förälder är att man tvingas vara så förbaskat vuxen. Man måste lyssna till sin egen tjatröst: Klä på dig nu, borsta ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 26 februari, 2013

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 5

Drömfilter 1: Den svarta vågen - pessimism Vi valde att lämna storstaden, liksom många före oss. Kvar fanns inget av det som en gång gjort barndomsstaden till en magisk plats av ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 11 februari, 2011

Saker som är helt "normalt" i jämställda Sverige

Såg Kate Moss i senaste numret av Playboy. Hon stod på alla fyra och svankade. Bilden skrek inte direkt Girls Empowerment. Vad gör hon där nere? Ska hon skura golvet ...

Av: Annelie Babitz | Gästkrönikör | 27 december, 2013

Foto: Björn Gustavsson

Gävlesymfonikerna i Kina

Gävle symfoniorkester, en av landets äldsta, har på senare år gjort en rejäl uppryckning – i synnerhet sedan Jaime Martin år 2013 tillträdde som chefdirigent.  Jag minns att jag ...

Av: Björn Gustavsson | Musikens porträtt | 09 september, 2016

En känsla av förundran Van Morrison, del 4: Från Moondance till Tupelo Honey

Någon har sagt att ”Moondance” är det yang som kompletterar ”Astral Weeks” yin. Det är att tvinga på ”Moondance” ett beroendeförhållande till sin föregångare som ingen av dem behöver. De ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 18 september, 2014

Bluesinfluerad hårdrock à la Göteborg

  I ett parkeringshus i centrala Göteborg ligger Graveyards replokal och det är också där vi möter upp dem för en intervju. I sann göteborgsanda kanske man skulle kunna säga att ...

Av: Linda Olsson & Karin Sundqvist | Essäer om musik | 18 februari, 2011

Verdier har en tvetydig eksistens. Et ontologisk perspektiv på verdibegrepet.

Aksiologiske diskurser har mange ulike aspekt og dimensjoner, likevel er det ikke slik at hvert eneste verdiaspekt og hver eneste verdidimensjon er bundet opp til verdier qua verdier. En kan ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 22 februari, 2011

Sguardi. Foto: Hebriana Alainentalo

Borgerlig filosofi

Før i tiden var filosofen både svært fryktet og den som ble mest forfulgt av alle som ble forfulgt. Hvorfor var det slik? En inngangsport til å forstå spørsmålet er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 09 mars, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts