Musik: Dick Lundberg & Misstro, Världen är trasig, allt har gått sönder... - Tidningen Kulturen

Poetisk rock, ja tack!

alt

Dick Lundberg & Misstro
Världen är trasig, allt har gått sönder...
Dikotomi Produktion

Dick Lundberg & Misstro är ett välkommet tillskott i den svenska musikvärlden, även om man egentligen inte kan se dem som nykomlingar. Det Finspång- och Nyköpingsbaserade bandet bildades i och för sig i sin nuvarande form 2009, men detta efter att ha samarbetat sedan slutet av 90-talet. "Världen är trasig, allt har gått sönder..." är Lundbergs fjärde platta och den andra i räkningen där han arbetar tillsammans med Tomas Nilsson.

Förutom Dick Lundberg på sång, bas och tamburin (med mera) och Tomas Nilsson på gitarr, piano, trummor och synt finner vi även Jesper Karlsson på bas och kör.
Tankarna förs till Dia Psalma och Thåström - influenser, vare sig de är medvetna eller inte, som helt klart har positiv effekt.

Men det här är ändå något nytt, aktuellt och inte minst eget. Med andra ord är "Världen är trasig, allt har gått sönder..." en lyckad come back för Lundberg som inte släppt skiva under eget namn på sju år. Det finns en röd tråd av samhälls- och politisk kritik som löper genom de flesta av spåren på skivan.

Med textrader som "förråd av en högervind" är det inte svårt att lista ut var Lundberg, som står bakom texterna, har sina sympatier. Han ställer sig mycket kritisk till exempelvis sjukförsäkringsreformen och, som sägs i pressmaterialet, "en starkt betonad individualism som [...] gör människor alltmer utlämnade åt sin egen förmåga att armbåga sig fram i tillvaron".

Det är tydligt att det ligger mycket eftertanke och starka känslor i Lundbergs texter, särskilt i spår som Peter Pan, Sönder sönder sönder, Förrådd, Vingar av glas och Öarnas ö, men plattan är också musikaliskt genomarbetad. Dick Lundberg har gått från hårdrock, via pianobaserad trubadurmusik till en rivig och samtidigt finstämd poetisk rock. Bandmedlemmarna menar att det är samarbetet som ligger bakom soundet och det är bara att hålla med om att Lundbergs texter och Nilssons produktion möts på en ny nivå.

Johanna & Henrik Vernqvist