Litteraturkritik

Inte den blå drakens år

altDee Dee Ramone
Chelsea Horror Hotel: En berättelse om skräck, knark och rock´n´roll
Översättare Andreas Öberg
BTM

I boken Chelsea Horror Hotel är det mesta skruvat. I det välskrivna efterordet uttrycker översättare Andreas Öberg det så här "Boken är kult med ett nästan övertydligt stort K. Ett galet hopkok av b-skräck, serietidningsvåld, tvåackordspunk och allt som går att sniffa, snorta, röka eller injicera". Dee Dee Ramone är bokens huvudperson. Han var en av grundarna av punkbandet The Ramones, låtskrivare och basist i bandet. Han föddes 1951 och hans riktiga namn var Douglas Glenn Colvin. Jämte Chelsea Horror Hotel har han skrivit Lobotomy och Poison Heart, båda böckerna tillsammans med Veronica Kofman.

Boken tar avstamp när det är slutspelat med The Ramones. Efter en misslyckad tid i Los Angeles är Dee Dee Ramone tillbaka i New York "utan vare sig elbas eller skinnjacka". Önskan att bo i en lägenhet kan inte uppfyllas då han har sin hund Banfield med sig. På Chelsea Hotel har man inte så stor koll på vem som kommer och går och därför tar han som vanligt in där. Karriären ligger bakom honom och han längtar till lugnet. Men det är inte så lätt att som stor rockstjärna få vara ifred i New York. Autografjägare, fotografer och folk som vill göra intervjuer med Dee Dee är påträngande och flyktkänslan stor och detta gör hotellet till en tillflyktsort. Att lugnet skulle finnas här på hotellet är dock en illusion och snart är Dee Dee, Banfield och hans fru Barbara insyltade i händelser som skriker kaos.

Ofta tycks författarens inspiration vara hämtad ur stunder av drogpåverkan. I hotellets källare finns ett satanistiskt sällskap som har blodtörstiga pirayor vilka ingår i otäcka ritualer. Det talas om tigerspetälska, spöken, svart magi, myllrande kryp och hunden som talar. Berättelsen handlar frekvent om suget efter droger, tillgång och efterfrågan. Författaren gör beskrivningar av hotellet och den smutsiga miljön är kännetecknande "Hela hotellet luktar som en gammal sjömanskrog. Pisspölar i hissar och korridorer, skräp överallt. Öl och vin som jäser på golvet efter att ha spillts ut av fyllon som återvänt från varenda bar i Chelsea." Vid ett tillfälle reflekterar han över sin och andra hotellgästers situation "Anledningen till att jag är kvar är väl att jag har gått på grund, att jag inte kan ta mig vidare i livet. Många människor har hamnat i New York och på Chelsea Hotel av samma anledning. De passar inte in någonstans i världen, så de söker sig hit."

Hotellet finns även i verkligheten i stadsdelen Chelsea på Manhattan. Flera berömda kulturpersonligheter såsom Edith Piaf, Salvador Dali och Milos Forman har bott där. Det är även omsjunget i bland annat Bob Dylands låt "Sara". Hotellets mörkare historia innehåller ett mord. Det var här Sid Vicious sångare och basist i punkgruppen Six Pistols antas ha mördats sin flickvän Nancy Spungen. Dee Dee bor först i det rum nr 100 där det hela utspelat sig. Och innan han byter rum så kommer denna tragiska händelse ibland till honom i drömmen på mardrömslikt manér.

Boken kom ut i engelsk upplaga 2001 och 2010 för första gången på svenska på förlaget BTM. Författaren skriver med en distanserad närvaro. Han är mitt upp i allt som händer men håller sig ändå på en armlängds avstånd. Här finns en nerv, humor och lust i skrivandet. Boken innehåller ett antal teckningar gjorda av författaren. De speglar händelserna i boken och tillsammans med små kommentarer blir de illustrativa.

I boken var en av hotellgästerna konstnärinnan Vali Myers. Hon målade en kinesisk lyckobringande blå drake på en dörr i rum 631 vilket är just det rum där Dee Dee bor. Enligt boken har man i den kinesiska astrologin den blå drakens beskydd om man gör förändringar i sitt liv under året. Men det är inte ett sådant år för Dee Dee "Oavsett vad det är för år nu tänker jag inte fatta något avgörande beslut. Jag kan inte." "Om jag tänker på allt som har hänt de senaste åren, som har gjort att jag har hamnat här till sist, blir jag bara förvirrad." Då boken Chelsea Horror Hotel gavs ut hade Dee Dee Ramone ett år kvar att leva. Efter att ha varit ren från droger i många år avslutades hans liv tragiskt i och med en överdos heroin. Det var inte den blå drakens år för Dee Dee Ramone.

Helena Svensson