”Jag är en del av prekariatet”. - Tidningen Kulturen




Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

Scenkonstens porträtt
Verktyg
Typografi
Musikern Jaquline Ronneklew, 28 (Birds Will Sing for You), beskriver sig själv som en ”artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis”. Ursprungligen från Norrland, bor och verkar hon numera i Stockholm. Jaquline har tidigare släppt en EP och slog 2013 igenom med singeln "Wild At Heart". Nu är hon aktuell i allkonstverket "Välkommen till prekariatet" på Stockholms stadsteater.


Intervju med Välkommen till prekariatet-aktuella musikern Jaquline Ronneklew


När alla får göra det de brinner som mest för och är som bäst på, så sker det något magiskt!
Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

Du är aktuell som musiker i allkonstverket "Välkommen till prekariatet" på Stockholms stadsteater. Föreställningen skildrar samhällsmedborgarens självuppfattning i en tid där projektanställningar och krav på flexibilitet från arbetsgivaren blivit vardag. I denna uppsättning spelar du sju egna låtar live på scen. Hur kommer det sig att du blev tillfrågad att delta i en teateruppsättning med din musik?

Regissören Helena Sandström såg mig i Moa Svans talkshow förra sommaren och kontaktade mig några månader senare och berättade om projektet och frågade om jag ville vara med eftersom hon verkligen blivit berörd av mina låtar. Jag är väldigt glad och tacksam över det och har komponerat mycket nytt till den här uppsättningen. Materialet och de nya låtarna kommer även släppas som en EP. Och inledningslåten kommer bli min nya singel som släpps samma dag som premiären!

På vilket sätt kan musiken hjälpa till att föra fram det budskap som pjäsen vill förmedla?

Eftersom musiken är skriven av mig, som befinner mig mitt i den verklighet som speglas i föreställningen, gör den musiken i sig relevant. Att låtarna sedan behandlar fundamentala känslor som rädsla för ensamhet, längtan efter kärlek och att bli sedd, och så vidare, som alla kan relatera till, tror jag gör att den kommer att bidra till att förstärka hela upplevelsen av föreställningen.

Kan du beskriva din upplevelse av vad som sker i mötet mellan teater och musikaliskt framförande?

Det blir ju mångdimensionellt och på så vis väldigt starkt! Ovanligt också. Jag har aldrig jobbat på det här sättet förut och blir väldigt rörd när jag ser deras rörelser och hur det förstärker texten, till exempel.

Berätta lite mer om hur scenografin, kostymen och musiken interagerar med varandra. Vad händer, enligt dig, på ett konstnärligt plan i mötet mellan dessa?

Det blir en helhet. När alla får göra det de brinner som mest för och är som bäst på, så sker det något magiskt! Det är det som är så vackert med konstnärliga uttryck, de talar sina egna språk och kompletterar varandra!

Hur har ni arbetat under repetitionsperioden? I vilket skede kom du in med din musik? Vad födde vad? I vilken ordning föddes musik och uppsättning? Hur inspirerades du till dina låtar? Lät teaterensemblen sig inspireras av dig som musiker och av din musik?

Vi har arbetat intensivt i en danslokal under rep-tiden. Jag har haft Helenas vision i åtanke under hela skrivperioden och även om jag har skapat musik som reflekterar mycket av mitt känsloliv, fyller den ändå sin funktion, eftersom jag är en del av prekariatet och vi människor fungerar rätt lika! Vi har bollat idéer och improviserat oss fram till vad som passar när och vilka rörelser/projektioner som bäst lyfter fram de känslor vi vill förmedla i de olika scenerna! 


På vilket sätt har det varit utmanande att i egenskap av musiker komma in i en teaterproduktion?

Det är för det första ett helt nytt sammanhang som man medverkar i och bara det är speciellt. Sen är det kul och lärorikt att se hur alla jobbar i sina olika roller!
Miljön är också annorlunda, med tanke på att jag är van att spela på scener, för en stående publik som oftast dricker öl! Nu kommer de att sitta ner och vara knäpptysta istället. Det är även väldigt spännande att få vara en del av något större än bara mitt eget artisteri!

Anna Nyman

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts