Upplevelseteater bortom handikappet - Tidningen Kulturen




Scenkonstens porträtt
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

I en industrilokal i Stockholm skapar Mosaikteatern ett nytt kulturcentrum för personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Hit flyttade man i februari i år och även om större delen av de 1200 kvm ännu står tomma andas lokalerna av kreativa aktiviteter och förväntningar. 

Kersti Larsson är utbildad på Musikhögskolan i Malmö. Idag är hon projektledare för stiftelsen Mosaikteatern.

Ett plåtskjul mittemot är täckt av graffitti, bredvid står ett par personbilar parkerade innan det nybyggda Hammarbysjöstad tar vid. Som om konsten och kreativiteten ges bästa förutsättningar i gränslandet mellan det nya och det gamla. På andra våningen i en stor lagerbyggnad hänger en mosaikgitarr i miniatyr vid entrén. I nya lokaler har nu Mosaikteatern sin arbetsplats. Kartongerna är knappt uppackade, en flygel står ensam i mitten av rummet och väntar på sällskap. Veckoplaneringen hänger på väggen, bredvid ligger ett större dansgolv med kulörta lyktor i taket medan en kaffeskylt lutar sig mot väggen intill.

Även om de flesta av de 1200 kvadratmetrarna står tomma är kreativiteten i full gång. Klockan nio varje morgon är det uppvärmning på golvet. Då ska alla i ensemblen vara på plats för att påbörja dagens repetitioner. Man går mellan nio och tre på eftermiddagarna. Kersti Larsson är projektledare för Stiftelsen Mosaik som startade 2007 i Huddinge. Syftet var att öppna en daglig verksamhet för personer med intellektuella funktionsnedsättningar där man kunde arbeta professionellt och på heltid med dans och teater. Även om teatern har funnits några år känns flytten till sjöstaden som en nystart.

– Vi har precis startat vår resa. Vår ambition är att vi ska bli en teater på lika villkor. Vi strävar efter ett mer jämställt kulturliv där personer med intellektuella funktionsnedsättningar få plats på samma scen som vanliga skådespelare verkar.

I ett av rummen övar skådespelarna koreografi till dikter de själva har skrivit. En kabaré om vampyrer och en Mangaföreställning står på repertoaren under våren. Paulina Fjellberg har varit med sedan Mosaikteatern startade och är en av de mest rutinerade skådespelarna. Hon har bland annat spelat i Herr Wahr och Legenden om Myrddin samt leder i workshops. – Då åker vi ut till skolor och företag och håller i skådespelarövningar. Senast var vi i Södertälje. Det är roligt.

Joakim Fernström är också skådespelare och berättar om deras senaste uppsättning om Manga som är en dansföreställning med musik från Mangafilmerna. Han har varit med i ensemblen i drygt två år. – Jag gick ett estetiskt gymnasium innan jag sökte mig till Mosaikteatern. Då fick jag praktisera i två veckor innan blev jag utvald att gå här. Jag trivs väldigt bra här, även om jag saknar en musikstudio.

Idag finns det plats för tolv personer i ensemblen. I och med de nya lokalerna kommer man att sträva efter att utöka antalet personer. För att arbeta här måste man ha rätt till LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lagen är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de vill ha. Målet är att den enskilde får möjlighet satt leva som andra. Alla skådespelare i ensemblen har en biståndsbedömare i sin respektive stadsdelsförvaltning som beslutar om insatser för individen. De flesta som börjar på Mosaikteatern har erfarenheter av dans, sång och teater sedan tidigare. Många har gått på ett estetiskt gymnasium. Det gäller att veta vad man ger sig in i då det innebär dans och teater på heltid. Och det krävs ett stort intresse och motivation för att klara av det.

Kersti Larsson berättar om verksamhetens mål och strävan mot ett jämställt kulturliv. Hon anser att samhället har blivit mer förstående för målgruppen. Mycket tack vare Per Johanssons arbete med Glada Hudik-teaterns föreställning om Elvis och Moomsteatern i Malmö. Ica-reklamen med Jerry, som har en funktionsnedsättning, har också bidragit till en attitydförändring.

- Samtidigt är jag osäker på om till exempel ett professionellt operahus skulle anställa en operasångare med en intellektuell funktionsnedsättning. När vi kommit dit har vi ett jämställt samhälle.

Ambitionen är inte att ha en egen scen utan att föreställningar ska sättas upp på scener runtom i Stockholm. Även tidigare har man hyrt in sig på olika scener för att nå ut till en bredare publik, bland annat på Fågel blå och Teater tre i Stockholm.

Idag är de tre professionella medarbetare som arbetar med skådespelarna: en dansare som jobbar med dansträning och koreografi, en dramapedagog/regissör och en handledare. I arbetet använder man olika tekniker som till exempel nutida modern dans och fysisk teater. Fokus ligger på upplevelseteater som står bortom handikappet. Handledarens roll är att stötta skådespelarna i deras arbete. Inte bara i det kreativa skapandet utan också i det praktiska runtomkring som arbetstider och uppföljning med biståndsbedömare. Teaterhistoria, teaterbesök, kostrådgivning och vikten av att som skådespelare hålla sig i god kondition ingår också i den dagliga verksamheten. Man har även byggt upp ett europeiskt nätverk och har bland annat besökt Bradford i England.

Paulina Fjellberg och Joakim Fernström arbetar som skådespelare på teatern.

”Mind the Gap” i Bradford har en speciell strategi vad det gäller teater och människor med funktionsnedsättningar. Där går man ett år i taget för att sedan kvalificera sig till nästa år genom audition och intervju. Efter det tredje året har man möjlighet att söka sig till den professionella ensemblen. På Mosaikteatern är det praktikveckor som avgör om man vill vara med eller inte. Sedan gör man en överenskommelse med personen och diskuterar om motivationen och glädjen finns att börja arbeta med dans och skådespeleri på heltid.

I samtalet med Paulina Fjellberg och Joakim Fernström verkar det inte råda någon som helst tveksamhet om att den kulturella skaparkraften som teatern genererar är innerlig och betydelsefull. De visar deras senast inövade koreografi i dansföreställningen Manga. Med fokuserad blick och bestämda rörelser utför de något som kan liknas vid kampsportspoesi när de rör sig över golvets alla ytor. Joakim Fernström drömmer om de stora scenerna. Men först är det dags för lunch innan eftermiddagens träningspass i Västertorpsbadet tar vid.

Marcus Ridung, Text och bilder

 


 

 

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts