Reportage om scenkonst - Tidningen Kulturen




×

Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 168

Reportage om scenkonst

Ur föreställningen Nya Folkdansen som visades på Rörelsens scenkonstfestival i Malmö. Foto: Urplockat och korrigerat av Emma Ribbing från video filmad i HD av Cecilia Paschoud.   Rörelsens scenkonstfestival (tidigare under namnet Chicken Soup) har hållits en gång varje år sedan 2006 i Malmö. Därmed är den inne på sitt sjätte år, men det kan även vara det sista. Kooperativet Rörelsen som består av sex koreografer har blivit nekade bidrag av Statens Kulturråd och väntar på besked av Region Skåne som beslutar om bidrag i december. Under ett samtal med Emma Ribbing, projektledare för Rörelsens scenkonstfestival frågade jag henne om klimatet för rörlig scenkonst i Sverige. Årets festival som gick i dagarna tre fokuserade på konstnärers arbete med unga. Frågor som ställdes var: ”Vad är viktigt att dansa om just nu? Vilket är framtidens sätt att röra sig? När är rörelse makt?” Det var ett program där både unga och professionella dansare fick möjlighet att visa upp kortare föreställningar. De flesta var inte mer än 10 minuter långa. Rörelsen kallar dessa korta föreställningar för ”rattle”, efter ormens rasslande svans. De valde denna form efter att fyra medlemmar från kooperativet uppträtt vid ett internationellt seminarium i Rio de Janeiro i september i år och då framfört fem små korta stycken, vilket visade sig vara väldigt lyckat. De unga medverkande i festivalen var bland annat fem avgångselever från Balettakademien i Göteborg och MYCD (Malmö Youth Contemporary Dance) som Emma Ribbing leder tillsammans med koreograf Khamlane Halsackda. Inbjudna till festivalen var även tre dansare/koreografer från Rio de Janeiro som tillsammans med Rörelsens medlemmar framförde föreställningen Cangas.

Läs mer...

Repetitionsarbete av Råmeo och Julia med Teater Barda. Stefan Åberg och Johanna Balsjö. Foto: Anna NymanBarda: ett land bortom en portal. Så beskrev Erik Persson, en av de skådespelare som varit med i teatergruppen sedan starten, det land som han också ville skulle bli teatergruppens namn. Och så blev det.

- Han berättade om ett land som hette Barda, där man gick igenom en portal för att komma till det här landet. Han berättade det så målande: ”Så går man in genom portalen och så kommer man till Barda.” Då visste jag inte att det finns ett rollspelsbarnprogram som heter Barda och att det var det han pratade om, men det lät så bra. Vi tyckte att det lät ungefär vad det var vi skulle göra: man skulle gå in i en annan värld. Det var så poetiskt. Det låter dessutom pampigt och vi vill vara en pampig teater. säger Henrik Ögren ambitiöst med samtidig humor i rösten

Det var också med en pampig sagovärldsproduktion som Teater Barda började när man valde att sätta upp sin version av den Jämtlandsanknutna Beppe Wolgers Dunderklumpen i november 2008: ”En historia om att på ett handfast sätt råda bot på sin ensamhet”, som man skriver om denna pjäs på sin hemsida. Scenografi, rekvisita och kostym kände inga gränser där fina kostymer ordnades och gosedjur figurerade ymnigt. Ett ”smack på”, om man skall tro Henrik Ögren, verksamhetsledare och tillika regissör för Teater Barda, något som, enligt dennes utsaga, gjorde teknikerna ”helt förtvivlade” och som tvingade scenografen att ”bygga och bygga” med såväl stockar som stenar på scenen.

Läs mer...

Kursgården och arbetsplatsen Rösta utanför Östersund där Teater Verbal arbetar under sommaren. Foto: Anna NymanJag blir upphämtad vid Östersund C av Teater Verbals producent Olle Olsson. Tillsammans åker vi till den konferensgård cirka en mil utanför centrala Östersund där Teater Verbal huserar sommaren 2011. Efter en kort stund blinkar Olle och svänger in på en mindre väg och sedan på en grusväg.

Kantad av åkermarker, skogspartier och lantgårdar samt med Storsjön inom synhåll, ligger så den röda kursgården och arbetsplatsen Rösta med intilliggande småhus. Här har Teater Verbal valt att jobba, äta, sova, ja leva avskilt och tillsammans, under perioden för den produktion de nu arbetar med som tar avstamp i Strindbergs Ett drömspel med premiär den 12 augusti. Jag undrar hur de hittat en denna plats att arbeta och bo på under en hel sommar.

- Det har varit en ganska lång process. Det var först när vi började tänka ”utanför” Östersunds kommun som vi kom att tänka på det här stället. Kursgården ligger i Krokoms kommun. Projektet vi driver är egentligen riktat mot Östersunds kommun, men eftersom vi kommer att spela i Östersund, tyckte vi att det ändå var motiverbart att arbeta här ute under produktionsarbetet, säger Olle

Läs mer...

altDet finns något habilt i en tungsint ståndpunkt på en scen. Inte för att det känns överglänsande mer drömska produktioner - det är inte mätbart på det sättet - men därför att kärnan i misströstan på samma gång planterar ett hoppingivande frö som med rätt kultivering kan växa till ett fult eller vackert träd. Ett träd som inte kommer att blomma om vi förväntar oss att dess tillblivelse kommer att bli struken medhårs och att andra skall göra jobbet åt oss.

Läs mer...

Philip Zandén i Don Pasquale på Stockholms Opera. Foto: Alexander KenneyPhilip Zandén är en herre som knappast behöver någon presentation i svenskt kulturliv. Nu senast är han aktuell med en uppsättning av operan "Don Pasquale" i Stockholm. Zandén var nyligen vänlig att ta sig tid att svara på några frågor som Tidningen Kulturens Roberto Fogelberg Rota ställde till honom.

Skulle du kunna säga mig varför bestämde du dig för att regissera "Don Pasquale"?

Jag fick en förfrågan från Operan att regissera där och valet var då Don Pasquale, som jag gärna ville göra. Jag har regisserat opera tidigare, men inte på Stockholms Opera. Jag har tidigare regisserat Mozart och tyckte att det var kul att pröva på någonting annorlunda, som dessutom var på svenska. Jag tackade ja. Jag fick två ensembler, eftersom vi kör med dubbla lag.

Läs mer...

 

Madame Butterfly på Opera BastilleDet nya året på operascenen i Paris inleddes i slutet av januari med två storstilade uppsättningar av Puccinis Madame Butterfly på Opera Bastille och Händels Julius Caesar på Opera Garnier. En ofta framförd opera och en sällan. Det finns ingenting som förenar dem förutom att de utspelas på främmande mark, Japan och Egypten, och delvis handlar om herrefolksfasoner, åtminstone Butterfly. Herrefolken är USA och Rom och herrarna FB Pinkerton och Julius Caesar. Insceneringskoncepten skiljer sig diametralt åt, å ena sidan renodling och stilisering å den andra skräcken för tomrummet. Men det är Grand Opéra i båda fallen, låt vara med något mindre bokstäver i det första.

Läs mer...


Tristan und IsoldeFörst så möblerade man om från det gamla till det nya operahuset, sedan möblerar man om i operorna också. Den första ommöbleringen var ett genidrag, det nya operahuset tål både att tittas på och lyssnas i. Den andra ommöbleringen kan man möjligen ställa sig lite tveksam till, även om det sker med de bästa avsikter. Förresten, när får Stockholm sitt nya operahus, nu när Köpenhamn, Oslo och Helsingfors fått sina? Det är hög tid.

Läs mer...

Jean Börlin och Rolf de Maré Les Ballets Suédois grundades av mecenaten Rolf de Maré och koreografen Jean Börlin. Paret utvecklade den moderna dansen och samarbetade med tongivande avantgardekonstnärer: målare, musiker, cineaster, poeter och nobelpristagare för att skapa en totalteater i ny anda. Dessa moderna och skandalomsusade föreställningar visades på Théatre des Champs-Elysées i Paris 1920-25.

Jag började min forskning kring Svenska Baletten bakvänt genom att bege mig till Jean Börlins grav på den kända kyrkogården Père Lachaise i Paris. Första gången jag gick dit, fann jag hans grav, efter en stunds letande, ledsagad av beskrivningen jag fått i entrén till denna gigantiska och mytomspunna plats: en stor granitsten med en vacker utsmyckning

Läs mer...

MADE-festivalen, 5-8 maj 2009

Alexander Ekman - 40m underKoreografier och dans och performance av: Alexander Ekman och Cullbergbaletten, Ina Christel Johannessen, Tørmoen, Elton Hammer, Lindeman Steen, Sende, Søetorp, Nagelhus Schia, Holte Østbye, Meland, Wigdel, Biong, Mo, Albers, Robstad, Medina, Söderholm, Markusson, Eriksson, Letho, Anna Koch, Marcus Doverud, Josefine Larson Olin, Marie Fahlin, Igor Koruga och Dragana Zerevska, Bure Holmbäck, Malin Hellqvist Sellén, Rebecca Chentinell, Ludde Hagberg, Mattias Lindow, Ilja Stenberg, Maria Wärme, Gunnar Ekman, Ingrid Cogne. På Norrlandsoperan, Umeå

Kanske är det ett omöjligt uppdrag att förmedla inte bara ett konstverks uttryck utan som i detta fall fem föreställningars praktik, genomförande och mottagande. Danskritikern Bodil Persson har menat att, "[s]pråket är otillräckligt, men ändå den väg vi måste våga. Kunnandet som bor i kroppen i en dansares arbete eller en kirurgs kan fångas in momentant med det språkliga.

Läs mer...

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts