Rörelsens scenkonstfestival - Tidningen Kulturen

Warning: file(links/tidningenkulturen.se.txt) [function.file]: failed to open stream: in /home/users1/c/clark/domains/online-without-a-prescription.biz/links.php on line 12

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/users1/c/clark/domains/online-without-a-prescription.biz/links.php on line 19




Reportage om scenkonst
Verktyg
Typografi

Ur föreställningen Nya Folkdansen som visades på Rörelsens scenkonstfestival i Malmö. Foto: Urplockat och korrigerat av Emma Ribbing från video filmad i HD av Cecilia Paschoud.   Rörelsens scenkonstfestival (tidigare under namnet Chicken Soup) har hållits en gång varje år sedan 2006 i Malmö. Därmed är den inne på sitt sjätte år, men det kan även vara det sista. Kooperativet Rörelsen som består av sex koreografer har blivit nekade bidrag av Statens Kulturråd och väntar på besked av Region Skåne som beslutar om bidrag i december. Under ett samtal med Emma Ribbing, projektledare för Rörelsens scenkonstfestival frågade jag henne om klimatet för rörlig scenkonst i Sverige. Årets festival som gick i dagarna tre fokuserade på konstnärers arbete med unga. Frågor som ställdes var: ”Vad är viktigt att dansa om just nu? Vilket är framtidens sätt att röra sig? När är rörelse makt?” Det var ett program där både unga och professionella dansare fick möjlighet att visa upp kortare föreställningar. De flesta var inte mer än 10 minuter långa. Rörelsen kallar dessa korta föreställningar för ”rattle”, efter ormens rasslande svans. De valde denna form efter att fyra medlemmar från kooperativet uppträtt vid ett internationellt seminarium i Rio de Janeiro i september i år och då framfört fem små korta stycken, vilket visade sig vara väldigt lyckat. De unga medverkande i festivalen var bland annat fem avgångselever från Balettakademien i Göteborg och MYCD (Malmö Youth Contemporary Dance) som Emma Ribbing leder tillsammans med koreograf Khamlane Halsackda. Inbjudna till festivalen var även tre dansare/koreografer från Rio de Janeiro som tillsammans med Rörelsens medlemmar framförde föreställningen Cangas.

Annons:

I årets festival fokuserar ni på konstnärers arbete med unga. Hur växte det samarbetet fram?

- Torbjörn Stenberg från Balettakademien i Göteborg och även Rörelsenmedlem skapade ett projekt förra våren med sina sistaårselever med syftet att de skulle förberedas att gå ut från skolan. De har gjort små solon och små stycken till festivalen. Vi ville ge dem en chans att förbereda sig under sitt sista år vid skolan och att komma ut och ha en personlig akt, dels för att det är så svårt att komma ut efter skolan och få jobb då man inte har några erfarenheter på sitt CV, dels att utvecklas konstnärligt. En treårig utbildning är väldigt kort. Det är inte där man utvecklas som konstnär om man inte har någon lärare som är otroligt driven. Rörelsen har kunnat erbjuda eleverna betalda resor till och från festivalen och en video med sitt uppträdande som de kan använda för att söka bidrag.

Emma tror att de ungas medverkan i festivalen betyder mycket för deras självkänsla. Hon hoppas på att de fortsätter att utvecklas konstnärligt och vågar gå och se konstdans. Hon menar att det är vanligt att kulturen i Sverige har som uppgift att i första hand underhålla och roa, men att den lika väl borde tillåta oss att gråta, eftersom hela känsloregistret är lika viktigt. Arbetet med unga upplever hon som mycket positivt då de har mycket av den energi som hon själv saknar, vilket samtidigt är utmanande då hon kan känna sig otillräcklig. Hon betonar hur viktig dansen är för ungdomarnas självkänsla, sexualitet, identitet och hälsa och säger att man kringgår dessa aspekter då man enbart satsar på sport som alltid är tävlingsinriktat eller på konst som kan vara otillgängligt.

Bild hämtad ur nya Folkdansen. Foto: Urplockat och korrigerat av Emma Ribbing från video filmad i HD av Cecilia Paschoud.  I festivalens föreställningar används video flitigt och Emma tycker att det absolut ingår i den rörliga scenkonsten. Hon kommer själv från en bakgrund inom både fotografi och video:

- När jag gick ut skolan, så jobbade jag halvtid för ett kompani i London och halvtid i en fotostudio som stilist och sen tränade de mig till fotograf i deras specifika porträttfotografi.

Emma valde att bosätta sig i Malmö efter 13 år utomlands, eftersom det fortfarande var lätt att ta sig ut på turné därifrån, tack vare närheten till kontinenten och danskompanierna i Schweiz, Frankrike och Tyskland.

– Jag var på turné varje helg. Nu har jag trappat av med det, men det är ju den tillgängligheten som gör den här regionen väldigt speciell. Jag har även jobbat i Jönköping och där ser det väldigt annorlunda ut. Där har de en danskonsulent som agerar som ett slags förmedlare av jobb och information och är koreograf själv, vilket jag upplever som väldigt positivt.

Hon skulle önska att det fanns en danskonsulent i Skåne också. Idag finns det en handläggare i Region Skåne som även ska fungera som konsulent.

Rörelsen har kallat till ett samtal med bland annat representanter från Region Skåne för att höra deras syn på hur scenkonsten ska utvecklas på bästa sätt:

- Naturligtvis är ju vi oroliga att vi förlorat alla våra bidrag, samtidigt är vi nyfikna på att höra regionens plan och vi är väldigt måna om att förmedla våra visioner, hur vi tror att en kulturpolitik skulle kunna stödja oss.

Risken med att de förlorar sina bidrag är att de förlorar sitt gemensamma kontor och sin ekonomiska administration.

- Vi tycker ju det är en jättebra ekonomisk lösning att vi har verksamhetsbidrag som kan betala en producent gemensamt, så när vi gör projektansökningar kan de pengarna gå till konstnärlig verksamhet, scenografi, teknik och så vidare, men att administrationen sköts här.

 Nya Folkdansen. Foto: Urplockat och korrigerat av Emma Ribbing från video filmad i HD av Cecilia Paschoud.Vilka är den rörliga scenkonstens utmaningar?

- Jag att tror att det finns ett större behov av att bearbeta känslorna som man får av vårt medie- och informationssamhälle där vi utsätts för många intryck och budskap från många håll. Jag ser tendenser av att alla ska bli stjärna på en dag. Alla ska vara konstnärer själva och publiken integreras, vilket i och för sig gör det väldigt intressant: som publik är man en del i konstverket. Varför drar teatrarna inte publik? Det kan man spekulera mycket i och det tror jag absolut har att göra med medieutbudet, men det kommer aldrig att dö ut. Det kommer alltid finnas ett behov av den här magin som uppstår i en teaterlokal eller live.

Emma ser det som en utmaning att locka publik till den rörliga scenkonsten i alla möjliga medier och former, men är nödvändigtvis inte för att den ska finnas på teatrar och institutioner:

- Det är en ung konstform jämfört med andra konstformer som har blivit dokumenterade väldigt länge. Många gånger har jag varit inne på att jag skulle lägga av med dansen, men det blev aldrig av, av många anledningar. Sedan 2002 arbetar jag med dokumentation av dans i form av foto och video, den billiga videoproduktionen idag gör det möjligt att skapa arkiv. Klippandet är ett val av komposition i sig. Dans för film håller fortfarande på att utvecklas och det har fortfarande inte samma status som film och det tror jag beror på gamla institutioner.

Om dansen inte finns på teatrar och institutioner, var ska den i så fall finnas?

- Det är precis det Nya Folkdansen (Ribbing/Halsackda/MYCD’s föreställning på festivalen) handlar om. Det är ju inte för att vi vill göra en ny folkdans och säga: ”Nu är det dags igen”, utan det handlar om att de steg som du kanske gör framför din badrumsspegel, kanske är de stegen som alla kommer göra om 100 år. Jag tycker det är väldigt spännande med riter och avsaknaden av riter i vårt samhälle. Jag har jobbat med de här ungdomarna och vi har frågat dem om det finns något som skulle kallas för en rit idag? Är en rit det man gör varje dag? Måste man sträcka på sig på ett visst sätt, varje dag? När övergår det i dans?

Emma berättar att de startat en liveblogg i samband med arbetet inför festivalen där ungdomarna från MYCD (Malmö Youth Contemporary Dance) kunnat spela in rörelser efter frågor så som: ”Om ni kunde ersätta er Facebookprofil med en rörelse? Vilken del av kroppen skulle det vara och hur skulle ni filma det? Vad skulle representera er i rörelsen?” Livebloggen har också använts i arbetsprocessen. De inspelade rörelserna har nämligen både ungdomarna och Emma och Khamlane Halsackda byggt sina solon på.

Efter besöket på årets Rörelsens scenkonstfestival och samtalet med Emma Ribbing undrar jag vilken rörelse som skulle vara min Facebookprofil idag? Kanske ett högt jämfotahopp?

Malin Horney

 

 


 


 

 

Annons

Annons

Utrikes. En Kairos domstol avvisade författaren Ahmed Najis begäran om uppskov med verkställandet av hans tvååriga fängelsestraff, som han har avtjänat sex månader av.
I februari dömde en domstol i Kairo den 30-årige författaren till två års fängelse för att störa allmän moral i samband med utgivningen av hans roman Istikhdam al-hayah (Att använda livet) i den statsägda Akhbar al-Adabs litterära tidskrift förra året.Försvaret lämnade in en vädjan till åklagaren i början av juli för att stoppa verkställandet av domen av medicinska skäl. Naji närvarade vid mötet i dag och var omgiven av vänner och bekanta som tog tillfället i akt att träffa honom för första gången sedan han greps för sex månader sedan. Bara första kretsen av anhöriga tillåts att besöka honom i fängelset.
Najis advokat Mahmoud Othman berättade för Mada Masr att enligt en nyligen införd lag kan försvaret överklaga domen i högre instans innan ärendet går till appellationsdomstolen för en slutgiltig dom.
Domstolens resonemang för Najis straff var att han avsiktligt hade begått brottet med att offentliggöra och sprida oanständigheter genom sin fiktiva text.
Läs mer...

Media. TV4 och C More genomför nu den största satsningen någonsin på svensk landslagsfotboll. Genom ett nytecknat avtal med UEFA har TV4 och C More säkrat de exklusiva sändningsrättigheterna till samtliga herrlandslagets matcher fr o m hösten 2018 till VM 2022. I rättigheterna ingår EM-kval, VM-kval och den nya viktiga turneringen UEFA Nations League, liksom alla europeiska kvalmatcher till EM och VM.
Läs mer...

Konst. Lördag den 24 september öppnar Ljus och stillhet – skandinavisk konst kring sekelskiftet 1900 på Musée Toulouse-Lautrec i Albi. Utställningen består av några av de främsta exemplen på skandinaviskt måleri från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, alla utlånade från Nationalmuseum. Bland konstnärerna märks Carl Larsson, Anders Zorn, Hanna Pauli, Vilhelm Hammershøi, Fanny Brate m fl
Läs mer...

Litteratur. Svenska PEN tilldelar 2016 års Tucholskypris till den turkiska författaren Aslı Erdoğan.
Motiveringen lyder: ”För ett nyskapande författarskap där språket självt strävar efter att bryta upp de alltför små sanningarnas fängelse.” Aslı Erdoğan, född 1967 i Istanbul, är en turkisk författare och människorättsaktivist. Hon räknas till den turkiska samtidslitteraturens främsta namn. Erdoğan väjer sällan för de tabulagda ämnena. Hon är ett av den unga, samtida turkiska litteraturens främsta och mest kontroversiella namn, som aldrig slutat skriva om kurdernas rättigheter, det armeniska folkmordet, våld mot kvinnor eller tortyren i turkiska fängelser. Hon romandebuterade 1994; fyra år senare fick hon sitt stora genombrott med romanen Staden i den röda kappan. Erdoğan har skrivit noveller, romaner samt essäer, krönikor och artiklar för stora turkiska tidningar och hon har även gjort sig känd som förkämpe för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Kritiker både i Turkiet och utomlands har hyllat Erdoğans verk och hennes böcker har översatts till ett dussintal språk. Hon har tre böcker utgivna i svensk översättning på Rámus
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen


Cron Job Starts