Kritik om scenkonst - Tidningen Kulturen




Kritik om scenkonst


drömmer om scenen

teater 
50-tals teater med känsla. Marge Benson, en av de
sex eldsjälarna, spelad av Kalinka Biegun Elgue.
Hon är också TeaterVerkets Grafiska Designer.
Bredvid sitter Mr Kenny, teaterregissören, spelad
av Michal Piotrowski.

Sex eldsjälar

Föreställning: 6 i elden - en komedi i tre akter
Regissörer: Lars Sandberg & Robert Chabi Bjurberg
Manus: Out Of The Frying Pan (1941)
Författare: Francis Swann
Plats: Teaterverket, Borgargatan 16, Stockholm
Spelas: 13 januari - 3 juni, 2007

Att leka med elden sägs vara farligt. Man kan lätt bränna sig - eller bli utbränd. Men i föreställningen 6 i elden är leken nödvändig. Utan eld ingen rök. Utan låga, ingen ande. Utan drivkraft och dröm, ingen teater eller liv. 

Föreställningen utspelas i 50-talets New York. Sex ungdomar, tre unga män och tre unga kvinnor delar en lägenhet. De delar också en dröm, alla brinner för att bli skådespelare. Deras bohemiska vardag består av teaterrepetitioner, kärleksproblem och rackartyg. Det påminner mig om komediserien Vänner.

Läs mer...

press_516Nyflamenco?

Event: Nyflamencofestivalen `07 - Svecia?
Dansare: Åsa Danielsson, Ann Sehlstedt, Anna Wettersjö
Koreograf: Angel Rojas
Kostym: Fernando Ligero
Musik: Bazar Blå
Södra Teatern, Stora Scen, Stockholm

Den 13-14 januari pågick nyflamenco festivalen`07 på Södra Teatern som frestade publiken med föreställningar, filmvisning, workshop och seminarium. De stora, och kanske självgivna frågorna enligt det komprimerade informationsbladet var vad nyflamenco betyder, vilka de senaste tendenserna inom flamenco är samt hur dagens flamencodansare förhåller sig till traditionen och på vilka sätt de bryter mot den. Dessa frågor skulle diskuteras och även ges exempel på genom föreställningar och filmvisning.

Läs mer...

 1_roger_westberg
Roger Westberg Foto: Anna Lindkvist.

Trollkarlen förvandlade teatern till liv

Pjäs: Hamlet - En Stand-Up
Regi: Peter Engkvist
Skådespelare: Roger Westberg
Musiker: Jörgen Aggeklint
Scenografi: Erika Höghede
Plats: Boulevardteatern, Götgatan 73, Stockholm

Föreställ er en gravkista. Rök börjar stiga upp. Dramatisk musik spelas. Plötsligt börjar gravkistan skaka och locket dras sakta bort. Som väckt ur de dödas eviga sömn stiger den dvärglikna jokern fram och tar plats på scenen. 

- Fy faan, utbrister han bestämt. Vad är en människa? Jokerns inledande fråga spelar publiken ett spratt. Hans svar ekar genom hela kvällens föreställning. En ensam skådespelare, Roger Westberg, förvandlar scenen till ett myller av människogestalter. Och ur de dödas skuggor, från ingenstans, ger han den ena rollfiguren efter den andra liv. Döda som levande tar plats.

Läs mer...

boheme3De enkla uttrycken som speglar
det stora och det mirakulösa

Titel: La Bohème - opera i fyra tablåer.
Musik: Giacomo Puccini
Libretto: Giuseppe Ciacosa och Luigi Illica efter Henri Murgers roman Scènes de la vie Bohème.
Nypremiär: 8 december på Malmö Opera
Urpremiär: 1896 Teatro Reggio, Torino.
Scenografi: Benoit Dugardyn
Kostym: Ingeborg Bernerth
Dirigent: Alexander Vedernikov/Tobias Ringborg
Scenisk nyinstudering: Anelia Kedieva
I rollerna: Rodolfo: César Augusto Guitérrez, Mimi: Kelly Kaduce/Charlotta Larsson, Musetta: Elisabet Strid, Marcello: Fredrik Zetterström, Colline: Kristjan Môisnik, Schaunard: Samuel Jarrick, Benoit: Lars Tibell, Alcindoro: Clas Sköld
Parpignol: Lennart Hillman, Sergente dei Doganieri: Eric Lavoipierre, Doganière: Jonas Bjerkén, Björn Broström
Malmö Operakör och Orkester
Barnkör från Djupadalsskolans musikprofilklass 

"Mi piaccion quelle cose...che parlano d'amor, di primavere..." - "Jag älskar allting... som påminner om kärlek, om våren..."

I ett iskallt kyffe under Paris takåsar i jakt på en nyckel berättar Mimì för Rodolfo om sig själv. Han, poet. Hon, en sömmerska. Vem har inte velat uttrycka livets essens på Mimìs vis? I all sin enkelhet utan att för den sakens skull simpelt. La Bohéme på Malmöoperan handlar om just det. Livets essens till toner som får operahusets tak att lyfta.

Läs mer...

Dansföreställning om tiden
och om hur vi väljer att uppfatta den

60.01.60a60-01.60 Technobalettepos 
Musik: Håkan Lidbo
Koreografi: Åsa Unander-Scharin
Kostym: Nakkna
Grafisk form:  Paul Farrington.
Föreställningens film gjord av Anders Wedberg.
Dansare: Annika Hyvärinen, Johanna Klint, Charlotta Ruth, Åsa Unander-Scharin och Moa Westerlund
Hörsalen i Kulturhuset i Stockholm

60.01.60 består av 60 bitar på vardera exakt en minut, var och en gestaltad med musik, koreografi och film, det hela sammansatt enligt ett komplext mönster av korta skeenden, små pusselbitar som tillsammans bildar en historia - ett mysterium. Ulla-Britt Edberg skriver om eposet som framfördes i Kulturhuset i Stockholm.

60.01.60 är en högteknologisk explosion av elektronisk musik, koreografi, design och film. Det intensiva tempot kan till en början uppfattas som överväldigande, men under förställningens gång kommer strukturen och nyanserna i stycket att träda fram och publiken kommer att upptäcka de olika nivåerna och strukturerna. 60.01.60 handlar om tid och hur vi väljer att uppfatta den. Dansföreställningen alla uttrycksformer utforskar tidsintervall och laborerar med hur betraktare eller lyssnare påverkas av den känsla och dramatik som uppstår.

Läs mer...

Den moderna människans rop på hjälp
(att sortera data)

1vadgorjagharTitel: Vad gör jag här
Manus: Lukas Moodysson
Bearbetning: Mats Kjelbye, Rasmus Lindgren
Regi: Rasmus Lindgren, Wiveka Warenfalk
Skådespelare: Rasmus Lindgren
Nypremiär 22 nov. 2006, Studion i Göteborg

Lukas Moodyssons Vad gör jag här har haft nypremiär i Göteborg på Backa Teater i regi av Rasmus Lindgren och Wiveka Warenfalk. Föreställningen börjar redan när publiken är på ingång i den upplysta salongen. Skådespelaren Rasmus Lindgren tittar undrande och utforskande mot publiken. Scenen är naken, nästan helt utan rekvisita. Svarta ytor för tankarna till en scen flera dagar innan själva föreställningen, innan scenen hunnit byggas upp. Rasmus startar från ingenting men har desto mer med sig i bagaget - en väska full med veckotidningar och leksaker, en bandspelare.  Likt en vetenskapsman utforskar han, vänder och vrider han på allt och apropå kungafamiljen tar han fram Barbiedockorna. "Nu ska vi organisera oss, säger Carl Philip." Med ett underifrånperspektiv iklär poeten sig olika roller - den cancersjuke, den åldrade modellens, den uttråkade hemmafrun, politikerns, regissörens, invandrarens. Ironierna blir aldrig tröttsamma eftersom han alltid har ett lekfullt, opretentiöst tilltal samtidigt som han avslöjar sina personliga åsikter.

Läs mer...

Och krigen fortsätter att döda

 mord
Janne Gustavsson, Alexandra Pallfy och Björn
Johansson. Foto: David Nachmann.
Titel: Mord
Manus: Hanoch Levin
Översättning, bearbetning och regi av Peter Böök.
Scenografi: Sven "Pling" Johansson.
Kostym : Kajsa Norlander. 
Ljus och ljuddesign: David Nachmann
Medverkande: Monica Bergheim, Joanna Dahlgren, Janne Gustavsson, Björn Johansson, Tomas Lundin, Camilla Monsén, Nina Nilsson, Kajsa Norlander, Alexandra Pallfy, Kristoffer Pallfy, Ida Persson, Tove Rosenlind, Anders Tullberg, Lucas Wase, Per Westerlund och Maria Wistrand.
Speldatum: 8, 9, 14, 15, 16 dec. kl. 19.30. 10, 17 dec. kl. 16.00
På Spegelteatern i Stockholm.

Mord heter pjäsen. Mord, våld och krigiska utspel är den fylld av, obarmhärtig i sin blottläggning av människans onda sidor. Den skulle vara svårartat tung om inte då och då en ängel, kallad budbäraren, här i en kvinnlig gestalt, träder in och läser dikter, som sörjer, som förklarar och tar sig an en övergripande syn av händelseförloppen. Pjäsen är således ganska ovanlig i sin blandning av realism och poesi. Realismen är skärande obehaglig och rå  i sitt franka språk men rymmer även filosofiska mellanspel och funderingar.

Hanoch Levin är namnet på den israeliske dramatiker som skrivit pjäsen,  en både uppskattad, mycket spelad och omdiskuterad författare (död 1999). I hans många pjäser berörs konflikterna inom Israel och mellan israeler och palestinier, Redan 1968 i pjäsen Du, jag och nästa krig var han förutseende nog att förebåda att ockupationen av Västbanken och Gaza skulle få ödesdigra konsekvenser.

Läs mer...

jenny2Allt ljus på Mörck

Titel: Jenny Mörck har inga naturliga fiender
Text: Tova Gerge, AnnaLina Hertzberg, Martin Odh, Klara Olander, Iris Smeds, Gustav Tegby och Dag Thelander
På scen: Bengt Einarsson, Louise Löwenberg, Jacob Mohlin, Martin Odh, Lisa Rudenhed och Camilla van der Meer Söderberg
Regi: AnnaLina Hertzberg
DJ: Anna-Karin Linder
Scenografi: Anna Sigurdsdotter
Plats: Galleri Dramalabbet Östgötagatan 2 Stockholm
Föreställningen spelas kl 16 och kl 20 den 2-3-9-10 december

Jag måste säga att jag var skeptisk till presentationen: retrospektiv konstutställning/teaterföreställning med det rätt så krystade namnet Jenny Mörck har inga naturliga fiender. När jag kliver in i Dramalabbets fyrkantiga vitmålade konsthall minglar kulturbohemiska typer runt. Det ser ut att vara vernissage. Jag krånglar mig runt ön av kontorsstolar mitt i rummet. Det finns bag in box-vin till självkostnadspris. Kikar in i några hål i väggen. Jag drar mitt strå till stacken och låtsas att det är Jenny Mörcks konst jag ser där inne. Tio över åtta börjar jag undra när spektaklet ska dra igång, eller om det här är allt. Ett tag vet jag inte om det bara är jag som inte är införstådd med att vi alla ingår i en installation. Men, nu då? Där borta står en artysnubbe som skrytpratar konst på amerikanska onormalt högljutt. Jodå! Med buller och bång intar Odd (Lisa Rudenhed) scenen. Eller rättare sagt ett av podierna. Småstressad och glättig berättar hon att hon håller på med en dokumentär om den försvunna konstnären Jenny Mörck, vars retrospektiva utställning vi är här för. Dokumentärfilmaren behöver fakta om Jenny. Var har Jenny tagit vägen? Vem var hon?

Läs mer...

minnen_av_vatten_1 
Teresa (Lisbeth Johansson) slänger till Micke (Ulf Michal)
en plastkasse. Den avlidna moderns kläder ska samlas in.
Foto: Peter Lloyd

Angelägen teater med både skratt och gråt

Titel: Minnen av vatten
Manus: Shelagh Stephenson
Regi: Maria Hörnelius
Producent: Ida Ivarsson
Scenografi: Ulf Ökvist
Medverkande: Bo Lyckman, Cilla Jelf, Ulf Michal, Lisbeth Johansson, Maria Hörnelius, Rebecca Hayman.

 

Just nu reser Bohusläns Teater runt i Västsverige med den mycket sevärda pjäsen Minnen av vatten.  Det är en föreställning som innehåller såväl skratt som gråt.

- Minnen av vatten är en oerhört rik pjäs. En drastisk, rolig och i långa stycken fullkomligt vanvettig historia, som balanserar över ett bråddjup av svärta, skriver regissören Maria Hörnelius i programbladet.

Läs mer...

Fler artiklar...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen