August Strindberg
Fadren
Regi och bearbetning: Anna Pettersson
Medverkande: Johan Rabaeus och Anna Pettersson
Strindbergs Intima teater i samarbete med Dramaten

En teaterlek för införstådda

Anna Pettersson nya "Fadren" är en del av ett doktorandarbete i konstnärlig forskning. Anna Pettersson har under ett antal år arbetat med grundforskning av vad skådespelarkonst egentligen är. I den nu aktuella ”Fadren” har detta dragits till sin spets, endast några få scener ut Strindbergs drama spelas eller snarare gestaltas antydningsvis direkt från bladet. Dessemellan diskuteras Strindbergs drama och kraftmätningen mellan Ryttmästaren och Laura, denna könskamp på liv och död som här endast anas.

Fadren är en av Strindbergs mest spelade pjäser, låt vara att den inte har samma dignitet som Dödsdansen eller Fröken Julie. Uppslaget att sätta upp Fadren på Strindbergs Intima teater som första program efter Anna Petterssons tillträde som teaterchef lär ha sitt ursprung i de gräl/meningskiljaktligheter som Johan Rabaeus och Anna Petterson hade i samband med hennes uppsättning av Ibsens Vildanden på Dramaten, då han anklagade henne för klåfingrighet. En av två våldsamt experimentella föreställningar, som gjort Anna Pettersson till en av landets mest intressanta uttolkare av klassiker, Fröken Julie var den andra. Nu möts de båda kombattanterna igen för att ge sin syn på August Strindberg och Fadren.

På Strindbergs Intima teater finns på scenen ingenting förutom två notställ, två stolar och två delar av en itusliten tvångströja. Skådespelarna gör entré med manus i händerna, i vad som verkar vara privata kläder och på scenen minimal ljussättning. Vad Anna Pettersson här bjuder på i sin tolkning av Fadren är ett stycke meta- för att inte säga antiteater, som inleds med en utredning av vad ”dekonstruktion” är. Eftersom detta är något som teaterpubliken serverats under snart sagt tjugo år är det lite som att kasta in jästen i ugnen efter brödet. Här handlar det snarare om att ifrågasätta texten och tolkningstraditionen, nog så intressant för skådespelaren men kanske inte i lika hög grad för den breda publiken.

Anna Pettersson nya "Fadren" är en del av ett doktorandarbete i konstnärlig forskning. Anna Pettersson har under ett antal år arbetat med grundforskning av vad skådespelarkonst egentligen är. I den nu aktuella ”Fadren” har detta dragits till sin spets, endast några få scener ut Strindbergs drama spelas eller snarare gestaltas antydningsvis direkt från bladet. Dessemellan diskuteras Strindbergs drama och kraftmätningen mellan Ryttmästaren och Laura, denna könskamp på liv och död som här endast anas.

Jag har hört åtskilliga skådespelare säga att de under ett repetitionsarbete kommit texten allra närmast under de första repetitionsveckorna, senare tillkommer oftast ett otympligt tillägg av scenmaskineri, smink och kostym, ljussättning och inte minst, möte med publikens förväntningar. Om Anna Pettersson vill återskapa denna process under den första repetitionstiden är oklart, men texten läses av och till som illustration till meningsutbytet, som är nog så hovsamt, den som förväntar sig ett nappatag på liv och död som Strindbergs text innehåller, blir bittert besviken.

Istället diskuterar man om Strindbergs tids könsbundna strukturer och ifrågasätter det meningsfulla i att sätta upp en sådan text – där Anna Pettersson ser dekonstruktion av texten som enda möjligheten för att synliggöra könsroller och patriarkala strukturer. Johan Rabaeus har ett behärskat intresse för genusfrågor och en mera romantisk syn på texten som artefakt.

Om ursprunget till denna iscensättning var ett animerat gräl är den färdiga föreställningen mera präglad av samsyn och milda meningsmotsättningar, det är som om attacken och energin pyst ur under tiden. I slutet breder Anna Pettersson och Johan Rabaeus över sig varsin hälft av Ryttmästarens tvångströja, mest som ett trött medelålders par, som somnar ifrån dagens meningsskiljaktigheter.

Fadren på Strindbergs Intima teater är ingen angelägenhet för en bredare teaterpublik, snarare en teaterlek för införstådda, stundtals haglar referenser till andra uppsättningar och teoribyggen. Själv går jag därifrån och känner mig lurad på konfekten – för hur underbart hade det inte varit att se Johan Rabaeus i hela sin vingbredd som Ryttmästaren.