Scenkonst: Henrik Ibsen - Peer Gynt - Tidningen Kulturen




Kritik om scenkonst
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Henrik Ibsens dramatik kan med en viss generalisering sorteras in i fyra grupper: först de högstämt nationella ungdomsdramerna som hämtade inspiration från Shakespeares krönikespel och som numera mest är en norsk angelägenhet, sedan de båda femaktsdramerna Brand och Peer Gynt vars huvudpersoner är varandras motsatser, den ene en benhård idealist, den andre en böjlig vingelpetter – mer om dem nedan.

 


Gina och Hedvig låter Hjalmar fabla på om sin revolutionerande uppfinning som bara finns i hans fantasi. Men så kommer idealisten Gregers Werle in i handlingen, med ambitionen att få fart på den dagdrömmande Hjalmar Ekdahl och göra honom medveten om livets realiteter. Det går förstås riktigt illa.

 

 

Peer Gynt
Nils Peder Holm
Medverkande: Anders Granström, Hanna Normann. Natalie Sundelin. M fl.

 

Den ständigt aktuelle Ibsen - Peer Gynt på Skillinge teater

Och så de båda sista grupperna som mer än de andra behållit sin aktualitet. I de samhällsspeglande pjäserna Et dukkehjem 1879, Gengangere 1881 och En folkefiende 1882 satte Ibsen problem under debatt, det som enligt den danske kritikern Georg Brandes var samtidslitteraturens uppgift. Och så de sista åtta, från Vildanden 1884 till Når vi döde vågner femton år senare där realismen och naturalismen mer och mer övergår i symbolism, pjäser som likt Strindbergs dröm- och kammarspel lade grunden till den europeiska och amerikanska 1900-talsdramatiken.

 

I samtliga pjäser märks att Ibsen kunde hantverket: han hade nytta av att han varit teaterdirektör i Bergen. ”Allt vad du är var helt/ och icke styckevis och delt” säger prästen Brand i pjäsen från 1866 som har namn efter sin huvudperson. Han är en idealist som under handlingen gång hinner bli en farlig fanatiker. Han tar sitt kall på blodigt allvar, drar till en avlägsen fuktig och kall ort vid fjorden i skuggan av höga fjäll, och han tvingar med sig sin familj fast han vet att dottern har begynnande lungsot som bara kan bli värre i en trakt dit solen sällan når.

 

Han drivs av sina övertygelser och erkänner inte andras rätt att ha en annan åsikt. Sanningssägaren Gregers Werle i Vildanden har samma ensidiga syn på sin omvärld. Han blir vän med fotografen Hjalmar Ekdahl som är en riktig luftmensch och som klarar av vardagslivet bara tack vare den tåliga hustrun Gina och den hjälpsamma dottern Hedvig. Tidigt i dramat får vi veta vem hon kan ha ärvt sin svaga syn från, det är inte från Hjalmar. Den pjäsen drog Ingmar Bergman nytta av i Fanny och Alexander.

 

Gina och Hedvig låter Hjalmar fabla på om sin revolutionerande uppfinning som bara finns i hans fantasi. Men så kommer idealisten Gregers Werle in i handlingen, med ambitionen att få fart på den dagdrömmande Hjalmar Ekdahl och göra honom medveten om livets realiteter. Det går förstås riktigt illa. Tidigt i pjäsen har man fått se den pistol Hjalmars gamle far har med sig när han går på jakt bland fåglarna som han håller instängda på vinden. Den kommer att avlossas på slutet, och farsen förvandlas till tragedi. Benhårda idealister ska man betrakta med skepsis och hålla på armlängds avstånd, den insikten får man både av det spänt högstämda femaktsdramat Brand och av den mera koncentrerade samtidspjäsen Vildanden.

 

Ett dukkehjem är den pjäs av Ibsen som visat sig mest livskraftig, också som film. Nora bryter i slutscenen upp ur sitt äktenskap för att skapa sig ett eget liv, fast många frågat sig ”vart gick Nora när hon gick?” Hur fortsättningen blir överlåter Ibsen åt åskådarna att fundera vidare på, liksom han lämnar barnens öde därhän. Jane Fonda som Nora i Joseph Loseys filmversion är inte dålig, Claire Bloom mot Anthony Hopkins är bättre, men Margot Carstensen i Fassbinders hårt stiliserade är bäst, särskilt när hon iskallt svarar Helmer vad hon önskar sig i julklapp, bara pengar: ”Geld”. Det dramat har bevarat sin aktualitet. 

 

Kan samma sak sägas om Peer Gynt som nu fyller hundrafemtio år? I programbladet för Skillinge teater på Österlen (det är uselt korrekturläst och anger inte heller vems översättning man haft nytta av) gör man det: ”Dess kärnfråga är lika aktuell i dag som då det skrevs (…) en svidande uppgörelse med den tidens politiska dragning mot individualism, jakt på ekonomisk framgång, bort från sanna kärnvärden som ärlighet, altruism, empati och kollektivism.”

Stycket i Nils Peder Holms regi som är ”framarbetat gemensamt av ensemblen” enligt programbladet har gått för fulla hus denna sommarsäsong, från midsommar till sista föreställningen den 10 augusti som vi övervor. Man skulle helst känna till handlingen eftersom den här var drastiskt förkortad och annat hade lagts till. Inte bara saknades fjärde akten, så brukar det vara fast man då får klara sig utan Ibsens satiriska slängar mot engelsmän, tyskar, fransmän och svenskar. Skeppsbrottet gjordes inte mycket av, och man hade stuvat om kronologin: mor Aase dog redan före paus. 

Peer lyckas fördröja ett par gånger om knappstöparen som är ute efter hans själ, fast ett slutligt möte hotar vid nästa vägskäl. Ibsen tog intryck av Goethes Faust när han skrev sitt eget slut i den här pjäsen. Det är Gretchens kärlek som frälser Faust, och det är kvinnorna som räddar Peer trots att han sviker dem, en efter en, Ingrid som han rövar bort när hon ska gifta sig men som han sedan raskt överger, Solveig som fortsätter att älska honom trots att han drar vidare, bergakungens dotter som inte lyckas trollbinda honom, Anitra som inte får mycket utrymme i den här uppsättningen, mor Aase...

 

Peer är en charmerande slarver som blir en bitter gammal man när han inser att han ödat bort sitt liv. Knappstöparen försvann nästan helt i den här uppsättningen, men man tog tillvara - lite väl handfast - löken som en symbol för Peer, en varelse utan inre kärna och stadga. När den skalats till slut blir intet kvar. Oscar Töringe spelade Peer som ung, hans far Anders Granström Peer som gammal, full av ruelse. Han kreerade dessutom Aase i dödsscenen, båda bra och övertygande rollprestationer. Grällare var en tilldiktad scen i början av andra hälften efter paus, med Peer som en ganska odräglig lifestyle coach som försökte engagera publik att medverka på tjatigt vis, det lyckades inte så bra. Jag ser att Dagens Nyheters recensent tyckte det var Skillinge-versionens höjdpunkt medan den åldrade Peers ruelse inte övertygade – jag tyckte precis tvärtom.

 

I pausen råkade vi stöta samman med en norrman, en pensionerad scenograf på Nationalteatern i Oslo. Jag hade väntat mig att han förargat skulle ha fnyst åt denna självsvåldiga behandling av en sakrosant hundrafemtioårig nationalklenod vars text han kunde utan och innan, men icke: han gillade i det stora hela denna fria uppsättning, förkortad och tilldiktad. Den inspirerade scenografin, koreografin och ljussättningen imponerade också på oss, liksom hardangerfelandet. Fast varför skriks det så mycket på svenska teaterscener numera, liksom på biograferna? För att yngre åskådare redan halvt förstört sin hörsel?

Ivo Holmqvist

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts