Per Umaerus, Henrik Wallgren och Martina Jakobsson, Kraken på Kroken - Tidningen Kulturen

Per Umaerus, Henrik Wallgren och Martina Jakobsson är tillbaka på Brännö Varv med den nyskrivna hisnande sommarshowen Kraken på kroken.

Så fortsätter denna musikaliska historia om fattigdom, sjömonstercirkus, elakhet och havets förunderligheter till en fullfjädrad sommarupplevelse med banjo, en väldigt rostig trumpet, gitarr och trummor.

Kraken på Kroken
Brännö Varv Spelas fram till den 16 juli
Medverkande: Per Umaerus, Henrik Wallgren och Martina Jakobsson

Hans majestät den rosa jättebläckfisken

Vandrar från stranden vid Rödsten på Brännö, Göteborg skärgårds hemvist för många inom musikens och skapandets värld, upp mot Brännö Varv där det sedan några år etablerats ett café med en trasig och romantisk känsla av långsamhet och väderbitna möbler i mitten av det gamla varvet. För att bidra till känslan av Göteborgs kulturella själ kommer Håkan Hellström spankulerande med sin son på cykel från ett av husens smala infartsvägar, det finns nästan inga bilar på ön.

Alldeles intill Café Varvet har radarparet Johnny Dyckert & Hyvel-Bengt, alias Per Umérus och Henrik Wallgren, byggt en utomhusscen med en liten läktare och mysiga segeldukar som tak. Med sig på scen har de denna gång en tredje stjärna, Martina Jakobsson som också är huvudpersonen i denna familjeföreställning från 5 år som för dagen är utsåld. Efter de populära uppsättningarna Sköna skjut i skärgården, Kyss mig shejk och Som varje annan dag blir det nu åter sommarteater på Brännö Varv.

Det handlar om Kraken, eller jättebläckfisken som i rosa skepnad regerar under havet, som de påpekar att vi inte vet mycket om. I sina blå snickarbyxor och finurliga ansikten står duon på scenen omgivna av dekoren av vågor, en livboj där det med vittrande bokstäver står Dont Worry be Happy och ett litet trumset i ena hörnet. Johnny står och metar och hittar en massa skräp, som de berättar för publiken att man Inte ska slänga i, medan Bengt spelar en sång på gitarr till havet. Till slut fångar han en stövel och det finns något litet och slemmigt i hälen.

Det är en liten rosa krake! De börjar mata den med Marie-Kex och den växer till det stora monster som den ska bli, Kraken växer upp från vågorna med en fantasirik bläckfiskdräkt och en stor boj på huvudet. Den ser snäll ut men har väldigt stora huggtänder runt den svartmålade munnen. Den är glupsk och behöver till slut äta både falukorv på kredit från Sten i affären och fåren från hagen bredvid…

Så fortsätter denna musikaliska historia om fattigdom, sjömonstercirkus, elakhet och havets förunderligheter till en fullfjädrad sommarupplevelse med banjo, en väldigt rostig trumpet, gitarr och trummor. En varité bortom begreppets snäva logik som verkar passa perfekt för den som är nästan åtta år, som min son som sitter med fingrarna i munnen ibland. Men också farföräldrarna framför oss har roligt! Hela kvällen leker barnen att kraken äter får, medan de sjunger en annan nutida havsmonsterkändis melodi: Glänser från Vaiana.

Lena Torquato Lidén