Om Teater Tribunalens Festival 2017 - Tidningen Kulturen

Årets upplaga av Teater Tribunalens Festival – en vecka i maj gick av stapeln onsdagen 17/5 till söndagen 21/5 och var alltså lite nedkortad jämfört med tidigare år, men hade å andra sidan ett mer komprimerat program. Som vanligt var det mesta kostnadsfritt att se och de fler än femton föreställningar som visades var av mycket blandat slag, med tonvikt på något som tematiskt kan sägas höra hemma i den politiska teatern.

Årets festivalvecka var kortare än vanligt, men i gengäld synnerligen välbesökt. Korta föreställningar, fri entré, hipp hipstersöderpublik, en levande bar och inspirerande häng gjorde att många som möjligen kom för att se kompisen premiärspela blev kvar en hel kväll och gick därifrån med – förhoppningsvis – ett nyfött intresse för kultur.

Teater Tribunalens Festival 2017

Medverkande: Flera artister

Många, korta, intressanta föreställningar

Mycket är tidsenligt och aktuellt och handlar om utanförskap, främlingsfientlighet och vad vi kan göra åt sådana saker.

Att de flesta av festivalens föreställningar är kostnadsfria leder förstås till en stor och blandad publik. Det mesta är i alla fall i det närmaste fullsatt, vid några av huvudnumren får folk till och med vända i dörren. För den verkligt teaterintresserade åskådaren är inte enbart av godo, eftersom graden av engagemang förstås varierar. I de allra flesta vall är dock föreställningarna av så god kvalitet att de lyckas hålla publikens intresse vid liv på ett tillfredsställande sätt. Få föreställningar är dessutom längre än 60 minuter och många i publiken stannar hela kvällar.

En av festivalens stora begivenheter är möjligheten att lyssna på textgenomdrag av stycken som är i process och ännu inte helt färdigskrivna. Under onsdagen lästes till exempel texten till Elin Skärstrands ”Drottninggatan” för första gången upp inför en publik. ”Drottninggatan” behandlar terrorattentatet i Stockholm 7/4 och är alltså ett högaktuellt stycke, där skådespelarna Ester Claesson, Victor Ström, Maria Nohna, Anna Wadström och André Nilsson ger röst åt människors känslor efter attacken. Det handlar snarare om samhällets ytlighet och om behovet att lyfta fram det egna egot i sociala medier än om den faktiska attacken – ett slags absurt monologiskt samtal som för tankarna till Sandro Key Åbergs prator. ”Drottninggatan” är än så länge ett textarbete i process, långt ifrån färdigt, men det är roligt att Festivalen ger möjlighet för en publik att få delta i teaterprocessen på ett så tidigt stadium.

Ett annat verk att särskilt lyfta fram är ”MarDRÖMMAR” av Verket – en teatergrupp som bedriver en verksamhet i syfte att stärka nyanlända ungdomars integration i samhället. ”MarDRÖMMAR” bygger på ungdomarnas erfarenheter av att lämna hem och familj och fly till Sverige, samt på deras drömmar – och mardrömmar – som är ständigt närvarande i deras liv.

Mycket av det som spelas på festivalen kan precis som ”Drottninggatan” och ”MarDRÖMMAR” karakteriseras som politisk teater, men med underhållningens fernissa. Flera av festivalens föreställningar, t ex ”Lille Roj” och ”Mama dada” som tidigare recenserats, hör hemma i samma tematiska spektrum. Festivalen har en tydlig röd tråd i integrationens lycka och misslyckanden, men det är trots ingen plakatteater som publiken får sig till livs – tvärtom. Det mesta är både rappt och underhållande och få akter är längre än 60 minuter. Det publikvänliga finns också hos akter som Hybristeaterns ”Gubbkören”, ”Postcapitalist flirt” och ”Skuggfigurer”, där teatern bitvis blir interaktiv och publiken medskapare.

Anna Bergqvist