Scenkonst: Mama dada - Manus: Bodil Carr Granlid, Therese Stenshäll och Marie Öhrn - Tidningen Kulturen




Kritik om scenkonst
Verktyg
Typografi
Med föreställningen ”Mama dada” vill Bodil Carr Granlid och Therese Stenshäll lyfta fram sex dadaistiska konstnärer som inte ville låta sig marginaliseras till att bara vara kvinnor – och som kanske just därför trängdes undan och glömdes bort.

”Egot är en lök med hundra skal”

Mama dada
Regi: Marie Öhrn
Medverkande: Medverkande: Bodil Carr Granlid, Therese Stenshäll

En timslång innehållsrik enaktare

Det är med hjälp av tydliga dadaistiska och lekfulla stilmedel som man väljer att berätta om Emmy Hennings, Elsa von Freytag-Loringhoven, Beatrice Wood, Florine Stettheimer, Hanna Höch och Mina Loy. Scenen är från början tom, så när som på några musikinstrument samt ett klädstreck där bilder och foton är upphängda med hjälp av klädnypor.

När skådespelarna gör entré så kommer de in från publikens håll – insvepta i brun papp och entonigt mässande Dada-orden: ”Egot är en lök med hundra skal”. Redan från allra första minuten slås alltså den didaktiska tonen an och vad vi under den resterande knappa timmen får oss till livs är en riktig liten dadaistisk, didaktisk pärla som utan att skriva publiken på näsan faktiskt lyckas både med att roa sin publik och att lyfta fram såväl ism som konstnärer .

Det är skickligt manusarbete och en lyckad iscensättning. Den goda scennärvaron lyfter det dialogiska skådespeleriet ytterligare och gör att även den publik för vilken dadaismen är tämligen okänd kan roas och ryckas med – trots det bitvis fragmentariska och absurda som karakteriserar ismen.

”Mama dada” är en timslång mycket innehållsrik enaktare. Det är rappt och medryckande, roligt och allvarsamt på samma gång. Publiken skrattar med, men tillåts aldrig blunda för det faktum att dessa konstnärer marginaliserades - ett centralt ord i föreställningen – just på grund av att de var kvinnor.

Kanske är den feministiska agendan i ”Mama dada” viktigare än det modernism-didaktiska, och man lyckas också väl med att belysa det strukturella förtrycket av kvinnor, men det är ändå i det lekfullt upplysande som pjäsens allra största styrka ligger. Det är en nära nog perfekt liten lektion i dadaismen som publiken får sig till livs. ”Mama dada” får helt enkelt ses som en tämligen god upprättelse för de sex bortglömda konstnärer som skildras.

 

 

 

Anna Bergqvist

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen