Scenkonst: Lille Roj av och med Roy Nehmé - Tidningen Kulturen

”Lille Roj” är den andra föreställningen ut på Teater Tribunalens Festival – en vecka i maj, men den första hela pjäs som ges. Salongen är därmed fullsatt, stämningen god och uppsluppen och förväntningarna höga.

Det finns brister i ”Lille Roj”, men som ett stycke med uppgift att locka ungdomar till teatern och få dem att tänka till så fungerar det alldeles utmärkt – det visar inte minst de mycket entusiastiska applåderna, skratten och tillropen.

Roy Nehmé på Teater Tribunalens Festival
Regi: Maria Nohra
Medverkande: Roy Nehmé

En ganska enkel ståuppmonolog

”Lille Roj” är en monolog – bitvis ett standuppstycke – som behandlar Roy Nehmés egen barndom och uppväxt på Fjärilsstigen i Bro. Fokus ligger på Roys sökande efter en identitet. Han kom till Sverige vid ett års ålder och har förstås aldrig haft en egen relation till hemlandet Libanon, förutom rent kulturellt. Trots det känner han sig aldrig helt accepterad som svensk heller och många av föreställningens höjdpunkter är just de tydliga och medvetet komiska exemplen på situationer där Roy mött andra människors fördomar. Det är med andra ord ett allvarligt och mycket aktuellt tema som Roy Nehmé tar sig an i ”Lille Roj”, men på ett uppsluppet sätt tänkt att passa en ung och teaterovan publik.

Det är en ganska enkel ståuppmonolog vi får se denna kväll. På den helt vitmålade scenen finns bara en fotboll, en keyboard och Roy Nehmé själv. Några bilder projiceras också: bland annat några foton från barndomen, några tidningsartiklar och en musikvideo, men inget av detta har någon större betydelse för tolkningen av pjäsen. ”Lille Roj” är således en monolog som helt bygger på Roy Nehmés skådespeleri. Tyvärr gör premiärnerver att timingen inte helt sitter, men publiken är mycket entusiastisk, vilket gör att föreställningen ändå lyfter.

Temat i ”Lille Roj” är allvarligt och brännande aktuellt. Kanske har det aldrig varit viktigare än nu att tala om integration, om att kämpa för att passa in och ändå aldrig fullt ut accepteras. Bitvis banaliseras detta en aning i föreställningen. Publiken riskerar att snarare skratta åt mimik, roliga brytningar och snubbel på scen än åt det som rimligen är Nehmés och Nohras intention: att de egna fördomarna bekräftas på ett sätt som gör dem svåra att värja sig ifrån. Riktigt starkt blir det därför först i slutet när Nehmé inte bara berättar om sin egen barndom, utan också själv kommenterar dagsaktualiteten i problemet. Han frågar sig om dagens flyktingar välkomnas ens i närheten lika fint som han gjorde och han låter publiken förstå att han tvivlar på att så är fallet. Därmed blir slutscenerna de starkaste och viktigaste i föreställningen.

”Lille Roj” spelas också på samma scen lördag den 20 maj klockan 19:00.

Anna Bergqvist