Scenkonst: Bernardas hus - Tidningen Kulturen

Bernardas hus Foto Sören Vilks

”Bernardas hus” skulle bli Federico García Lorca sista pjäs, han avslutade den 1936, två månader innan han mördades. Pjäsen har blivit en av hans mest spelade vid sidan av Blodsbröllop.

Kvinnokollektivet befinner sig i en oavlåtlig kamp, den undertryckta sexualiteten och frustrationen visar sig i åtrån den eftertraktade ungkarlen Pepe el Romano. Han skymtar förbi bortlovad som fästman till den äldsta systern och sätter allt i gungning.
Bernardas hus Foto Sören Vilks

Bernardas hus Foto Sören Vilks

Bernardas hus Foto Sören Vilks

Bernardas hus Foto Sören Vilks

Bernardas hus
Regi: Anna Pettersson
Medverkande: Medverkande: Tove Edfeldt, Siri Hamari, Eva Rexed, Angelika Prick mfl

Federico García Lorca på Klarascenen

Anna Pettersson har sin vana trogen läst pjäsen efter sitt eget huvud och bearbetat den på ett överraskande sätt. Hon blottlägger och hittar nya perspektiv på Lorcas klassiska pjäs. Texten framförs i fragment, hon är på sitt sätt trogen mot texten, här finns klaustrofobin, den sociala kontrollen som nu utövas  inom det hårt styrda kvinnokollektivet, som internaliserat det latenta våldet och lever ut det i brutala attacker, alla sammanbundna tills den yngsta och mest blodfulla systerna Adele bryter sig loss, iklädd sin gröna klänning. Straffet är döden.

Redan i foajén börjar föreställningen, här bärs en svartmålad kista in följd av ensemblen och publiken. Dvs. en person fattas – i kistan ligger inte som i originalet  den förtryckande fadern utan en annan skräckgestalt, Bernarda Alba själv.

I Anna Petersson tappning är det visuella, musikaliska och koreografiska det nya, de sju kvinnorna är alla klädda i fotsida svarta klänningar och långa flätor som ibland används som tortyrredskap, dessa undertryckta kvinnor vibrerar av undertryckt kraft och vrålar ibland ut sin vrede och ångest. Anna Petersson har tagit ännu ett steg mot scenisk förnyelse, en undersökning som tidigare resulterat i föreställningar som Fröken Julie och Hedda Gabler. Via ett sinnrikt projektionssystem kan man se allt ovanifrån, samtidigt som man följer det intensiva skeendet på scengolvet, de koreografiska rörelserna där kvinnorna oftast agerar som en totalitet. Max Mitles ljus är också det rytmiskt och används till skuggeffekter som förstärker scenerierna på den tomma scenen i grönfärgat glas. Enda synlig rekvisita är sju identiska stolar i svart samt sju metronomer, som antyder att var och en har en utmätt tid.

Det kan ju låta som mera form än dramatiskt innehåll, men ensemblen har hela tiden föreställningen i sin hand med ett kraftfullt utspel. Här finns den primitiva kraften hos kvinnor som berövats kvinnlighet, orosungar hotar kollektivet, ibland inträffar rejäla slagsmål. Till saken hör att Anna Pettersson har upphävt de induviduella rollerna och låter de svartklädda kvinnorna bli till systrar, tjänarinnor, dement mormor allt eftersom det faller sig. Kollektivet är intakt, vilket till en början kan vara lite förvirrande, men som understryker deras situation som fångna i ett fascistiskt förtryck, med patriarkala undertoner. Undantaget är alltså Adele som iklädd en iögonenfallande grön festblåsa, som gräll kontrast vägrar att underkasta sig och syndens lön är som bekant döden.

I programhäftet läser jag om att en av Anna Petterssons drivkrafter varit att ladda föreställningen med ”duende”, ett estetiskt begrepp Federico García Lorca lanserade vid en föreläsning i Buenos Aires 1933: ”Allt som har svarta toner i sig har duende. Det finns ingen djupare sanning än denna. Dessa svarta toner är mysteriet, rötterna som sätter sig fast i dyn, som vi alla känner till, som vi alla är okunniga om, men som från vilken allt som är substantiellt i konsten.”

Anna Pettersson har åstadkommit en svindlande vacker föreställning där hela ensemblen visar vad duende kan vara. Det är stor teater som flyttar fram gränsen för vad teater kan vara, med andra ord en genial nytolkning av den ibland sönderspelade klassikern ”Bernardas hus”

Det ska bli ett spännande att följa mötet mellan August Strindberg och en teaterkvinna som inte har mindre eld i sitt temperament än teatergiganten när Anna Pettersson 1 april tar över chefsskapet för Strindbergs Intima teater..

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia