Scenkonst: Hamlet - Tidningen Kulturen

Hamlet foto Mats Bäcker

”Ur led är tiden: Ve! Att jag är den som föddes att den vrida rätt igen”. I Jens Ohlin, Joakim Bayoumi Karlsson sparsmakade scenrum sitter Hamlet, till synes livlös eller katatonisk i en rullstol. Så småningom väcks han till liv, ur drömmar om tillståndet i riket och dess ruttenhet.

Scenrummet är kallt och klaustrofobiskt igenbommat, enda tecken på liv är graffitin på väggarna, golvet består av galler och ljuset kommer huvudsakligen underifrån, vilket skulpterar gestalterna på ett oväntat sätt. Man befinner sig i källarregionerna sägs det, men under dem antas ytterligare rum och gravar, vi befinner oss i ett undantagstillstånd utom tid och rum.

Hamlet foto Mats Bäcker

Hamlet foto Mats Bäcker

Hamlet
Regi: Jens Ohlin
Medverkande: Medverkande: Hannes Meidal, Yngve Dahlberg, Per Sandberg, Monica Stenbeck, Alexander Ohakas, m fl.

En söndersliten och förtvivlad Hamlet

Huvuddragen i Shakespeare ofta sönderspelade/älskade klassiker finns där: Hamlets far har fallit offer för sin bror Claudius avund och maktanspråk. Hamlet är den som valts ut för att vrida tiden rätt igen, att hämnas det nesliga brottet, men sönderslits av tvivel när han till slut väljer att handla och befria landet från den padda som nu sitter på tronen.Drottning Gertrud har gett efter för sin kättja och äktat den framgångsrike pratmakaren, den svinaktige och lättlevande Claudius. Polonius är även här den pragmatiske kanslern, som älskar makten och vänder kappan efter vinden.. Den som kan sin Shakespeare upptäcker åtskillig originaltext men det mesta är nyskrivet, irriterande och borrande fixerat kring bristen på mening, här tolkat som ljudet av tystnad.

Hannes Meidal spelar Hamlet, söndersliten och förtvivlad, med ett ursinne och äckel över tillvaron, sig själv och sina medspelare som är monumentalt. Per Sandberg tar som Claudius ut svängarna som realpolitiker och maktspelare, en svinaktigt självgod usurpatorn av tronen, sekunderad av Monica Stenbecks Gertrud, en liderlig medlöpare och pragmatiskt trogen den som för ögonblicket innehar makten.

Av barn och dårar kan man som bekant få höra sanningen. Det geniala i Hannes Meidal och Jens Ohlins tappning är att allt iakttas av ett litet barn, en flicka klädd i solkad kaninkostym, med öron av tidningspapper och försedd med handdockor. Hon är dramats sanningssägare, inför hennes genomträngande blick och oförfalskade sinne äger inga lögner bestånd. Naima Josefsson, som denna kväll spelar barnet, gör en rolltolkning som borde gå till teaterhistorien, här framför våra ögon föds en stjärna.

På ett estetiskt plan är denna föreställning fulländad, som ett resultat av total tonträff vad gäller samverkan mellan scenrum, mask, kostym och ljus – genomlyst av Jens Ohlins på en gång känsliga och handfasta regi. Som ett huvudtema går Simon & Garfunkels sockersöta sextiotalshit ”Sound of Silence” genom föreställning, redan i foajén möts publiken av den. Tystnad uppstår då orden tryter, all mening imploderar, alla moralbegrepp ställs på huvudet och ingenting längre är verkligt utom en meningslös räcka av ord, ord, ord. Hamlet är en människa dömd till frihet, att själv skapa mening, men går under eller kapitulerar, osäkert vilket.

Jens Ohlins och Hannes Meidals omtolkning av Shakespeares drama sätter fingret på en av vår tids största problem: ihjältigandet av problem, verklighetsflykt och den bortvända blicken, som möjliggör extremism och högerpopulism.

Av Shakespeares klassiker blir i Hannes Meidal och Jens Ohlin en av de giftigaste politiska inläggen hittills denna vår och placerar dramat obönhörligt i vår tid, där det ständiga flödet av floskler och ordridåer, tom retorik och demagogi förlamar såväl tanke som handling. Det är stor och intelligent teater, politisk i bästa mening, därtill välspelad in i minsta detalj, en teaterupplevelse utöver det vanliga. Jag har bara ett ord att säga: Imponerande Galeasen!