Scenkonst: Kung Kristina Alexander - Tidningen Kulturen

Aleksa Lundberg Foto Elisabeth Ohlson Wallin

Efter 100 föreställningar på Strindbergs Intima teater väljer den avgående teaterchefen Ture Rangström att överlämna stafettpinnen till Anna Pettersson. Som tack och avskedsföreställning ger man Aleksa Lundbergs och Elisabeth Ohlsson Wallins "Kung Kristina Alexander", ett minst sagt kontroversiellt val.

I andanom kan man se "Förste regissören" ilsket komma nerfarande från Blå tornet, men ett av kännetecknen för Ture Rangströms chefskap har varit att han aldrig fruktat vare sig fan trollen eller Strindbergs spökerier och påtagliga närvaro vid den exklusiva teatern vid Norra Bantorget.

Kung Kristina Alexander
Regi: Elisabeth Ohlsson Wallin
Medverkande: Medverkande: Aleksa Lundberg

En monolog med film och musik

"Kung Kristina Alexander" är en halvannan timmes lång monolog av Aleksa Lundberg och Elisabeth Ohlson Wallin, där texten blandas med filmer och dokumentära inslag. Här framträder transpersoner som berättar om sina upplevelser av att födas i fel kropp, identitetskriser och svåra, för att inte säga traumatiska, val. Texten innehåller några få repliker ur Strindbergs Kristina, resten är nyskrivet, en bitvis rasande och underhållande räfst med fördomar om människor som ifrågasätter könsnormer. Det är full attack som gäller från scenen, men också ögonblick av reflektion och stillhet.

I originaldramat säger köpman Allerts inför drottningens entré i Riddarholmskyrkan"Nu skall ni se det underligaste djur som Gud skapat..."

"Kung Kristina Alexander" börjar med en film som tillkom vid den egendomliga gravöppningen i Peterskyrkan 1965. Kring drottningens gestalt hade genom historien egendomliga rykten cirkulerat, av vilket kön var då denna varelse? Var hon hermafrodit? Lite besviket, tycks det, finner man inte något anmärkningsvärt när det gäller Kristinas blottade lik.

Aleksa Lundbergs tolkning av Kristina är kraftfull och tar fasta på sökande efter egen identitet. Ibland är hon vulgär och mumsar på oblater som vore det chips och vräker i sin pizza, dreglar och spottar. Dessemellan håller hon rättegång med sig själv, tvivlar och visar sin svaghet, vacklar mellan sina olika identiteter. Scenrummet är delvis en illustration av Kristinas brottning med sina religiösa dubier, här finns krucifixen och kronan som hon själv lyfter från sitt huvud vid abdikationen 1juni 1754.

Aleksa Lundberg och Elisabeth Ohlsson Wallin kombinerar en kontroversiell historielektion med aktuell debatt och kamp för lika värde oavsett könstillhörighet. Uppenbart är att drottningen var en av de första dokumenterat icke binära personer historien känner. Då drottning Kristina föddes 8 december 1626 trodde man först att den nyfödda var en efterläktad manlig tronföljare, en kommande härförare. Barnet var ludet, hade segerhuva och en ovanligt stark röst, prinssalut förbereddes. När det rätta förhållanden uppdagades välsignades den nyfödda av fadern, med orden: "Låtom oss tacka Gud, min syster. Jag hoppas, att denna flicka skall bliva mig så god som en gosse. Jag beder Gud, att han bevarar henne, eftersom han har gett mig henne. "

Ibland tippar föreställningen lite, blir alltför övertydlig i sitt budskap – vilkt tyvärr ofta är den stora risken när det gäller pjäser som handlar om dagsaktuella kontroversiella ämnen. Men föreställningen räddas av att duon Aleksa Lundberg, Elisabeth Ohlsson Wallin förmår att gjuta en obestridlig konstnärlig kraft i denna föreställning, både formmässigt och vad gäller skådespelarprestation. En föreställning som ytterst handlar om individens rätt till egna val och frihet oavsett rådande slentriantänkande när det gäller könstillhörighet och där av allt att döma stora landvinningar gjorts under senare år – inte minst tack vare oförtrutet arbete av aktivister som Aleksa Lundberg och Elisabeth Ohlsson Wallin.