Scenkonst: Ebba Witt Brattström Århundradets kärlekskrig - Tidningen Kulturen




Kärlekskrig foto Sören Vilks

Kritik om scenkonst
Verktyg
Typografi
Så står de här igen – de stridande äkta makarna, som vanmäktiga ser sin tid rinna ut. Ett trettioårigt äktenskap går i kras. Ämnet är ständigt aktuellt från antiken fram till idag. För ett år sedan kom Ebba Witt Brattströms "punktroman" Århundradets kärlekskrig ut. Samtidigt gav Horace Engdahl ut en bok "Den sista grisen"och diskussionerna om vad som var sanning och lögn om det havererade äktenskapet gick höga.

Klaustrofobin understryks av Julia Przedmojskas scenografi, där paren trängs in i en illskär cell tills Ann-Sofie Rase bryter sig ut med ett primalskrik. Slutscenen är lika oväntad som magnifik, här geggar hela ensemblen ner sig med raklödder – alla lika goda kålsupare, det allmängiltiga i Århundradets kärlekskrig får här ett oväntat uttryck.
Kärlekskrig foto Sören Vilks

Kärlekskrig foto Sören Vilks

Kärlekskrig foto Sören Vilks

Kärlekskrig foto Sören Vilks

Århundradets kärlekskrig
Dramatisering och regi: Nora Nilsson
Medverkande: Medverkande: Cecilia Nilsson, Lennart Jähkel, Gizem Erdogan, Daniel Nyström, m fl

Ett Pyrrhus krig

Ibland har litteraturprofessorn, feministen med mera Ebba Witt Brattström och kulturmannen, akademiledamoten mm Horace Engdahl rubricerats som "kulturens kungapar" till bådas stora förtret. Ibland har de framstått som det idealiska paret, ständigt kämpande sida vid sida. Jag kan inte befria mig från tanken att förmodligen skulle Ebba Witt Brattströms första roman aldrig dramatiserats om det nu inte handlade om offentliga personer, vars ibland sorglustiga utfall mot varandra ibland lite väl ofta hamnat i nyhetsflödet och skvallerpressen.

Samtidigt skulle man kunna frukta att denna iscensättning blev ett svartvitt drama med en viss pikant doft av sensation om hur de patriarkala strukturerna triumferar, hur en kvinna trots alla goda föresatser bryts ner och slår pannan blodig. Visst finns sådana element: "Att kliva omkring i ruinerna av ett livslångt förhållande och misstänka att där aldrig stod ett gemensamt bygge", lyder en bekant rad i Ebba Witt Brattströms roman.

Men styrkan i den här föreställningen är både dramatisering och regi lyfter blicken bort från det privata. Lina Nilsson väljer att låta sex skådespelare i tre generationer gestalta paret i olika åldrar, alltifrån de ungas orgiastiska famntag till de åldrades skenfäktningar och närkamper som bokstavligen slutar i clinch. Alltså är det upplagt för åtskilligt brutala skamgrepp, våldsamma påhopp, ändlösa och meningslösa tirader, men Lina Nilssons intelligenta dramatisering och iscensättning lyfter bort blicken från det privata.

Lina Nilsson understryker humorn och det ibland inte så litet löjliga – trots att smockan hänger löst och när primitiviteten är som störst. Aldrig har från en teaterscen så många fula ord utslungats, företrädesvis ordet "fitta", uttalat vidpass hundra gånger i rad och publiken brister i skratt. En annan höjdare är när Andreas Kundler utbrister i en dadaistiskt färgad blablablamonolog, med mycket undertext, något som pågår i flera minuter – en påminnelse om att ord ibland blivit så berövade sin betydelse att de ingenting längre betyder.

Klaustrofobin understryks av Julia Przedmojskas scenografi, där paren trängs in i en illskär cell tills Ann-Sofie Rase bryter sig ut med ett primalskrik. Slutscenen är lika oväntad som magnifik, här geggar hela ensemblen ner sig med raklödder – alla lika goda kålsupare, det allmängiltiga i Århundradets kärlekskrig får här ett oväntat uttryck.

Men även om tempot är högt och ibland på gränsen till pekoral finns ögonblick som erinrar om ett annat liv och den kärlek som en gång fördrog allt, som när Lennart Jähkel och Cecilia Nilsson söker en förlorad tid i en dans, sökande efter en gemenskap som hade sitt ursprung i ungdomlig eufori och obetingad framtidstro.

Ebba Witt Brattström har under ett långt liv stridit för kvinnans rätt att utöva konst, i Lina Nilsson eleganta och skickliga händer har "Århundradets kärlekskrig" blivit en högst njutbar upplevelse om kärlekens blindskär och debacles – tragikomisk ibland, men i botten anar man en djup sorg. I Lina Nilssons tolkning av "Århundradets kärlekskrig" är alla till syvende och sist förlorare.

 

 

 

 

 

Lena S. Karlsson

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts