Scenkonst: Förklädd Gud av Hjalmar Gullberg - Tidningen Kulturen

Vi ser dem varje dag, hopkurade i tjocka kläder mot den pinande vinden och kölden, vid matvaruaffärer och systembolaget, men de flesta av oss vänder bort blicken och skyndar besvärat vidare, med i bästa fall ont samvete. I Folkoperans storsatsning i vår framförs Lars-Erik Larssons och Hjalmar Gullbergs högt älskade och ofta spelade lyriska svit ”Förklädd Gud” , som uruppfördes i Sveriges radio 1940.

Förutom det sceniska skeendet konfronteras vi med filmade inslag av EU-medborgare, dvs. romska tiggare, som berättar i intervjuer på sitt eget språk den historia vi aldrig hör när vi passerar dem på gatan.

Förklädd Gud
Regi: Malin Stenberg
Medverkande: Medverkande: Björn Kellman, Lelo Nika, , Shadi Ali, Sanna Gibbs, Anders Butta Börjesson, M fl

Förklädd Gud på Folkoperan

Hjalmar Gullbergs dikt som inleds med orden ”Ej för de starka i världen, men de svaga” bygger på den antika sagan om guden Apollo som straffades med att under ett år vandra förklädd i världen, som den ringaste av herdar. Dikten skrevs 1933, då Hjalmar Gullberg hade besökt Berlin, i en tid då rasism och antisemitism samt förakt för människor med fysiska och mentala handikapp grep omkring sig. Inte bara i Nazityskland, liknande tongångar förekom även i det förment rumsrena Sverige.

I Folkoperans tappning uppträder solister, recitatör, kör och orkester, närmast som i en kantat. Några romer framträder i föreställningen som statister i denna gränsöverskridande föreställning, där Jonas Forssell gjort ett elegant orkesterarrangemang. Dragspelsvirtuosen Lelo Nikas balkantoner och egna kompositioner kontrasteras effektivt mot Lars-Erik Larssons senromantiska och nordiskt svala toner.

Förutom det sceniska skeendet konfronteras vi med filmade inslag av EU-medborgare, dvs. romska tiggare, som berättar i intervjuer på sitt eget språk den historia vi aldrig hör när vi passerar dem på gatan. De möter oss med blicken och berättar om vardagliga händelser, sånt som vi alla upplevt, just här finns inte vi och dom.

Verket uruppfördes alltså utan tanke på att bli en föreställning, vilket ger regissören Malin Stenberg fria händer att fabulera och leka med kulturkrockarna. Scenen domineras av en gigantisk filmduk, som effektfullt samverkar med det sceniska förloppet, där de medverkande uppträder i vardagskläder. Det förekommer åtskilliga skobyten under föreställningen, en slags illustration till det gamla Cheyenneordspråket ”Innan du dömer ut mig och det liv jag för, ta och gå en mil i mina skor”. Budskapet är tydligt, vem som är gud eller människa är ointressant, vi bär alla på en gudomlig gnista. Vem som helst av dem vi möter kan vara en förklädd Gud, här handlar det om människovärde och respekt.

Folkoperan har ännu en gång lyckats sätta ett avtryck på samtiden genom denna uppsättning där amatörer och professionella möts i ett fruktbart samarbete. Orkestern glänser under ledning av Marie Rosenmir, liksom Södertälje kammarkör. Med sig bär man ut i vintermörkret den tröst och hugsvalelse som en fullödig musikupplevelse kan ge, i denna föreställning glimmar ett oförtrutet hopp och en livsglädje som inte låter sig kuvas.