Scenkonst: Molnens bröder - Tidningen Kulturen

Foto Sören Vilks

Så var det då äntligen dags att se Lars Rudolfsson inta sin plats på nationalscenen. Med ”Molnens bröder” gör han sin Dramatendebut med sin egen dramatisering av Barbro Lindgrens kortromaner Eldvin och Molnens bröder från 1970-talet. På Dramatens stora scen råder 1920-tal, platsen är ett hospital befolkat av utkantsexistenser. En del plågade av fantasier om ett våldsamt förflutet, andra vandrar omkring i sin storslagna prillighet, som förvuxna barn, befriade från allt tyngande ansvar.

Scenen domineras av ett jättelikt träd, varenda någorlunda flitig teaterbesökare tänker med ett slags ryggmärgsreflex ”Beckett och I väntan på Godot”. Visst – det är inte helt fel, Lars Rudolfssons regi understryker det absurda i Barbro Lindgrens verk. men föreställningen vilar trygg i Lars Rudolfssons eget fantasteri.

Foto Sören Vilks

Foto Sören Vilks

Molnens bröder
Regi : Lars Rudolfsson
Medverkande: Medverkande:  Rasmus Luthander, Johan Ulveson, David Fukamachi Regnfors, Thomas Hanzon, m fl

Det kollektiva i utspelet

Det finns ett slags vida spridd föreställning när det gäller sinnessjukdom, att den frigör skapande krafter, något som Rudolfsson tar fasta på, det destruktiva har ingen plats här. Andra akten antyder ett metadrama, när Caleb berättar om sin drömda roman: ”Molnens bröder”. Runt omkring de ibland sällsamt utstyrda dårarna finns vårdarna, iklädda grå uniformer, som vänligt, bestämt och milt sköter sina olycksbarn, här finns stor tolerans mot de olycksfödda.

Det är en ytterst samspelt ensemble vi kan se på Stora scenen, med inte mindre än 17 skådespelare på scenen, Lars Rudolfsson lägger vikt vid det kollektiva i utspelet, ingen nämnd och ingen glömd. Man kan kanske med fog undra över hur en regissörs särmärke eller signatur som färgar en iscensättning ser ut. När det gäller Lars Rudolfsson är det kanske framför allt det gränsöverskridande, absurda, poetiska och musikaliska som är hans särart. Jazztrion Fire! arbetar direkt mot skådespelarna, understrykande av det som händer på scenen, ungefär som en gång Per Verner-Carlsson använde musiken i sina uppsättningar som ”Kajakkvinnan” och ”Vita rum”.

Kontrasten mellan Lars Rudolfssons forna hemmascen Orionteatern, den gamla verkstaden med autentiskt sot och smuts från fordom, och Dramatens stora scen, glänsande av bladguld, utsökt sekelskiftesmåleri och jugendprakt kan knappast vara större. Men egendomligt nog känns ”Molnens bröder” som mera självklar här än någon uppsättning som jag sett här på länge, salongen och prosceniet understryker den drömska sagostämningen och skönheten i Lars Rudolfssons iscensättning.

Omkring sig har han ett fantastiskt team, kostymer och scenografi är utsökta, liksom Linus Fellboms läckra ljussättning. Det är bara att hoppas att Lars Rudolfsson återkommer till Dramaten och vi får se mer av hans sceniska fantasi, som är unik i ett Teatersverige, där påtvingad knapphet är mera regel än undantag.