Scenkonst: Hamletmaskinen på Turteatern - Tidningen Kulturen

hamlemaskinen Foto Klara G

När Turteatern tar sig an Heiner Müllers Hamletmaskinen görs det med emfas. Hela kvällen är tänkt att vara en del av teaterupplevelsen. Foajén och caféet är dekorerade med spindelväv, skelett och nedbrunna stearinljus och besökarnas biljetter byts vid sceningången ut mot med tuschpenna ritade kors på händerna.

I sådana ögonblick närmar sig faktiskt Hamletmaskinenvad som kan tänkas vara traditionell underhållning – något som knappast är huvudsyftet, men som behövs för att tre timmars dadaistiskt fragmentarisk teater ska gå att ta in för en åskådare.
hamlemaskinen Foto Klara G

hamlemaskinen Foto Klara G

Hamletmaskinen
Regi: Marie Nikazm Bakken
Medverkande: På scen: Anna Ladegaard, Joel Ödmann, Lola Zackow

En teaterupplevelse man bär med sig länge

Det är tydligt att själva föreställningen Hamletmaskinenhär ses som en del av en större helhet, på ett sätt som snarare leder tankarna till performance än till föreställande teater, något som ju också är helt i linje med manusförfattaren Heiner Müllers ursprungstanke.

Själva scenrummet är mycket enkelt och avskalat. I centrum står den enkla betongfärgade ridån som genom hela föreställningen dras fram och tillbaka. Bitvis får ridån en egen roll i pjäsen, något som understryks av att den i en scen dansar i takt till musiken. Det är medvetet maskinellt och kan tolkas som döden och sexualiteten i en slags grottekvarn.

Hamletmaskinenär en nära nog tre timmar lång revy i fem akter. Första akten är knappa två timmar lång och består ett dadaistiskt upprepande av samma repliker med olika betoning, intensitet och innebörd. Samma scener spelas upp om och om igen. Det är mycket repetitivt, men man lyckas ändå behålla ett dramaturgiskt driv. De övriga akterna är istället mycket korta och tempot skruvas även på andra sätt upp under den sista timmen. De populärkulturella referenserna blir fler – Rödluvan, Bob Dylan, Madonna och Heiner Müller passerar revy bl.a – scendekoren mer livfull, musiken tyngre och repetitionerna färre. Det är tydligt att huvudsyftet snarare är att dekonstruera teaterformen än att underhålla. Därför vänder sig Turteatern här till den teaterkunniga publiken, som vet att se och uppskatta de många kulturella brotten och referenserna.

Skådespeleriet är här, förstås, underordnat den postmodernistiska iscensättningen och det uttryckliga syftet att bryta ned de strukturer som teater förväntas ha. De tre skådespelarna Anna Ladegaard, Joel Ödmann och Lola Zackow spelar ändå entusiastiskt och engagerat och vänder och vrider på sina ibland otacksamma roller på ett mycket imponerande sätt. Det är en krävande uppgift de ställs inför, att fylla tre timmar med några få scener och repliker och istället använda kropp, intonation och röst. Några av föreställningens mer vilsamma höjdpunkter kommer också i musiken, dansen och sången.

Hugo Ball skrev i sitt dadaistiska manifest att konsten skulle bryta ned och krossa de förväntningar på konst som fanns. Här lyckas regissören Marie Nikazm Bakken väl med Hamletmaskinen. Det är ingen njutbar föreställning att se, därtill är den alldeles för fragmentarisk och repetitiv, men den betyder något i efterhand. Det är en teaterupplevelse man bär med sig länge.

Anna Bergqvist