Scenkonst: Hamletmaskinen på Turteatern - Tidningen Kulturen

hamlemaskinen Foto Klara G

När Turteatern tar sig an Heiner Müllers Hamletmaskinen görs det med emfas. Hela kvällen är tänkt att vara en del av teaterupplevelsen. Foajén och caféet är dekorerade med spindelväv, skelett och nedbrunna stearinljus och besökarnas biljetter byts vid sceningången ut mot med tuschpenna ritade kors på händerna.

I sådana ögonblick närmar sig faktiskt Hamletmaskinenvad som kan tänkas vara traditionell underhållning – något som knappast är huvudsyftet, men som behövs för att tre timmars dadaistiskt fragmentarisk teater ska gå att ta in för en åskådare.
hamlemaskinen Foto Klara G

hamlemaskinen Foto Klara G

Hamletmaskinen
Regi: Marie Nikazm Bakken
Medverkande: På scen: Anna Ladegaard, Joel Ödmann, Lola Zackow

En teaterupplevelse man bär med sig länge

Det är tydligt att själva föreställningen Hamletmaskinenhär ses som en del av en större helhet, på ett sätt som snarare leder tankarna till performance än till föreställande teater, något som ju också är helt i linje med manusförfattaren Heiner Müllers ursprungstanke.

Själva scenrummet är mycket enkelt och avskalat. I centrum står den enkla betongfärgade ridån som genom hela föreställningen dras fram och tillbaka. Bitvis får ridån en egen roll i pjäsen, något som understryks av att den i en scen dansar i takt till musiken. Det är medvetet maskinellt och kan tolkas som döden och sexualiteten i en slags grottekvarn.

Hamletmaskinenär en nära nog tre timmar lång revy i fem akter. Första akten är knappa två timmar lång och består ett dadaistiskt upprepande av samma repliker med olika betoning, intensitet och innebörd. Samma scener spelas upp om och om igen. Det är mycket repetitivt, men man lyckas ändå behålla ett dramaturgiskt driv. De övriga akterna är istället mycket korta och tempot skruvas även på andra sätt upp under den sista timmen. De populärkulturella referenserna blir fler – Rödluvan, Bob Dylan, Madonna och Heiner Müller passerar revy bl.a – scendekoren mer livfull, musiken tyngre och repetitionerna färre. Det är tydligt att huvudsyftet snarare är att dekonstruera teaterformen än att underhålla. Därför vänder sig Turteatern här till den teaterkunniga publiken, som vet att se och uppskatta de många kulturella brotten och referenserna.

Skådespeleriet är här, förstås, underordnat den postmodernistiska iscensättningen och det uttryckliga syftet att bryta ned de strukturer som teater förväntas ha. De tre skådespelarna Anna Ladegaard, Joel Ödmann och Lola Zackow spelar ändå entusiastiskt och engagerat och vänder och vrider på sina ibland otacksamma roller på ett mycket imponerande sätt. Det är en krävande uppgift de ställs inför, att fylla tre timmar med några få scener och repliker och istället använda kropp, intonation och röst. Några av föreställningens mer vilsamma höjdpunkter kommer också i musiken, dansen och sången.

Hugo Ball skrev i sitt dadaistiska manifest att konsten skulle bryta ned och krossa de förväntningar på konst som fanns. Här lyckas regissören Marie Nikazm Bakken väl med Hamletmaskinen. Det är ingen njutbar föreställning att se, därtill är den alldeles för fragmentarisk och repetitiv, men den betyder något i efterhand. Det är en teaterupplevelse man bär med sig länge.

Anna Bergqvist

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia