Scenkonst: Billy Elliot - the musical - Tidningen Kulturen

Foto Sören Vilks

Stockholms stadsteater bjuder i vår till stor teaterfest med Billy Elliot. Filmen i Stephen Daldrys regi gjorde sitt segertåg över världen 2000 och belönades med inte mindre än 13 Baftautmärkelser. Musikalversionen från 2005 tonsatt av Sir Elton John spelas för utsålda hus världen över.

Billy Elliot är ett unikt samarbete med Malmö Stadsteater, det stora buet som Ingmar Bergman skrev om denna omöjliga scen. På Stadsteatern utnyttjas hela den spatiösa scenen till hundra procent, och det är mycket folk på scenen, stor orkester och många statister. Anneli Alhanko, grundare och konstnärlig chef Base23, har drillat de unga dansarna som arbetar med stor precision.
Foto Sören Vilks

Foto Sören Vilks

Foto Sören Vilks

Foto Sören Vilks

Billy Elliot - the musical
Regi: Ronny Danielsson
Medverkande: Medverkande: Jacob Hermansson/David Fridholm/David Fridholm , Elger/Adrian Macéus, Jakob Eklund, mf

Elton John  och Lee Hall på Stockholms Stadsteatern

Billy Elliot är en hjärtknipande historia om en moderlös gruvarbetarens son, som till sin fars stora förargelse föredrar dans före det mera manliga boxning. Billy Elliot går i clinch med sin tjurskallige far, som innerst inne har ett hjärta av guld och som så småningom ger efter för att ge sin son en chans. Ytterst sett är Billy Elliot en melodram av klassiskt snitt med rötter hos Dickens och med drag av Victor Hugos Les Misérables.

Hur många arbetarungar med begåvning som stupat på jantelagar och inställningen att ”så gör vi inte här” har möjligen ändrats över tid. Billy upptäcker sin förmåga mest av en slump och med hjälp av sin envisa danslärarinna utvecklar han sin enastående förmåga som ska ta honom ända fram till Royal Ballet. Dramat utspelas i en liten gruvarbetarstad under mitten av 80-talet, då landet skakas av strejker och arbetslöshet, hopplösheten griper omkring sig. Järnlady Margret Thatcher möter gruvarbetarnas krav att gruvorna ska hållas öppna med hårda polisaktioner. Arbetare ställs mot arbetare och många lider nöd – efter denna strid skulle aldrig England bli detsamma, de personliga tragedierna var många i de omfattande strejkernas spår.

Billys kamp för ett eget liv stöttas alltså av den energiska danslärarinnan i Stockholmsuppsättningen gestaltad av den mångbegåvade Sara Jangfeldt. Jakob Eklund gör den sturiga och ilskna fadern med bravur, omåttligt stolt när sonen får den eftertraktade platsen på kungliga balettskolan. Kajsa Reingardt gör en ljuvlig krumelur av den senildementa mormodern, djupt rörande där hon går omkring i sin egen lilla värld. Men den som spelar huvudrollen drar naturligtvis ett tungt lass. David Fridholm  löser uppgiften galant och får stående ovationer, allt stämmer – skådespeleri, dansen och inte minst sången.

Billy Elliot fungerar som en vitamininjektion, här bjuds generöst på storartad show, varvat med diskbänkskt realistiska scener, i regissören Ronny Danielssons säkra händer. Med andra ord är Billy Elliot en gåva för alla oss som välspelad teater och musikal, som vi alltför sällan ser i Stockholm.