Scenkonst: Petra von Kants bittra tårar - Tidningen Kulturen

Ingela Olsson. Foto Markus Gårder.

Petra von Kants tårar har blivit en modern klassiker som ständigt tycks vara aktuell någonstans, nu senast i Malmö. Det är inte så långsökt att i huvudpersonen Petra von Kant se ett alter ego till Rainer Werner Fassbinder själv. Precis som i filmer som ”Veronika Voss längtan” och ”Querelle” befinner sig huvudpersonen i en häxkittel av arbete, droger, alkoholmissbruk och sadomasochistiska ringlekar på liv och död.

Steg för steg förvandlas Petra till en iskall golddigger, förförisk och oskuldsfull i en djävulsk blandning. Tillsammans med Marlene bildar de explosiv ménage à trois, där Karin utnyttjar sin välgörare till det yttersta för att till slut lämna henne, hånande Petra von Kants krypande inställsamhet.
Louise Peterhoff, Ingela Olsson. Foto Markus Gårder

Ingela Olsson. Foto Markus Gårder.

Ingela Olsson. Foto Markus Gårder.

Petra von Kants bittra tårar
Regi: Sunil Munshi
Medverkande: Medverkande: Ingela Olsson, Joaquin Nabi Olsson, Angela Kovács, Electra Hallman, Lil Terselius, m fl

Rainer Werner Fassbinder på Dramaten, Lilla scenen

Rainer Werner Fassbinder skrev pjäsen ”Petra von Kants bittra tårar” redan 1971 för sin egen Antitheater. Pjäsen låg till grund för filmen från 1972 med samma namn, och innebar ett internationellt genombrott för den mest febrila och sammansatta regigärningen någonsin. Det mest remarkabla med Rainer Werner Fassbinders konstnärskap är att allt det han fullbordade – ofta i ett kreativt men också destruktivt rus – är av så hög kvalitet, inte minst gäller det hans dramatik.

På Dramatens Lilla scen är allt kliniskt rent till en början.Petra von Kant, fint gestaltad av Ingela Olsson,kämpar sig ur sin bädd, upp ur bakrus och ruelse till en ny dag, med hjälp av sin assistent Marlene. En androgyn varelse som aldrig yttrar ett ord och som utan tvekan finner sig i det slavliknande förhållandet till sin chef. Lydigt och undergivet utför hon varje önskan från Petra, utan att få annat än snubbor och i sämsta fall örfilar i gengäld, ett uttalad sadomasochistiskt förhållande lågande av undertryckt sexualitet.

Petra von Kant har fått allt som ytligt sett är värt att leva för. Hon är en framgångsrik modedesigner, i en jetset-värld indränkt av kokain, Jack Daniel's drinkar och dyra parfymer. Hon har gjort rent hus med sitt privatliv genom att skilja sig från sin tidigare man, dottern är placerad på en dyrbar internatskola och modern är på ständig semester på exklusiva orter – allt finansierat av Petra von Kants framgångar i modevärlden. Allt runtomkring henne är utsökt, det gäller såväl kreationer som skor, i Dramatens tappning signerade den geniala kostymskaparen Camilla Thulin.

Allt står inte väl till med Petra, inom henne finns en tomhet, en djup frustration som går i dagen när Sidonie, den manipulativa väninnan från förr, presenterar den till en början i den fina världen så bortkomna Karin, spelad Louise Peterhoff. Den 55-åriga Petra von Kant lockar den 23-åriga Karin med en lysande bana som modell och förklarar att de tillsammans ska erövra modevärlden. Den ytligt sett så behärskade Petra von Kant blir erotiskt besatt av Karin, en förtärande kärlek med doft av avgrund och vansinne.

Efteråt saknar Petra von Kants förtvivlan gränser, i en magnifik scen raserar hon allt, porslin, koppar, flaskor och presenter krossas i en furiös vrede som få skådespelare är mäktiga att gestalta med sådan bravur som Ingela Olsson. I slutet har den så upphöjt eleganta Petra von Kant förvandlats till en en vulgär megära som vrålar besinningslöst, krälar omkring på golvet i sin förnedring, utspyende förolämpningar och otidigheter.

Jag vill inte göra någon i denna ensemble orättvisa, tvärtom är det en njutning att att se ett så lyhört skådespeleri överlag. Men föreställningen är ändå Ingela Olssons – hon växer som skådespelare, uppsättning efter uppsättning, år efter år. Fassbinders kvinnoporträtt är mångfacetterade och inträngande på ett sätt som ingen annan dramatiker/regissör lyckats med, vare sig förr eller senare. Sunil Munshi betonar i sin regi det sårbara hos älskande. I hans tappning är ”Petra von Kants bittra tårar” ett universellt drama om kärlek och beroende som berör oss alla, oavsett kön eller sexuell läggning.

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia