Scenkonst: Sufflören - Tidningen Kulturen




Fotograf Roger Stenberg

Kritik om scenkonst
Verktyg
Typografi
Andreas T Olsson är 34 år gammal och han har hunnit med mycket inom teaterns värld. Han har medverkat i pjäser som Amadeus, Tre systrar, Trettondagsafton, Figaros bröllop, Sufflören och Improvisation på slottet. Allt detta under Dramatens paraply.

Sufflörens kläder består av en svart jacka och byxor samt en ljusljusskjorta.
Fotograf Roger Stenberg

Fotograf Roger Stenberg

Sufflören
Regi; scenografi : Andreas T Olsson
Medverkande:

Sufflören har flytt in i böckernas värld

Hans genombrott kom inte en dag för tidigt. Vägen dit har varit lång och vindlande. Han växte upp i Uddevalla när staden var under förändring.

Denna idrotts- och arbetarstad lade ner sitt varv år 1996 och det överskuggade hela stadens miljö.

Andreas var endast sju år och han minns än i dag att det var en klart deprimerande atmosfär i den gamla staden.

Andreas pappa livnärde sig som elektriker och hans mamma jobbade på Televerket men var företrädesvis hemmafru, så familjen klarade sig undan skadan som nedläggningen av varvet hade åsamkat många nära och kära till dem.

Idrott var inget som intresserade Andreas.

Trots att Uddevalla är en idrottens stad.

Någonstans i mellanstadiet började han att finna den väg han till slut skulle färdas på. Han var en hejjare på att imitera Lasse Brandeby rollfigur Kurt Olsson. En vän och han fick åka till Göteborg och visa imitationen i ett av Ingvar Oldbergs underhållningsprogram.

Intresset för att stå på scen var väckt!

 

När man kommer in till Dramatens lilla scen och den röda ridån öppnar sig dyker det plötsligt fram en gestalt ur mörkret på scenen. Det är sufflören. Men vart är alla skådespelarna? Aktörerna som borde vara på scenen. Han ser sig förbryllat omkring, spanar som en hök högt där uppe efter sitt byte där nere, som han kan finna. Men han hittar inget. Aktörerna är borta.

Vems repliker ska han då sufflera? Fylla i texten för när aktörerna glömmer?

 

- Vad ska man säga? Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt. Då har jag ju åtminstone sagt det. Sagt att jag inte har något att säga, säger han viskande.

Sufflörens kläder består av en svart jacka och byxor samt en ljusljusskjorta.

Den skralt uppbyggda scenografin gör att man koncentreras till mitten av scenen.

Andreas T Olsson står ensamt för att ha skapat allt; kostym, scenografi manuskript mm. Det ligger en bunt med papper på golvet. Man får veta att dessa är av det lite finare slaget. De är lätt gula men framför allt så prasslar de inte när man vänder blad där man sitter, så man inte stör publiken. Och dessa papper kan man givetvis bara specialbeställas utomlands ifrån.

Han börjar leka och härma aktörerna, som inte existerar, där ute på scenen. Kastar sig fram och tillbaka och ändrar röstläge. Från att ha legat på ner kaxigt på golvet till att försiktigt och förvånat titta fram bakom en svart sidokulis och prata som en kanin med för stora framtänder. Och han pratar om en relation han hade där den andra hade lärt honom röka cigaretter med någon speciell örtblandning. Och han tog och rökte en sådan cigarett, så det fyllde hela Dramatens lilla scen och nästan fick det att lyfta. Dessutom gick det bara att beställa dessa cigarretter från ett speciell plats.

Andreas har hämtat mycket från vår samtid och kultur när han skrivit Sufflören. Han tycker mycket om satir och han menar när man skriver behöver man spetsa på det, överdriva det för att det ska nå fram till mottagarna.

Rollfiguren i Sufflören har flytt in i böckernas värld. Och Andreas tror också på litteraturens och diktningens konst. Men inte till den grad att verkligheten överträffar diktningen, precis som hans rollfigur.

Andreas har tagit en lång och brokig väg fram sitt mål, när han var ung. Det var att komma in på scenskolan. Han sökte första gången när han var 17 år och andra gången när han var 29 år, och då kom han in. Han är den näst äldsta som gått scenskolan.

Pjäsen sufflören gjorde han som sitt examensarbete på scenskolan. Vilket uppskattades stort och bjöds in till att spelas på Dramaten. Av Marie-Louse Ekman, och han fick fastanställning på Dramaten.

Innan hade han jobbat som lärare på gymnasiet.

Men yrkets som gymnasielärare blev inte som han förutspått. Han ville vara den bildade läraren som strör citat i klassrummet. Det var ett romantiskt gammalt ingrott sätt att se på lärare situationen av idag. Livet är annorlunda.

Idag har han fast anställning på Dramaten och varit med i betydelsefulla uppsättningar. Jag tror att Sufflören har spelats över 40 gånger.

Så den ointresserade idrotts killen från Uddevalla gjorde en stor resa från varvs staden till konungs staden och dess dramatiska teater.

Jonas Lindman

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen