Allt tar sin början i ett självmord. Viktor skjuter sig och kvar finns funderingarna kring vad som är rätt och fel, kring etik och moral och storstadsmänniskans hyckleri.

Vapenvila
Regi: Sofia Ledarp
Medverkande: Medverkande: Rennie Mirro

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Rennie Mirros supershow

Sensommaren 2016 satte Teatern under bron upp monologen Vapenvila under Liljeholmsbron i Stockholm och i slutet av januari hade föreställningen nypremiär, den här gången på Göta Lejon. Journalisten Fredrik Virtanen har manusdebuterat och skådespelaren Sofia Ledarp regidebuterat och tillsammans kokat ihop en stark samtidskritisk pjäs med huvudpersonen Viktor, dansaren och mångsysslaren Rennie Mirro, i centrum.

Allt tar sin början i ett självmord. Viktor skjuter sig och kvar finns funderingarna kring vad som är rätt och fel, kring etik och moral och storstadsmänniskans hyckleri. Viktor arbetar med vapenförsäljning och hela monologen uppehåller sig i ett ömsom mjukt, ömsom aggressivt försvarstal med ett underliggande fördömande och självrannsakan. Allt genomsyrat av en vass kritik mot de innerstadsmänniskor som är besatta av ekologiskt, äter glutenfritt och använder mandelmjölk i kaffet men samtidigt köper dyra skor tillverkade av barnarbetare som får en krona i lön.

Viktor har bara gjort sitt jobb, han är bara en vanlig man som försörjt sin familj. Ett återkommande lager i monologen handlar om det sköra i att vara en del av ett sammanhang, en familj. Att allt när som helst kan ta slut. Hans barn, hans fru, hans föräldrar, de mjuka värdena i livet finns där hela tiden; Viktor köper genusöverskridande kläder till sina barn, älskar sin fru, känner ett enormt ansvar för sin familj och reflekterar mycket över lycka-olycka. Men han säljer vapen, han bidrar till kriget i Syrien och är därför smutsig. Balansgången mellan känslighet och aggressivitet hanterar Rennie Mirro med utsökt skådespeleri. Dynamiken sitter fastgjuten i hans kropp och röst som rutinerad dansare och musikalartist, han har fullständig kontroll över gestaltningen.

Vad har den enskilda människan för ansvar? Vilket har politikerna, medierna, omvärlden? Viktor blir en avstjälpningsplats för det självgoda hycklandet, för rasismen och dubbelmoralen. Vi föraktar Sverigedemokraterna men vi bor HÄR, inte i Rinkeby, Husby eller Rosengård, för att citera Viktor. Vi har allt men är ändå inte lyckliga. Vi lever, vi har inte dödat någon. ”Jag är den ni vill att jag ska vara, så att ni slipper”, säger Viktor som en Jesusfigur som bär världens alla synder på sina axlar. En del med föreställningen känns klyschigt; det är tacksamt att driva med hipsters och storstadsbor. Samtidigt finns här något vi inte kan upprepa nog ofta. Ett uppvaknande, tänkvärda ord om ansvar och världsläget.

Pernilla Andersson