Figaros bröllop av Beaumarchais - Tidningen Kulturen




Rakel Benér Gajdusek Foto Markus Gårder

Kritik om scenkonst
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Den som älskar Mozarts och librettisten Da Pontes mästerverk Figaros bröllop gör klokast inför besöket på Dramatens Stora scen och pjäsversionen lägga sina förväntningar lågt. Tobias Theorell har av Figaros bröllop skapat ett stycke burlesk buskis, andtruten fars, genuskritisk vaudeville, våldsam improvisation med ett tillägg oblygt publikfrieri.

Det förefaller som att de som haft roligast i denna ansträngda föreställning är scenografen Herbert Barz Muraurer och kostymören Maria Gyllenhoff. Här finns inga begränsningar och vän av god smak göre sig ej besvär. Bland tomtar och troll, buttricks- och rokokodetaljer finns möjligen en slags vildsint estetik, även om den är svår att upptäcka.
Tova Magnusson och Rakel Benér Gajdusek Foto Markus Gårde

Tova Magnusson och Rakel Benér Gajdusek Foto Markus Gårde

Rakel Benér Gajdusek  Foto Markus Gårder

Rakel Benér Gajdusek Foto Markus Gårder

Figaros bröllop
Regi: Tobias Theorell.
Medverkande: Medverkande: Andreas Rothlin Svensson, Tova Magnusson, Eric Stern, Bahar Pars, Tanja Lorentzon, m fl

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Oblygt publikfrieri

Det vill säga extra allt (i kvadrat) i ett furiöst tempo, beledsagat av en konferencier gestaltad av Andreas T Olsson, som hela tiden klåfingrigt ser till att publiken fattar galoppen.

Beaumarchais pjäs betraktades allmänt som en stormsvala till den franska revolutionen. Något som inte förskräckte det franska hovet, som spelade pjäsen och lät drottningen kreera den bedragna grevinnan Almaviva. Det är idag kanske svårt att se det revolutionära i detta stycke, som bland annat handlar om ”jus primæ noctis”, dvs. feodalherrens dåvarande rätt att beröva sina kvinnliga underlydande oskulden innan bröllopsnatten. Inför det stundande bröllopet mellan betjänten Figaro och hans älskade Susanna hotar greven att utöva sin sedvanerätt, något som de älskande genom list kommer att sätta p för.

Det som upprörde samtiden var att i huvudrollen se vanliga dödliga. Att dessa dessutom ses göra narr av sitt husbondfolk och i kärlekshandeln ta hem spelet var magstarkt i överkant i det slutande 1700-talet. Av detta politiska budskap finns idag ingenting som är stötande, kanske är det därför som Tobias Theorell och ensemblen tar i så att livstycket bokstavligen spricker. Bland alla gags och slapsticknummer försvinner allt allvar och därmed också pjäsens poetiska kvaliteter.

Samtidigt känns pjäsen i sitt politiska budskap oförargligt mainstream och politiskt korrekt, Theorell tar fasta på den lätt feministiska tendensen i Beaumarchais pjäs. Initiativet ligger givetvis hos kvinnorna, som försvarar sin rätt till sexualiteten – föga kontroversiellt 2017 kan man tycka. Den romantiske Cherubino framstår som en androgyn, åtråvärd för alla kön, men i scenen mellan grevinnan, Susanna och den älskansvärde pagen glänser det till för ett ögonblick av äkthet och oförfalskad åtrå.

För musiken svarar Göran Martling och kompositören Janne Tavares. Här varvas nyskrivet med några få citat ur Mozarts opera. Dessvärre har inga av skådespelarna några skolade röster och det är ganska skönt när Tova Magnusson som gestaltar grevinnan avbryter sig själv och vänder sig till publiken med orden ”vi skiter i det här”.

Det förefaller som att de som haft roligast i denna ansträngda föreställning är scenografen Herbert Barz Muraurer och kostymören Maria Gyllenhoff. Här finns inga begränsningar och vän av god smak göre sig ej besvär. Bland tomtar och troll, buttricks- och rokokodetaljer finns möjligen en slags vildsint estetik, även om den är svår att upptäcka.

Det fanns en tid då regissörer och scenografer ansåg att Dramatens Stora scen med allt sitt guld och sin smakfulla inredning var en hämsko, som understödde den ”borgerliga teaterns” supremati. Möjligen är detta en senkommen kommentar till denna teatersyn från 60- och 70-talet. Problemet är bara att denna iscensättning kväver sig själv genom alla infall och resultatet blir – trots de hårt arbetande skådespelarna som ger sitt yttersta – platt fall.

 

Lena S. Karlsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts