Scenkonst: Kallocain på Teater Jaguar i Göteborg - Tidningen Kulturen

Kallocain .Foto Harald Nilsson

Naemi PebaquéTeater Jaguar är en välbekant grupp i Göteborgs fria teaterscen, med sina ofta humoristiska och drastiska föreställningar med mycket musikinslag har de roat många gånger.

Lindas kärlek har svalnat och Leo tänker på sin uppfinning, ett sanningserum. Han och kollegan testar sedan serumet på människor som är ”friviliga offer”, ser det som sin uppgift att staten ska göra tester på dem.
Kallocain .Foto Harald Nilsson

Kallocain .Foto Harald Nilsson

Kallocain
Regi: Gunilla Gårdfeldt
Medverkande: Jonas Franke, Blom Jonas Rimeika, Emelie Sigelius

Nyskriven opera på Teater Jaguar

Hej Opera har efter succén med Jorden runt på 80 dagar tagit i tu med detta samarbete med Jaguar. Det är fullsatt och förväntan i luften i korridorfoajén nära Hagakyrkan, Karin Bojes text Kallocain som tecknar en mörk bild av framtiden har tonsatts av Jonas Franke-Blom och med libretton av Torben Sigelius Kulin. Det är märkligt med Karin Boye, hon var modern 1940, skrämmande trots att kostymerna och scenografin byggts av gamla ting. Men kanske var det vibrationerna av det kommande kriget som hon kände på den tiden.

På den kombinerade labbmaskinen/mellotronen med stålmanicker, rör, duschslangar och datorer spelar ensemblen en ljudupplevelse innan föreställningen börjar med att porträttera kemisten Leo Kall och hans fru Linda. Alltigenom sjungande berättar de om livsledan och längtan efter barnen som de lever åtskiljda från men som kommer hem i helgen och då ska Linda göra tårta med syntetiska körsbär.

De avslöjar sina innersta tankar och tankarna flyger till självmordsbombare som hjärntvättats till att tjäna en högre makt. Föreställningen har snabbt tempo, är spännande, lite äckelframkallande och att allt sjungs känns helt naturligt. Melodierna och rösterna är vackra men inte anmärkningsvärda så jag tänker mer på innehållet som med polisstat, murar och stränga levnadsregler gör mig allt mer obekväm. Ljuset är dunkelt och koncentrerande tills man lutar sig framåt i slutet. Poängen att det inte är säkert att ofrivilligt given information egentligen har något värde är så otroligt träffsäker. En mycket bra föreställning.

Lena Torquato Lidén