Scenkonst: Scrooge En Julsaga - Tidningen Kulturen




Foto Adam Blomberg

Kritik om scenkonst
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Det kan verka som en paradox men när den högproduktive Charles Dickens skrev sin numera kanske mest älskade berättelse ”A Christmas Carol” var det förvånande nog utifrån ren penningknipa. Första versionen publicerades den 19 december 1843, alltsedan dess i en högsta grad levande klassiker tillsammans med romanerna  David Copperfield, Historien om två städer, Oliver Twist, Lysande utsikter och Pickwickklubben.’

När RoJ -teatern tar sig an denna underbara julsaga är det med en entusiasm och spelglädje som värmer den kyliga novemberkvällen till trots. RoJ:s välsjungande ensemble tar emot publiken ute på trappan i bästa Théâtre du Soleilstil, där man sjunger klassiska julvisor innan publiken lotsas in i salongen. I rollen som Scrooge ser vi Odd Lindell, som spelar denna mardrömslika gestalt med åtskillig pondus, men är även trovärdig som den omvände botgöraren.
Foto Adam Blomberg

Foto Adam Blomberg

Foto Adam Blomberg

Foto Adam Blomberg

Scrooge En Julsaga
Håkan Marmegård
Medverkande:

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Nu är det fan jul igen!

"Humbug!" säger den snåle och elake procentaren Ebernize Scrooge om julens fröjder och glädjebudskap. Allt är strunt och humanitet är ingenting som denna skräckgestalt önskar utöva´. Ebenezer Scrooge som bor ensam i ett stort dystert hus, som han nu övertagit från den döde kompanjonen Jacob Marley. Hans enda sällskap är den kuschade bokhållaren Bob Cratchit, som får en allmosa innan han återvänder till sin familj för att fira jul.

Men efter denna juldag kommer ingenting att vara sig likt.
I en nattlig vision från Scrooge besök av den forne kompanionen, fängslad och täckt i kedjor. Han menar att Scrooge efter döden får dela hans öde – om han inte blir en annan och bättre människa som hyser misskund med de många fattiga som befolkar och driver omkring i Londons smutsiga gränder..

Denna natt bedriver andar sitt spel: vid midnatt kommer den första anden, "Gångna Julars Ande". Den visar honom de jular han redan varit med om. Scrooge erinrar sig om en barndom som ett barn satt på undantag, modern är död och för sin far är han ingenting. Vid nästa andes besök erinrar han sig sin plågade och underbetalade bokhållare Bob Cratchit. Här råder julglädje trots fattigdom och misär. Alla hyllar julens budskap, till och med Bobs son, lille Tim, som är invalid och svårt sjuk.

Den tredje vålnaden handlar om kommande jular – en skrämmande svart gestalt som berättar om hur Scrooge en dag dör ihågkommen av ingen – nota bene om han inte ändrar sitt liv. Han vaknar till insikt om sina onda gärningar och beslutar att genast att bli en annan, en Scrooge som alla kan älska.

Det finns ett otal adaptioner av denna älskade julbok, den har filmatiserats med skådespelare som Alec Finney och George C. Scott i rollen som Scrooge. Ofta spelas stycket som en moralitet men man kan också se den som en livsrevy med övernaturliga inslag ungefär som i Strindbergs "Till Damaskus", fast i mera lekfull form.

När RoJ -teatern tar sig an denna underbara julsaga är det med en entusiasm och spelglädje som värmer den kyliga novemberkvällen till trots. RoJ:s välsjungande ensemble tar emot publiken ute på trappan i bästa Théâtre du Soleilstil, där man sjunger klassiska julvisor innan publiken lotsas in i salongen. I rollen som Scrooge ser vi Odd Lindell, som spelar denna mardrömslika gestalt med åtskillig pondus, men är även trovärdig som den omvände botgöraren.

Övriga roller är små, men här handlar det inte så mycket enskilda skådespelarinsatser utan om en samspelt och tätt sammanfogad ensemble, vilket RoJ verkligen förfogar över både vad gäller äldre och yngre krafter. Regissören Håkan Marmegård utnyttjar RoJ:s slitna teaterrum maximalt, spelet är fartfyllt och regin ofta fyndig. Med små medel åstadkommer RoJ ett spel om samhällets orättvisor, om den oerhörda skillnaden mellan att vara rik och fattig. Här bidrar Sara Hillersbergs fina och ibland överdådiga kostymer till illusionen liksom de välkoreograferade sångerna och dansinslagen,

Scrooge i RoJ:s version är en musikal för både barn och äldre. Spelglädjen och entusiasmen är överväldigande. Ytterst handlar det om att överbringa julens budskap till oss alla, vilket RoJ lyckas mycket väl i denna vackra och uppslagsrika uppsättning.

Lena S. Karlsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen