Scenkonst: Peter Weiss Rannsakningen - Tidningen Kulturen




Rannsakningen Foto Markus Gårder

Kritik om scenkonst
Verktyg
Typografi
Peter Weiss, Sveriges ledande dramatiker under många år, skulle 8 november 2016 ha fyllt hundra år. Dramaten uppmärksammar jubileet med att ta upp ”Rannsakningen” i dottern Nadja Weiss regi. Hon har klokt nog valt att gästspela på Orion, fjärran från Dramatens guld, glitter och eleganta inredning. På Orion strömmar publiken in i den råa och lite fuktiga industrilokalen och placerar sig på måfå, uppdelning i scen och salong saknas, publiken sitter i två sektioner vända mot varandra.

Peter Weiss egna engagemanget kan inte överskattas. Han kallade Auschwitz den "plats som jag var bestämd för och som jag undkom." De första Auschwitzrättegångarna i Frankfurt pågick under åren 1963-65, två mindre skulle senare följa. Syftet bakom rannsakningen var att sätta fingret på det oerhörda brott mot mänskligheten som begicks i koncentrationslägren.
Rannsakningen  Foto Markus Gårder

Rannsakningen Foto Markus Gårder

Peter Weiss Rannsakningen
Regi och bearbetning: Nadja Weiss
Medverkande: Översättning: Britt G Hallqvist Scenografi: Johan Engberg

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

En gripande föreställning

Skådespelarna rörs sig bland publiken, några är anklagade, andra vittnen och försvarsadvokater samt en domare. Publiken är alltså medagerande, skådespelarna agerar bredvid, framför, bakom oss, effekten av det är en otäck autensitet. Suggestiva projektionerna på tegelväggarna bidrar.

Peter Weiss tog spjärn mot Inferno-vandringen i Dantes Den gudomliga komedin. Rannsakningen bygger på dokumentärt material som ställdes samman för Frankfurter Allgemeines räkning efter rättegången mot arton av hantlangarna i Auschwitz i Frankfurt am Main. "Rannsakningen" med undertiteln "Oratorium i elva sånger" hade urpremiär den 19 oktober 1965 i Tyskland på inte mindre femton teatrar samtidigt, vilket visar vilken kolossal angelägenhetsgrad "Rannsakningen" tillmättes. De elva sångerna har rubriker som: "Sången om ankomsten", "Sången om Cyklon B" och "Sången om brännugnarna" för att nämna några. Föreställningen skulle pågå i sex timmar om hela texten spelades. På Orionteatern är "Rannsakningen" speltiden dryga tre timmar, Nadja Weiss har alltså hårdbantat texten men åstadkommer trots det en fullödig föreställning.

Rollistan omfattar 28 roller, men Nadja Weiss har skurit ner den till hälften, Det är inte helt okomplicerat, i synnerhet som skådespelarna byter roller med varande i andra akten. Med denna iscensättning visar Nadja Weiss att en ny stor regissör finns att tillgå på nationalscenen.
Ett skäl till att detta är en teaterhändelse av hög bouquet är att Nadja Weiss väljer att låta sina skådespelare hålla sig till en strikt och återhållsam spelstil. Marall Nasiris svartklädda domare är korrekt och lågmäld vad gäller känslor, men ger ett starkt intryck. Liksom Åklagaren spelad av David Books sekunderad av Filip Alexandersons Försvararen.

Carl-Magnus Dellow, Magnus Ehrner, Peter Engman, Christoffer Svensson, Maia Hansson Bergqvist, Pierre Wilkner, Viktor Sköld och Hannes Fohlin växlar om att spela förövare och offer med kuslig exakthet. Gripande är också violinisten Anna Lindal som är en tilldiktning signerad Nadja Weiss , här kallas hon den trettonde rösten.

Kusligast är den ökände Robert Mulka, gestaltad av Pierre Wilkner som dömdes till 14 års fängelse för mord på minst 3000 personer samt bödeln Wilhelm Friedrich Boger, en gestalt med hemortsrätt i helvetets nedersta plats, här spelas han av Magnus Ehrner.

Peter Weiss egna engagemanget kan inte överskattas. Han kallade Auschwitz den "plats som jag var bestämd för och som jag undkom." De första Auschwitzrättegångarna i Frankfurt pågick under åren 1963-65, två mindre skulle senare följa. Syftet bakom rannsakningen var att sätta fingret på det oerhörda brott mot mänskligheten som begicks i koncentrationslägren.

Dryga 20 år senare hade människor förträngts de ohyggliga brotten mot mänskligheten, en kollektiv glömska hade gripit omkring sig i såväl Förbundsrepubliken som DDR efter avnazifieringen. Åtskilliga barn och unga hade hade när rättegångarna inleddes inte en aning om vad deras föräldrar sysslade med under kriget. Att många av dessa brott begicks av en hel hop "vanliga" tyskar från alla samhällsskikt var en sanning som skulle tigas ihjäl. Kanske vet vi idag mer om ohyggligheterna i nazitysklands mordfabriker än då pjäsen skrevs. Har "Rannsakningen" något att säga en publik idag? Utan tvekan, historien får inte glömmas, i synnerhet inte nu när mörka politiska rörelser vädrar morgonluft.
.

Lena S. Karlsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts