Teater: Hugga huvudet av ondskan. Regi: Anders Ahlbom Rosendahl - Tidningen Kulturen




Kritik om scenkonst
Verktyg
Typografi

Ett stycke filigranarbete och skådespelarkonst när den är som bäst

Anders Ahlbom Rosendahl i rollen som Sveriges siste skarprättare Anders Gustaf Dalman i uppsättningen Hugga huvudet av ondskan på Långholmsteatern. Foto: Christian VeltmanHugga huvudet av ondskan
Av Klaus Fischer
Medverkande: Anders Ahlbom Rosendahl
Långholmsteatern, Stockholm

Den 23 november 1910 skrevs svensk rättshistoria. Sveriges siste skarprättare, Anders Gustaf Dalman, gjorde sin plikt genom att avrätta rånmördaren Johan Alfred Andersson-Ander, den siste som avrättades på Långholmens centralfängelse. Nyheten var att detta skedde med hjälp av giljotin. ”Lilla Louise”, som giljotinen kallades i folkmun i Frankrike, hade införskaffats som ett led i humanisering av dödstraffet. Detta var enda gången som giljotinen kom till användning, dödsstraffet avskaffades 1921. Dessförinnan hade Dalman gjort sin plikt fem gånger, den första delinkventen var Yngsjömörderskan Anna Månsdotter som avrättades 1885 efter en uppmärksammad rättegång.

Det kan synas gåtfullt att någon överhuvudtaget kan söka sig till detta yrke. Enligt stadgan som utfärdades redan av Karl XII skulle ”Till skarprättare skola antagas ärlige och oberyktade personer, de där, i anseende till deras ostrafeliga förhållanden, med skäl kunna lidas bland ärligt folk.”

I Långholmsteaterns tappning gestaltas Anders Gustaf Dalman just så av Anders Ahlbom Rosendahl. Inte som en brutal och mordisk buse, utan som en plikttrogen och yrkesskicklig ämbetsman som vet sitt värde, en respekterad medborgare med otadlig vandel, i slutet av sitt liv vicevärd i fastigheten på Sankt Eriksgatan.

Klaus Fischers monolog Huggga huvudet av ondskan är en fri tolkning av Dalmans liv, men bygger på autentiskt material, framför allt den bok som sonen skrev om sin far 1948: ”Sveriges siste skarprättare”. På Långholmsteatern i en liten kryptaliknande, tidigare isoleringscell befinner sig Anders Ahlbom Rosendahl i den samtida fängelsedirektören Axel Wollins karmstol.

Monologen innehåller tre avdelningar. När vi först möter Dalman är han på väg till sin första förrättning. Utanför hans fönster väntar en nyfiken folkhop, under 1880-talet var avrättningar fortfarande ett uppskattat folknöje. I den andra dikterar han för sin älsklingsdotter Signe; Dalman vill i en skrift gå bröstvänges tillväga mot dem som tillskriver honom och hans ämbete en mängd felaktigheter. Dalman hugger inte huvudet av människor, det är ondskan som han avlägsnar med sin bila. Med andlös precision och auktoritet berättar han om sitt uppdrag, sin specifika yrkesskicklighet och sitt ansvar, så småningom med allt större ångest. Diktamen blir ett slags apologi och riktar sig mot dotterns förmodade avsky för sin fars yrke.

I den avslutande, drömspelsliknande avdelningen är året 1917, och Dalman hinns upp av det förflutnas skuggor. Som i feberfantasier möter han alla de brottslingar, bland annat Alftamördaren, Anna Månsdotter och ”Svarte-Philip Mordlund”. Minnet av dem blandas med skuldkänslor för dotterns självmord till fasansfulla fantasier. Nu framstår inte Dalman som den man i ett stycke som han en gång påstått sig vara, istället är han en ångestriden man som i likhet med de människor han avrättat måste möta den yttersta domen.

Anders Ahlbom Rosendahl tar fasta på komplikationerna, ondskan bor inom oss alla, som en möjlighet. I likhet med alla bödlar genom historien handlar han på order, skulle inte han utöva sitt yrke skulle någon annan göra det. Dessutom är han en god familjefar, djurvän och obetingat hederlig. Så småningom tar skuggorna över hos den åldrade mästermannen, hans bräckliga försvar forceras.

Detta är en föreställning som vilar på teaterns tre fundament, en skådespelare, en text och ett rum. Anders Ahlbom Rosendahl är en precisionsskådespelare som med intensitet och närvaro gestaltar det djupast mänskliga med stor psykologisk insikt. Själva tyngden av fängelsemurarna förstärker den klaustrofobiska känslan och det hotande sammanbrottet.

Hugga huvudet av ondskan är en pärla som lyser upp höstmörkret, ett stycke filigranarbete och skådespelarkonst när den är som bäst.

Lena S. Karlsson

 

 

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen