Kritik om scenkonst - Tidningen Kulturen

foto Sören Vilks

Jag känner gång på gång på dörrrhandtaget. Varför? Jag har ju ingenting att frukta. Prästen är död, jag har ju själv skrivit ut dödsattesten: Han hade gått sig varm och anfådd och druckit ett glas vichyvatten alldeles för häftigt utan att låta det slå av sig.
Jag förklarade det för poliskonstapeln. ”Ja” . Sa han, ”jag såg ju också hur den gamle herrn drack sitt vatten alldeles för häftigt. Och jag tänkte att det där kan inte vara bra för honom.”

Henrik Ibsens dramatik kan med en viss generalisering sorteras in i fyra grupper: först de högstämt nationella ungdomsdramerna som hämtade inspiration från Shakespeares krönikespel och som numera mest är en norsk angelägenhet, sedan de båda femaktsdramerna Brand och Peer Gynt vars huvudpersoner är varandras motsatser, den ene en benhård idealist, den andre en böjlig vingelpetter – mer om dem nedan.

Årets upplaga av Teater Tribunalens Festival – en vecka i maj gick av stapeln onsdagen 17/5 till söndagen 21/5 och var alltså lite nedkortad jämfört med tidigare år, men hade å andra sidan ett mer komprimerat program. Som vanligt var det mesta kostnadsfritt att se och de fler än femton föreställningar som visades var av mycket blandat slag, med tonvikt på något som tematiskt kan sägas höra hemma i den politiska teatern.

Med föreställningen ”Mama dada” vill Bodil Carr Granlid och Therese Stenshäll lyfta fram sex dadaistiska konstnärer som inte ville låta sig marginaliseras till att bara vara kvinnor – och som kanske just därför trängdes undan och glömdes bort.

Ellen Jelinek, Marie Göranzon och Julia Dufvenius Foto Sören Vilks

Så intar hon scenen igen, lika magnifikt som alltid, trots att hon gör entré i en rullstol. Det handlar naturligtvis om Dramatens Grande Dame, Marie Göranzon. I sin sista och avslutande del av trilogin ”Försökskaninerna” som inleddes av ”Gäckanden”, fortsattes av ”Dödspatrullen” har Marie-Louise Ekman hamnat i livets absoluta utmarker i ”Försökskaninerna”. Mamman är av sina döttrar placerade på den allra sista adressen under livsresan, demensboendet.

Fler artiklar...